تعداد بازدید: ۱۸۸۰
کد خبر: ۲۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ - 2017 19 June
پروژه احداث فاضلاب شهری نی‌ریز که در ۷ سال گذشته چراغ خاموش حرکت می‌کرد و روند پیشرفت آن کند بود تا یک ماه آینده سرعت می‌گیرد.
 نداشتن سیستم فاضلاب شهری در اغلب شهرهای استان فارس سبب شده که این امر همواره از مطالبات اصلی شهرستان‌های این استان باشد به گونه‌ای که در برخی از شهرها نظیر زرین‌دشت و لارستان نبود فاضلاب سبب بروز بیماری و بوی نامطبوع در محیط زندگی مردم شده است. 

 آنگونه که محمدعلی جلیلی مدیر اجرائی طرح‌های فاضلاب استان فارس می‌گوید: 87 شهر تحت پوشش اداره آبفای استان هستند که تنها 12 شهر فاضلاب دارند و برای 7 شهر نیز مطالعات احداث فاضلاب انجام شده البته این آمار غیر از شهر شیراز است.

چشم انتظاری 7 ساله مردم نی‌ریز برای فاضلاب

شهرستان نی‌ریز از جمله شهرهایی است که پروژه فاضلاب آن از سال 89 آغاز شده اما به دلیل مشکلات متعدد به سرانجام نرسیده است همین امر سبب شده که مردم این شهرستان این موضوع را به عنوان یک مطالبه از طریق رسانه‌ها پیگیری کنند.

در شهریور 94 از سوی مسئولان آبفای استان فارس اعلام شد که بانک توسعه اسلامی با سرمایه‌گذاری 143 میلیون یورو نسبت به احداث تصفیه‌خانه در 6 شهر آباده، فیروزآباد، نی‌ریز، فسا، داراب و سپیدان اقدام می‌کند. براساس آن گزارش شروع عملیات ابتدای سال 95 اعلام شده بود.

پس از اعلام آمادگی بانک توسعه اسلامی برای احداث فاضلاب‌های 6 شهرستان استان فارس احداث فاضلاب شهری نی‌ریز در دو بخش دولتی و توسط بانک توسعه اسلامی پیگیری می‌شود.به گفته احمد شکوهی مدیر آبفای شهرستان نی‌ریز در بخش دولتی 2800 متر از خط انتقال و 4 کیلومتر از شبکه جمع‌آوری فاضلاب اجرا شده و 10 کیلومتر دیگر باقی است.

شکوهی در گفت‌وگو با تسنیم از واگذاری پروژه  به شرکتی به نام زرنگار خبر می‌دهد که  پس از انجام 1300 متر به دلیل کمبود اعتبارات انجام پروژه به مدت یک ماه متوقف شد اما پس از پرداخت مطالبات شرکت از طریق اسناد خزانه اسلامی کار دوباره آغاز شده و تا 31 تیرماه که مهلت این شرکت است، کار انجام می‌شود. 

به گفته وی بخش اعظم کار احداث فاضلاب و تمام کار احداث تصفیه‌خانه به بانک توسعه اسلامی واگذار شده که اگر بانک به موقع کار خود را شروع کند ظرف سه سال این پروژه به سرانجام می‌رسد.

آغاز فاضلاب نی‌ریز تا یک ماه آینده

محمدعلی قلندری، مدیرعامل شرکت آبفای استان فارس از ابلاغ نتیجه مناقصه به پیمانکار فاضلاب نی‌ریز از سوی بانک توسعه اسلامی خبر می‌دهد که با این موضوع پروژه فاضلاب نی‌ریز در 2 فاز کلید می‌خورد. 

به گفته قلندری در فاز اول 50 کیلومتر خط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب و نصب 5 هزار 445 انشعاب فاضلاب انجام و در فاز دوم نیز 41 کیلومتر خط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب و نصب 4 هزار و  614 انشعاب فاضلاب اجرا می‌شود. 

شکوهی، رئیس آبفای شهرستان نی‌ریز می‌گوید: در هفته پایانی خردادماه پیمانکاران برای تعیین محل زمین و تجهیز کارگاه اقدام می‌کنند و ظرف یک ماه آینده عملیات فاضلاب این شهرستان به طور رسمی آغاز می‌شود. 

جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، جلوگیری از ورود فاضلاب به سطح معابر شهری و کانال آب‌های سطحی و پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی، حفظ منابع آب زیرزمینی و رعایت بهداشت از مزایای احداث فاضلاب‌های شهری است همین امر لزوم تسریع احداث فاضلاب شهری نی‌ریز را دو چندان می‌کند به ویژه اینکه مردم این شهرستان سال‌هاست چشم انتظار تحقق این وعده مسئولان هستند. 

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای  استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

منبع: تسنیم

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها