تعداد بازدید: ۲۳۲۱
کد خبر: ۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷ - 2018 02 December
تأکید شهردار بر لزوم زیباسازی روگذر نی‌ریز

عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس: شهردار نی‌ریز تأکید کرد که در پروژه تقاطع غیرهم‌سطح ورودی نی‌ریز، باید به مسائل زیباسازی آن توجه ویژه شود.


حامد فرغت گفت: «در کنار مسائل ترافیکی، باید مسائل معماری و زیباسازی روگذر هم مورد توجه قرار گیرد؛ چون قرار است جلوی چشم ۵۰ هزار نفر جمعیت این شهر باشد و روزانه تعداد زیادی خودروهای عبوری از روی آن رد شوند.»


وی در مورد مزایای احداث میدان به جای روگذر عنوان داشت: «اگر میادین با طراحی و مصالح خوب اجرا شوند، ضمن عملکرد ترافیکی مناسب می‌توانند برای نشان دادن هویت و فرهنگ یک شهر نیز مفید باشند، به یک اِلمان خوانا و دارای هویت تبدیل شوند و گردشگر جذب کنند‌. در مقابل شاید یک روگذر باعث حضور کمتر خودروهای عبوری در شهر شود.»


البته به عقیده شهردار نی‌ریز، یک تقاطع غیر همسطح هم اگر در طراحی آن به مسائل معماری توجه شود، می‌تواند مفید باشد؛ مثل تقاطع غیرهمسطح ورودی اصفهان و یا تقاطع چمران و معالی آباد شیراز و یا پل صدر تهران که به بیان وی علاوه بر اتوبان دوطرفه، بر مسائل زیبا‌سازی، نورپردازی و معماری آن هم توجه شده است.


مهندس فرغت در عین حال گفت: «البته ما هنوز جزئیات طراحی و زیباسازی این پروژه را ندیده‌ایم.»


وی به مزایای تقاطع غیر هم سطح هم اشاره کرد و گفت: «چون تقاطع‌های غیرهمسطح عملکرد خوبی در کاهش میزان سوخت و زمان سفر، بهبود عملکرد جاده‌ها، توسعه ظرفیت شبکه ارتباطی، افزایش ایمنی سفر و گشایش قفلهای ترافیکی دارد، استفاده از آن روز به روز بیشتر می‌شود. اما این تقاطع‌ها آن قدر تنوع و فاکتورهای زیادی دارند که عملاً نمی‌شود ضوابط طرح هندسی آن را توضیح داد و گفت که صد درصد کامل است.»


به بیان شهردار، مکان‌یابی مناسب اصلی‌ترین فاکتور ایجاد تقاطع است؛ در غیر این صورت فقط ترافیک و خطرهای جاده‌ای را به چند کیلومتر آن طرف‌تر منتقل می‌کند و با وجود میلیاردها تومان هزینه، کار مفیدی انجام نمی‌شود.


اولین چالش تقاطع‌ها، تملک زمین آن است که در تقاطع‌های غیر هم‌سطح به کمترین حد خود می‌رسد. هر چند به نظر می‌رسد در مورد این پروژه، بیشترین تملک از پارک معلم دیده شده است.


به نظر فرغت، همین شعاع دوربرگردان خیابان ولیعصر، اصلی‌ترین عیب پروژه است. بر اساس نقشه پیش طراحی شده مشاور طرح، قوس جاده ورودی به شهر نی‌ریز آن قدر زیاد است که بخشی از پارک معلم را در دل خود فرو می‌برد. قوسی که بیشترین عرض آن به ١٨ متر می‌رسد و ٢١٤ متر از پارک را در طول تخریب می‌کند و به گفته شهردار، بهترین قسمت پارک معلم را می‌برد. 


شهردار نی‌ریز افزود: «شهرداری این را قبول ندارد. ما فضای سبز زیادی نداریم که بخواهیم از دست بدهیم. هر چند این مسئله در جلسات آینده قابل طرح و چانه زنی است و تاکنون در مورد آن صحبتی نشده است.»


او معتقد است لزومی ندارد اینقدر از پارک معلم برود و شعاع قوس زیاد باشد.


به گفته فرغت، تقاطع‌های غیرهمسطح همیشه گرانتر و زمان‌برتر است. هر چند تقاطع‌های درون‌شهری نباید زمان زیادی ببرد؛ چیزی که شهردار نی‌ریز به آن انتقاد دارد و می‌گوید مدت ۲ سال، برای این پروژه زمان خیلی زیادی است. 


به بیان وی، این پروژه شهری است و نسبت به پروژه‌های برون‌شهری حساسیت بیشتری دارد. باید تا زمان بهره‌برداری از آن راه‌های جایگزینی مناسبی برایش در نظر گرفت و تا از نظر تأمین و جریان نقدینگی آن اطمینان نداشته باشیم، آن را شروع نکنیم تا مشکل ایجاد نکند.


در همین رابطه، حجت‌ا... زینلی کارشناس شهرسازی و معماری اداره راه و شهرسازی نی‌ریز گفت: «این روگذر که قرار است به زودی عملیات احداث آن آغاز شود، ٦٣١ متر طول و ٢٣ متر عرض دارد. ٢ لاین رفت و برگشت آن هر کدام ١٠ متر و ٢٠ سانتی‌متر عرض دارد که با فاصله ١,٨٠ متر از هم جدا شده است. زیر هر لاین ٧ ستون با ارتفاع حداکثر ٦ متر قرار می‌گیرد. فاصله ستونها از هم نیز ٢٩ متر است.»


به گفته وی، در زیر روگذر نیز راه‌های رفت و برگشت برای رفت و آمد به ترمینال و دارالرحمه در نظر گرفته شده است.


بنابراین اگر کسی که از روی روگذر عبور کرده پشیمان شود و قصد برگشت داشته باشد، باید در اولین دوربرگردان دور بزند.


زینلی گفت: «کسانی که می‌خواهند از طرف شیراز وارد شهر نی‌ریز شوند، باید از کنار گذری که مقداری از پارک معلم را در دل خود فرو می‌برد، عبور کنند.


همچنین یک کنار گذر دیگر برای خروج از شهر به سمت سیرجان پیش‌بینی شده و همچنین می‌توان از طریق مسیرهای زیر پل، به سمت ترمینال و دارالرحمه رفت.»


وی افزود: «کسانی که بخواهند از سمت سیرجان وارد شهر شوند، باید وارد کنارگذری شوند که روبروی پمپ بنزین فرامرزی‌نژاد احداث می‌شود. سپس از طریق مسیرهای زیر پل وارد شهر شوند یا این که به سمت ترمینال بروند یا خود را به میدانی که روبروی ترمینال احداث می‌شود برسانند و از آن جا به سمت شیراز یا دارالرحمه بروند.»


گفتنی است خطوط زردی که در تصویر می‌بینید، مرز جاده‌ها را مشخص می‌کند.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها