تعداد بازدید: ۱۸۷۴
کد خبر: ۱۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴ - 2017 12 April
معاون فرماندار:
معاون فرماندار در جلسه کمیته حقوق شهروندی، تفسیر و نگاه سلیقه‌ای به قانون را عامل تضییع حقوق شهروندی خواند.
عابد نعمتی: جلسه کمیته شهروندی نی‌ریز امروز صبح 23 فروردین 1396 با حضور مسئولان و نمایندگان تعدادی از ادارات و سازمانهای شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد.

راهوار با بیان این مطلب، 22 سرفصل را بعنوان شاکله حقوق شهروندی در قوانین جمهوری اسلامی برشمرد.

وی با بیان این که در قوانین ما که برگرفته از احکام اسلام است، هیچ نقص و خللی درباره حقوق شهروندی نداریم، نگاه به قانون را نگاه به روزی ندانست و گفت: «گاهی برخوردهای ناآگاهانه برخی باعث می‌شود تلقی افراد به اسلام خدشه‌دار شود.»

معاون فرماندار اهداف کارگروه را اینگونه برشمرد:

1- باید در جامعه مطالبه حقوق شهروندی را نهادینه کنیم تا مطالبه اول مردم باشد.
2- باید ضعفهایی که در مسیر اجرای حقوق شهروندی داریم، برطرف شود.
3- با پایش اجتماعی، حقوقی را که در جامعه تضییع شده شناسایی شود و همچنین سیاست‌گذاری‌های کلان و درازمدت در این ارتباط داشته باشیم.

به گفته راهوار، باید تمام همت این کمیته روی آموزش عمومی مردم و افزایش مشارکت آنها و سازمانهای مردم نهاد در جهت افزایش حقوق شهروندی مردم جامعه باشد.

آموزش و پرورش دبیر کمیته حقوق شهروندی است. منفرد معاون مالی این مدیریت در ادامه پیشنهاداتی از جمله چاپ حقوق شهروندی مربوط به هر اداره و نصب در معرض دید مردم و همچنین همکاری رسانه‌های جمعی در جهت معرفی و آموزش این حقوق به مردم را داد که به تصویب رسید.

سپس عبدالرضا بردبار از طرف نیروی انتظامی صحبت کرد. وی گفت که دستورالعمل حقوق شهروندی به همه رده‌های نیروی انتظامی ابلاغ شده، اما برخی فکر می‌کنند در راستای حقوق شهروندی می‌توانند از بِزِه خود فرار کنند.

او وجود هر گونه عمل ضرب و جرح در ناجا را کتمان کرد و سامانه 197 را برای مطرح کردن شکایات و گزارشهای مردمی معرفی نمود.

معاون فرماندار نیز با بیان این که معمولاً همیشه حقوق شهروندی افراد ضعیف ضایع می‌شود، خطاب به وی اظهار داشت: «در سیستم شما کسانی که بعنوان متهم و حتی مجرم وارد می‌شوند، دسترسی به جایی ندارند و این می‌طلبد که نظارت بیشتری داشته باشید.»

در حالی که از دادگستری نی‌ریز کسی در این جلسه حضور نداشت، احمد پاکنژاد رئیس شورای شهر از خلف وعده دادستان مبنی بر برگزاری جلسه آموزشی حقوق شهروندی در جهت افزایش آگاهی عمومی گلایه کرد.

فراستی کارشناس حقوقی آموزش و پرورش نیز در سخنانی در خور توجه آرزو کرد که حقوق شهروندی عملی شود؛ چرا که به گفته او در شرایطی که زمان پیامبر(ص) همه می‌توانستند هر طور بخواهند با وی صحبت کنند و حتی خاک روی سرش بریزند، حال میزان آزادی بیان ما در عمل جای سؤال دارد.

جابری رئیس اداره کار نیز با بیان این که هم آموزش حقوق شهروندی و هم حق تشکل در این اداره جایگاه خود را دارد، گفت که اداره کار و امور اجتماعی شهرستان نی‌ریز از نظر انجمن صنفی کارگری و کارفرمایی رتبه اول استان را داراست.

میرزایی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم در سخنانی عدم اطلاع مردم از حقوق شهروندی را زمانی دانست که یک طرف ارتباط دولت باشد. به عقیده وی این به دلیل دیواری است که دولت دور خود کشیده و نمی‌خواهد اطلاعاتی به بیرون بروز دهد.

فاطمه قرایی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد نی‌ریز اما دلیل آن را این دانست که چون دولت در رأس قدرت قرار گرفته، شاید بخوبی متوجه حقوق شهروندی نباشد. او نهادینه کردن حقوق شهروندی را کار سازمانهای مردم نهاد ذکر کرد و از کمرنگ بودن فعالیت سَمَنها در نی‌ریز اظهار تأسف نمود. قرایی اما در عین حال آمادگی این اداره را برای واگذاری NGO ها در صورت تسهیل روند مجوزها اعلام کرد.

بعد از صحبت بقیه حضار، علی راهوار معاون فرماندار نیز آمادگی فرمانداری را برای ارائه مجوز به سازمانهای مردم نهاد اعلام نمود و در پایان، پیشنهاد برگزاری همایشی بزرگ در این زمینه را بعنوان یکی از مصوبات جلسه ارائه داد.



نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها