تعداد بازدید: ۱۷۲۷
کد خبر: ۲۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۵ - 2017 15 May
تلاش سرخابی‌ها برای رفع محرومیت خرید بازیکن خارجی؛
موضوع محرومیت باشگاه‌های بدهکار از جذب بازیکنان خارجی که چندی پیش توسط هیأت رییسه فدراسیون فوتبال به تصویب رسید، هر روز شکل پیچیده‌تری به خود می‌گیرد.

به گزارش هورگان و به نقل از ورزش سه، موضوع پرونده بازیکنان و مربیان خارجی و شکایت این افراد در فیفا پرونده‌ای است که شامل حال بسیاری از باشگاه‌های فوتبال ایران می‌شود و تیم‌های انگشت شماری هم اکنون در فیفا پرونده ندارند.

پرسپولیس از ابتدای فصل با دردسرهای زیادی برای این موضوع دست و پنجه نرم کرده ولی قرمزها موفق شدند تا نزدیک به 7 میلیارد تومان از بدهی‌های معوقه خارجی خود را در طی فصل گذشته پرداخت کنند و دیگر پرونده‌های این باشگاه نیز در فیفا در حال رسیدگی است و مدیران این باشگاه برای حل این پرونده‌ها تلاش می‌کنند.

آبی‌های پایتخت نیز بعد از اینکه در پرونده ی عادل شیحی دچار مشکل شدند، گام‌های زیادی برای حل مشکلات خارجی خود برداشتند و برای بسته شدن پرونده‌ی این تیم اقدامات زیادی انجام شده است؛ استقلالی‌ها هم اکنون تنها پرونده‌ی ساموئل و پئیچ را در فیفا مفتوح دارند که پرونده‌ی ساموئل با پرداخت آخرین قسط این بازیکن در روزهای پیش رو مختومه می‌شود و پرونده پئیچ با شکایت استقلالی‌ها از این بازیکن در دادگاه CAS در حال رسیدگی است تا آبی‌ها نیز در انتهای مسیر حل پرونده‌های خارجی خود باشند.

باشگاه تراکتورسازی نیز بعد از دردسرهای نیم‌فصل، پرونده‌های زیادی را حل کرده تا دیگر تیم پُر طرفدار فوتبال ایران نیز بعد از مشکلات فراوانی که داشت، در انتهای این مسیر سخت و پر دردسر قرار بگیرد.

تلاش‌های این سه باشگاه و دیگر باشگاه‌های فوتبال ایران برای حل این موضوع باتوجه به مشکلاتی که باشگاه در وصول درآمدهای خود دارند، نشان از عزم جدی باشگاه‌های ایرانی برای حل مشکلات دارد.


* و اما تناقض در فدراسیون فوتبال

طبق قانون جدیدی که به تصویب اعضای هیأت رییسه رسیده است، باشگاه‌هایی که به بازیکنان خارجی سال‌های گذشته خود بدهکار هستند حق عقد قرارداد با بازیکنان خارجی جدید را ندارند؛ این قانون عجیب در حالی به تصویب رسیده که در حال حاضر بیش از 3 سال است فوتبال ایران از حق پخش محروم است و البته در این مدت سازمان لیگ هرگز پولی بابت تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها پرداخت نکرده و شما تصور کنید اگر این اتفاق رخ می‌داد، دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که بیشترین حجم تبلیغات و البته پخش تلویزیونی را به خود اختصاص می‌دهند حالا چقدر حجم بدهی‌شان سبک‌تر بود.

از همه این‌ها گذشته علیرضا اسدی، دبیر کل فدراسیون فوتبال در نامه‌ای که به وثوق احمدی، رییس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان زده به او اعلام کرده باشگاه‌هایی که پرونده خارجی منجر به حکم در فیفا دارند، نمی‌تواند بازیکن خارجی بگیرند حال آنکه متن نامه‌ای که از سوی رییس سازمان لیگ به باشگاه‌ها ارسال شده کاملا با مصوبه هیأت رییسه فدراسیون فوتبال متفاوت است.

در نامه حیدر بهاروند، سرپرست سازمان لیگ که به باشگاه‌های بدهکار ارسال شده آمده است باشگاه‌هایی که در فیفا پرونده دارند حق جذب بازیکن خارجی ندارند که این موضوع به هیچ عنوان نمی‌تواند منطق عملی داشته باشد چراکه شکایت بازیکن از یک باشگاه به هیچ عنوان نمی‌تواند دال بر محکوم شدن باشگاه مربوطه باشد.

نکته‌ای قابل توجه این است که به نظر مصوبه هیأت رییسه فدراسیون فوتبال به اشتباه از سوی سازمان لیگ به باشگاه ها ابلاغ شده چراکه باشگاه تنها در صورتی باید از جذب بازیکن خارجی محروم شود که پرونده آنها در فیفا به حکم برسد و باشگاه به حکم صادره پایبند نباشد.

نکته جالب‌تر در مورد این موضوع هم عدم توجه فدراسیون فوتبال به بدهی بازیکنان داخلی است که در تمام این سال ها تمهیدی برای برطرف شدن آن اندیشیده نشده است در  حالی که بازیکنان داخلی نیز به همان اندازه با باشگاه ها برای دریافت مطالبات شان مشکل دارند.

در نهایت فدراسیون فوتبال باید اسامی باشگاه‌هایی را که با بازیکنان و مربی‌های سابق‌شان دچار مشکل هستند را اعلام کند و پرونده آنها را با جزییات و میزان جرائم احتمالی در اختیار رسانه‌ها قرار دهد تا این موضوع به مساله عمومی برای دریافت مطالبات آنها تبدیل شود. 

البته در حال حاضر مساله اصلی رفع تناقض بین نامه اسدی و نامه بهاروند است که در این رابطه سازمان لیگ باید پاسخ خود را اعلام کند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها