تعداد بازدید: ۲۹۲۲
کد خبر: ۶۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸ - 2019 14 April
شهر فرنگ
جمشید مشایخی کمال‌الملک سینمای ایران و رضا خوشنویس هزار دستان، شنبه هفته گذشته ١٧ فروردین به خاک سپرده شد.

او متولد ۶ آذر ۱۳۱۳ تهران و برگزیده ششمین دوره همایش چهره‌های ماندگار و دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود و  یکی از تماشاخانه‌های تئاتر خاوران تهران به نام اوست.
همسرش گیتی رئوفی  و فرزندانش نادر، نغمه و سام هستند.

سرگذشت
جمشید مشایخی دارای تحصیلات ناتمام در رشته تئاتر است. وی سال ۱۳۳۶ به استخدام اداره تازه تأسیس هنرهای دراماتیک درآمد و به عنوان بازیگر کار خود را در برنامه نمایشی کانال سوم غیردولتی آغاز کرد. اولین فعالیت هنری وی بازی در تله‌تئاتر «بعد از سی سال» به کارگردانی علی نصیریان در سال ۱۳۳۹ بود و با ایفای نقش در فیلم کوتاه «جلد مار» هژیر داریوش به همراه فخری خوروش جلوی دوربین رفت.


او حتی به خاطر بازی سینمایی‌اش برای مدتی از کار تئاتر اخراج شد. بازی جمشید مشایخی در نقش انسان‌های بی‌رحم و همچنین نقش‌های تاریخی همچون «شازده احتجاب»، «کمال الملک» و «رضا تفنگچی/خوشنویس» در سریال «هزار دستان» نشان توانایی او در بازیگری دارد.


او در سال ۱۳۶۳، بابت بازی در دو فیلم «گل‌های داوودی» و «کمال‌الملک»، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شد. 


مشایخی در سال ۹۳ به عنوان سفیر سلامت چشم و بینایی و در سال ۹۴ به عنوان سفیر سلامت از سوی وزارت بهداشت و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران معرفی و به وی تندیس سلامت اهدا شد.

مرگ
او پس از تحمل یک دوره بیماری در ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ در سن ۸۴ سالگی در بیمارستان عرفان درگذشت.


در ساعت ۲۱:۰۰ روز ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ صفحه اینستاگرام جمشید مشایخی که توسط فرزندانش اداره می‌شود، در پیامی کوتاه نوشت: «پدر ما ساعت ۹ شب امشب ۱۳فروردین ۱۳۹۸ در نهایت آرامش به سفر ابدی رفت... نادر، نغمه و سام مشایخی.»

حاشیه‌ها
عذرخواهی از لیونل مسی: او بعد از حمله کاربران اینترنتی ایران به لیونل مسی روی خط برنامه ۹۰ آمد و ضمن عذرخواهی از «لیونل مسی» در مورد رفتار زشت برخی افراد که در فضای مجازی به این بازیکن بی‌احترامی کرده بودند، گفت: کسانی که این عمل زشت را انجام دادند، ایرانی نیستند.


درگیری با رضا عطاران: رضا عطاران در نشست فیلم سینمایی طبقه هساث در جشنواره فیلم فجر عنوان کرده بود: «من برای خنداندن مردم حاضرم شلوارم را نیز پایین بکشم».


جمشید مشایخی در واکنش به این اظهار نظر عطاران گفت: «آقای عطاران شما می‌توانستید برای خنداندن مردم بگوید؛ از بالای یک درخت تبریزی به پایین می‌پرم نه آنکه آن حرف زشت را که من از گفتن آن خجالت می‌کشم به زبان بیاورید؛ آن‌وقت ما به خاطر این بی‌اخلاقی‌ها به او جایزه هم می‌دهیم.»


رضا عطاران در مصاحبه‌ای که با احسان علیخانی در ویژه برنامه نوروزی شبکه سوم داشت، نسبت به ماجرای صحبت‌هایش در نشست خبری طبقه هساث که موجب جنجال‌هایی شده بود آن را یک سوءتفاهم قلمداد کرد.


اعتقاد به خودکشی تختی: در سال ۱۳۹۷ جمشید مشایخی مدعی شد: غلامرضا تختی خودکشی کرد و دلیل خودکشی تختی، همسرش و اطرافیانش بودند.


مشایخی پس از ایفای نقش در ٩٩ فیلم سینمایی و ٦٥ سریال تلویزیونی و پس از اینکه بارها و بارها خبر فوتش تکذیب شد که موجبات ناراحتی خانواده‌اش را فراهم آورده بود در نهایت به سفر ابدی عروج کرد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها