به گزارش هورگان به نقل از پارسینه ،
«محمد شریعتمداری» دیروز (شنبه) در حاشیه آیین رونمایی از سامانههای جامع
تجارت، انبارها و مراکز نگهداری کالا در محل دائمی نمایشگاههای بین
المللی تهران در جمع خبرنگاران به گفتن همین یک جمله بسنده کرد.
وی
همچنین درباره اقدامهای انجام شده برای تنظیم بازار تایر خودرو اظهار
داشت: علاوه بر ۲۰۰ میلیون دلاری که مقرر شده در مهرماه از سوی بانک مرکزی
برای واردات لاستیک اختصاص یابد، ماهانه ۸۰ میلیون دلار در اختیار
واردکنندگان مجاز لاستیک قرار میگیرد.
شریعتمداری درخصوص رفع مشکل
کامیون داران افزود: در این زمینه همکاری بسیار خوبی بین وزارت صنعت، معدن و
تجارت و وزارت راه و شهرسازی انجام شده و ارتباطات خوبی با انجمنهای
مربوطه گرفته شده است.
به گفته این مقام مسئول، در ۶ ماه نخست امسال
۵۲۰ هزار حلقه لاستیک در داخل تولید شد که بخشی از آن برای رفع نیاز
خودروسازان در اختیار قرار گرفت و بقیه آن نیز در یک شبکه منظم با همکاری
سازمان راهداری در اختیار مراکز مختلف توزیع لاستیک قرار گرفته است.
وی
خاطرنشان کرد: البته این میزان تولید کافی نبود و با توجه به اجرایی شدن
سیاستهای ارزی از ابتدای امسال، گشایش اعتبار اسنادی برخی واردکنندگان
اصلی با معطلیهایی در تامین ارز مواجه شد.
«با برگزاری جلساتی در
این خصوص، مقرر شد با تسهیل بیشتری این ارز در اختیار واردکنندگان قرار
بگیرد.» شریعتمداری یادآور شد: در گذشته بخشی از واردات لاستیک به کشور از
طریق بازارچههای مرزی، تعاونیهای مرزنشینان و همچنین رانندگان ترانزیت به
صورت غیر تجاری و کالای همراه انجام میشد، اما با افزایش نرخ ارز صرفه
اقتصادی این شیوه کاهش یافت و بر این اساس عرضه و تقاضای لاستیک از محل
واردات غیرتجاری لطمه دید.
وی ادامه داد: میزان ارز مورد نیاز برای
واردات لاستیک سنگین نیز در همسنجی با پارسال با افزایش بیش از ۲ برابری،
از ۳۰۰ میلیون به بیش از ۷۰۰ میلیون دلار رسید.
وزیر صنعت، معدن و
تجارت خاطرنشان کرد: همچنین ظرفیت حدود ۱۲۰ هزار حلقهای لاستیک سنگین
موجود در شبکه توزیع یعنی گمرکات و کالاهای متروکه سازمان اموال تملیکی،
در اختیار واحدهای توزیعی سازمان راهداری کل کشور قرار گرفت و در تلاشیم
مشکلات را به حداقل ممکن برسانیم.
تامین لاستیک مورد نیاز ناوگان
حمل و نقل عمومی یکی از خواستههای رانندگان خودروهای سنگین بود و دولت
تصمیم گرفت با هدف حمایت از این قشر تعرفه واردات این نوع لاستیکها را از
۲۶ درصد به پنج درصد کاهش دهد که از دوم مهر ماه اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه مطالبات و خواستههای کامیون داران باید برآورده شود، تاکید کرد: این افراد از بسیجیان مخلص دوران دفاع مقدس هستند و هیچ دشمنی با نظام ندارند.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی از کامیون داران خواست به کارشان ادامه داده تا کار حمل و نقل کشور مختل نشود.
رنجبرزاده به امنیت جادهها برای تردد کامیونها تاکید کرد و گفت: سیستم امنیتی و قضایی کشور با کسانی که به کامیونها آسیب زده و مانع تردد آنها میشوند با اشد مجازات برخورد میکند.
وی تاکید کرد: هرگونه خسارت و حمله به کامیونها مورد تعقیب قضایی قرار میگیرد.
در ادامه این نامه به جلسه دیروز (۶ خرداد) هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی رانندگان ناوگان باری با کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برای پیگیری مطالبات و مشکلات صنفی اشاره شده و آمده است: به دستور رییس کمیسیون اجتماعی مقرر شد کمیته ویژه مطالبات رانندگان در کمیسیون اجتماعی متشکل از نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی و نمایندگان صنوف برای بررسی تخصصی مشکلات تا حصول نتیجه تشکیل شود.
کانون انجمنهای صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای سراسر کشور با یادآوری جلسهای در مجلس شورای اسلامی با رییس سازمان تامین اجتماعی درباره رفع مشکلات بیمه تامین اجتماعی و ضریب حق بیمه پرداختی، سخت و زیانآور بودن شغل رانندگان و پرداخت یارانه حق بیمه رانندگان توسط دولت، اعلام کرده که با همه خواستهها موافقت شده است.
در این نامه تاکید شده است: «با توجه به تصمیمهای اتخاذ شده در رابطه به مطالبات رانندگان و قول مساعد درباره تامین امنیت جادهها و برای جلوگیری از سواستفاده معاندان نظام و رفع نگرانی ملت مبنی بر تامین مایحتاج عمومی، طبق روال گذشته نسبت به بارگیری و رساندن محصولات به صاحبان کالا اقدام شود.»