تعداد بازدید: ۲۰۳۶
کد خبر: ۵۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳ - 2018 08 December
در پی انتشار مطلبی در گروه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه چهار پهنه معدنی در بهرام‌گور به شرکت‌هایی واگذار شده و نی‌ریز در آن سهمی ندارد نگرانی‌هایی در افکار عمومی ایجاد شد و برداشت‌های مختلفی از آن گردید در مطلب منتشر شده آمده است: «پهنه‌های p3 ، p4 ، p5 و p6 با توافق وزارتخانه صمت، ایمیدرو و محیط‌زیست به شرکت‌هایی برای اکتشاف واگذاری شده است.
به گزارش هورگان: توافق اولیه اکتشاف در تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ انجام شده بود. 

در این رابطه پهنه معدنی p4  به شرکت ذوب آهن پاسارگاد واگذار و پروانه اکتشاف دریافت کرده است و نقشه محدوده واگذاری در سامانه کاداستر وزارت صمت به ثبت رسیده است.

همچنین اعلام شده 3 پهنه‌ دیگر نیز به شرکت گوهر فرزانگان خرامه واگذار شده و این شرکت پروژه را به شرکت کوشا معدن واگذار کرده تا طرح اکتشاف از معادن بهرام‌گور را انجام دهد.

از طرفی واگذاری 15 بلوک در پهنه آباده- جازموریان به مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز که در خردادماه امسال انجام شد با ابهام روبرو شده است.

گویا بخشی از این پهنه در منطقه‌ای خارج از تفاهم محیط‌زیست و وزارت صمت در بهرام گور قرار دارد و مدیرکل محیط‌زیست در سفر هفته قبل خود به نی‌ریز اعلام کرده بود که امکان برداشت از این پهنه وجود ندارد.»

در قسمت دیگری آمده بود که: «چرا مسئولان شهرستانی از این ماجرا بی‌خبرند و همچنین اگر قرار بوده واگذاری برای اکتشاف انجام شود چرا به شرکت فولاد غدیر اعلام نشده است تا با توجه به اینکه در نی‌ریز فعالیت می‌کند بتواند عملیات اکتشاف را انجام دهد؟»

برای بررسی و کاوش دقیق مسئله ما تماس تلفنی و مصاحبه حضوری با نماینده مجلس و فرماندار داشتیم.

نماینده مجلس در ارتباطی تلفنی با مدیر کل صمت فارس این مسئله را مطرح کرد و همتی در این باره گفت: «واگذاری در این رابطه انجام نشده است و این‌ها در واقع پیمانکاران ایمیدرو می‌باشند و با توجه به اینکه پهنه‌های معدنی مورد بحث در حوزه محیط زیست قرار دارد لازم است از سوی ما درخواستی برای انجام اکتشاف و ارزیابی ذخیره معدنی در این پهنه‌ها انجام شود. این درخواست تنها برای ورود به منطقه است و این بدان معنا نیست که ما مجوزی به آنها داده‌ایم. ضمن اینکه مجوز آنها که در وزارتخانه صادر شده تنها برای اکتشاف و ارزیابی ذخیره معدنی این منطقه است و به معنای واگذاری این پهنه‌ها نیست.»

دکتر مسعودی خطاب به مدیرکل صمت استان فارس گفت: «مسائلی که در این رابطه قابل تأمل و بررسی می‌باشد دو نکته اساسی است:

1- با توجه به اینکه پیمانکار در آنجا تجهیز کارگاه خواهد کرد بی‌تردید احقاق حقی برای او به وجود خواهد آمد و بهتر بود در این رابطه از شرکت فولاد غدیر استفاده می‌شد.

2- همچنین برای عملیات اکتشاف می‌شد از شرکت های محلی در نی‌ریز که توانایی انجام این کار را دارند استفاده کرد.»

در پاسخ مدیر کل صمت فارس گفت: «هنوز برای انجام تغییرات در شرکت‌های پیمانکاری معرفی شده دیر نیست و شما [نماینده مجلس] می‌توانید با توجه به اینکه ارتباط با وزیر و وزارتخانه دارید شرکت‌های مذکور را تغییر دهید.» 
در این رابطه مسعودی خطاب به مدیرکل صمت فارس گفت: حتماً این کار را انجام خواهد داد.

گفتنی است نماینده مجلس در گفتگو با ما اعلام کرد: «کماکان با همراهی مردم پیگیر این مسئله است و تمامی اقدامات انجام شده را رصد خواهد کرد. »

 فرماندار نی‌ریز هم در مصاحبه‌ای و در پاسخ به واگذاری‌های انجام شده در منطقه بهرام گور گفت: «واگذاری انجام نشده است و ما به جد پیگیر این مسئله هستیم و بلافاصله نامه‌هایی به استانداری و مدیرکل صمت فارس ارسال کردیم و آنها در نامه‌ای مکتوب صراحتاً اعلام کردند که هیچ واگذاری انجام نشده است و تنها واگذاری جهت اکتشاف می‌باشد که پس از انجام مطالعات اکتشافی، بهره‌برداری از آن بر عهده شرکت ایمیدرو خواهد بود. باز هم تکرار می‌کنیم که از حقوق شهرستان نی‌ریز دفاع خواهیم کرد و اینکه پهنه‌های معدنی به شهرستان نی‌ریز برسد خود ما هم درخواستمان همین هست و نخواهیم گذاشت این قضیه با مانع روبرو شود.»
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها