تعداد بازدید: ۲۸۷۰
کد خبر: ۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴ - 2016 30 November
مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: 80 درصد محصولات صادراتی حوزه کشاورزی استان به نام سایر استان‌ها صادر می شود.
به گزارش هورگان و به نقل از خبر جنوب هدایت ا... رحیمی اظهار داشت: در هفت ماهه اول امسال 2 هزار و 107 تن محصولات کشاورزی خام به ارزش 6 میلیون و 689 هزار دلار از فارس صادر شد که این میزان صادرات از لحاظ وزنی 8/29 درصد و از لحاظ ارزشی 1/15 درصد رشد داشته است.

وی با بیان این که این رشد صادرات با اجرای طرح بازار به ازای بازار اتفاق افتاده است، افزود: طبق تصمیم وزارت جهاد کشاورزی، با صادرات یک کیلو سیب درجه یک و یا یک کیلو کشمش، فرصت واردات یک کیلوگرم موز با تعرفه 5 درصد وجود دارد که البته علاوه بر آن با صادرات یک کیلو کشمش 2 هزار ریال مشوق صادراتی به صادرکنندگان پرداخت می شود.

رحیمی با یادآوری آن که تعرفه واردات موز هم اکنون 26 درصد است، اضافه کرد: همچنین افرادی که 3 کیلوگرم پرتقال و یا نارنگی صادر کنند می توانند از نیمه دوم اردیبهشت ماه سال آینده، یک کیلوگرم پرتقال یا نارنگی با تعرفه 5 درصد وارد کنند.

مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان داشت: البته میزان صادرات محصولات کشاورزی تولیدشده در استان به مراتب بسیار بیشتر از 2 هزار و 216 تن است و متاسفانه 80 درصد محصولات کشاورزی صادراتی از استان از طریق گمرک بوشهر و بندرعباس صادر می شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه معضل پایین بودن آمار صادراتی استان باعث کاهش قدرت چانه‌زنی مسئولان فارس برای جذب اعتبار و امکانات زیرساختی برای صادرات شده است. این در حالی است که اگر آمار صادرات فارس بالا باشد به پشتوانه این آمار بالا، مسئولان استان می‌توانند چانه زنی لازم را برای ایجاد زیرساخت های صادراتی در استان داشته باشند.

رحیمی با درخواست از صادرکنندگان استان برای صادرات محصولاتشان از طریق گمرکات فارس، گفت: جهت تشویق و ترغیب بازرگانان به صادرات کالا و خدمات از طریق گمرکات استان، مراحل ارزیابی گمرکی در حداقل زمان ممکن و در کمتر از 3 ساعت انجام می شود، ضمن آن که امکان ارزیابی محصول صادراتی در مکان مورد نظر صادرکننده نیز وجود دارد.

وی با اشاره به این که عمده محصولات کشاورزی صادرشده از طریق گمرکات فارس، سیب، انار، فلفل دلمه، گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز است، افزود: حتی آمار دقیقی از میزان صادرات محصولات کشاورزی تولیدشده در فارس وجود ندارد چرا که از سال 93، گمرکات بنادر دیگر هیچ الزامی به اعلام آمار صادرات به تفکیک استان‌ها ندارند.

مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی فارس در خصوص میزان محصولات باغی آماده صادرات در استان، گفت: صادرکنندگان به هر میزان که مایل باشند می‌توانند محصولات کشاورزی تولیدی استان را صادر کنند. در حال حاضر تولید پرتقال در فارس 40 هزار تن و سیب 300 هزار تن است که از این میزان بخشی از محصولات در استان مورد استفاده قرار می گیرد و بخش دیگری از آن شامل 200 هزار تن پرتقال و 100 هزار تن سیب آماده صادرات است.

وی اضافه کرد: همچنین 5 هزار تن کشمش و 70 هزار تن نارنگی نیز آماده صادرات می باشد.
رحیمی درخصوص صادرات فرآورده‌های کشاورزی استان نیز گفت: در هفت ماهه اول امسال 30 هزار و 715 تن محصولات کشاورزی فرآوری شده به ارزش حدود 59 میلیون دلار صادر شد.

وی بیان داشت: در حالی که میزان صادرات این فرآورده ها رشد 5/1 درصدی از لحاظ وزن دارد اما از لحاظ ارزش با رشد 7/33 درصدی رو به رو بوده است که این مهم حاکی از توجه تولیدکنندگان به ارتقای کیفی محصولات و بسته بندی کالاهاست.

رحیمی درخصوص عمده کالاهای صادراتی از فارس، گفت: در هفت ماهه اول امسال 12 هزار و 137 تن فرآورده لبنی به ارزش 12 میلیون و 56 هزار دلار، عصاره و پودر شیرین بیان به میزان 2 هزار و 713 تن و به ارزش 11 میلیون و 971 هزار دلار و رب گوجه فرنگی به میزان 9 هزار و 714 تن به ارزش 13 میلیون و 168 هزار دلار صادر شد. همچنین از محصولات خام صادراتی، یک هزار و 959 تن آن مربوط به محصولات زراعی و باغی به ارزش 5 میلیون و 183 هزار دلار و 257 تن آن مربوط به بخش دام، طیور و آبزیان با ارزآوری یک میلیون و 206 هزار دلار می باشد.

به گفته وی، عمده بازار هدف محصولات کشاورزی و فرآورده های آن، بازار عراق، کشورهای حوزه خلیج فارس، افغانستان و تا حدودی بازار برخی کشورهای اروپایی است.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها