تعداد بازدید: ۲۱۱۳
کد خبر: ۱۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۶ - 2017 05 April
سرپرست امور موزه های فارس از اجرای طرح هر خانه یک موزه در این استان خبر داد و گفت: در قالب این طرح، اشیا و اقلام تاریخی که در اختیار خانواده هاست، ساماندهی، ثبت و دارای کد رهگیری می شود.
مهدی نجفی با بیان اینکه طرح هر خانه یک موزه امسال در استان فارس اجرایی خواهد شد، افزود: هدف از اجرای این طرح، ساماندهی و حفاظت آثار و اقلامی است که در اختیار خانواده ها قرار دارد و در خانه افراد نگهداری می شود.

به گفته وی، بسیاری از این آثار، ارزش فرهنگی و تاریخی دارند و باید به صورت اصولی نگهداری و مراقبت شوند تا با گذشت زمان آسیب نبینند که با اجرای این طرح، نه تنها آثار شناسایی و ثبت می شوند بلکه با مالکین آنها آموزش هایی جهت حفاظت و مراقبت اصولی داده می شود.

نجفی اضافه کرد: بسیاری از مالکین این آثار و اقلام تمایلی به انتقال اشیا به موزه ندارند از این رو اجرای طرح تاثیر بسزایی در چگونگی نگهداری آنها در منازل شخصی دارد.سرپرست امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه این گفت وگو با اشاره به اینکه هم اینک 23 موزه تخصصی در سطح استان فعال است، افزود: با توجه به استقبال چشمگیر مردم برای بازدید از موزه ها و سرمایه گذاری هایی که در این حوزه صورت گرفته، به طور حتم امسال به کمیت و کیفیت موزه های فارس اضافه خواهد شد به طوری که هم اینک مجوز موزه قفل های فولادی در شیراز در دو مجموعه دیگر از آثار تاریخی و فرهنگی صادر شده است.

نجفی اضافه کرد: در جهت توسعه موزه های فارس به ویژه در شهر شیراز، مجموعه داران متعددی شناسایی شده اند و امیدواریم تا آخر امسال شاهد رشد چشمگیری از نظر تعداد موزه ها در استان باشیم.

وی در ادامه گفت: طبق برنامه ریزی های به عمل آمده و با مشارکت شورای بین المللی موزه ها (ایکوم)، برخی از موزه های استان که فاقد مجوزهای لازم بودند امسال دارای مجوز رسمی خواهند شد.

نجفی با بیان اینکه فارس پس از تهران از نظر کمی و کیفی موزه ها، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: یکی از شاخص های توسعه یافتگی شهرها، تعدد و تنوع موزه هاست که امیدواریم با اضافه شدن موزه های جدید، فارس به ویژه شهر شیراز در این زمینه رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد.

سرپرست امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: چنانچه فرهنگ ها، خرده فرهنگ ها، آئین ها و باورهای یک جامعه بخواهد ماندگار شود باید در دل موزه ها جای گیرد از این رو ساخت موزه ها و توسعه آنها باید در اولویت قرار گیرد.

*بازدید روزانه 9 هزار نفر از حمام وکیل شیراز
وی بر لزوم حفظ هویت و فرهنگ ها با ایجاد موزه های تخصصی تاکید کرد و افزود: خوشبختانه هم اینک دیدار بازدیدکنندگان از موزه های تاریخ مدار و گرایش آنها نسبت به این اماکن فرهنگی بیشتر شده است.

وی با ذکر مثالی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: زمانی که حمام وکیل شیراز هنوز به موزه استحمام تبدیل نشده بود، تعداد بازدیدکنندگان آن روزانه به 17 تا 18 نفر می رسید اما در نوروز امسال روزانه بین 6 تا 9 هزار نفر از این موزه تخصصی بازدید کردند.وی در ادامه اضافه کرد: به زودی فازهای بعدی این موزه تخصصی اجرایی خواهد شد.
منبع: خبر جنوب

 کانال سرزمین خورشید (#هورگان)

 جدیدترین و مهمترین اخبار و مطالب روز  ايران و جهان

 سياسي   - ورزشي

اقتصادي  -  حوادث

 فناوري     -  سلامت

 هنري       -  فرهنگي

 گوناگون    -  تصويري

 منتخبی از رویداد های مهم و جذاب را در کانال خبری #هورگان دنبال کنید


▪️با کانال خبری هورگان به روز باشید
https://t.me/hourgan
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها