تعداد بازدید: ۱۷۵۵
کد خبر: ۲۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۴ - 2017 15 June
رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس از تفاهم با كشور اوكراين براي كشت فراسرزميني كشاورزان استان خبر داد.
محمد مهدي قاسمي كه همزمان با هفته جهاد كشاورزي در جمع خبرنگاران حاضر شده بود افزود: در سفري كه چندي پيش به همراه كشاورزان پيشرو به اوكراين داشتم اختصاص هزار هكتار اراضي در كي اف پايتخت اوكراين به تصويب رسيد.

وي با اشاره به مرغوب بودن اراضي كشاورزي اوكراين براي كاشت محصولات مختلف گفت: پيشنهاد ما اختصاص 10 هزار هكتار از اراضي آن كشور به فارس بود كه در مرحله نخست با اختصاص هزار هكتار آن موافقت گرديده است.

قاسمي با بيان اين كه در اين اراضي محصولات استراتژيك و محصولات مهمي همچون گندم، جو، كلزا و آفتابگردان كشت خواهد شد افزود: علاوه بر آن قرار است 2‌هزار هكتار از اراضي قزاقستان هم در اختيار كشاورزان پيشرو فارس قرار داده شود.

وي كشت محصولاتي كه توليد آن در فارس و كشور كفاف مصرف نمي‌دهد را در اولويت كشت فراسرزميني براي كمبود و تامين نياز دانست.

قاسمي تصريح كرد: كشاورزاني كه رغبت به كشت فراسرزميني به صورت كشت محصولات مختلف در ساير كشورها داشته باشند و از تمكن مالي لازم برخوردار باشند مي‌توانند درخواست خود را براي اين كار به سازمان جهاد كشاورزي اطلاع دهند.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس در بخش ديگري از مصاحبه خود به ارسال 3 محموله 100 تني به صورت هوايي به قطر اشاره كرد و ادامه داد: به زودي صادرات مرغ و تخم مرغ به قطر نيز كليد خواهد خورد.

قاسمي به خسارت 16 هزار ميليارد ريالي سيل، خشكسالي و سرمازدگي در سال زراعي جاري به فارس اشاره كرد و افزود: بيشترين خسارت مربوط به سرمازدگي به ارزش 6 هزار ميليارد ريال بوده است.

وي با اشاره به پرداخت خسارت 1100 ميليارد ريال بيمه به كشاورزان گفت: در قانون بودجه رديف اعتباري خاص و پايداري با الزام به تخصيص 100 درصدي براي پرداخت خسارت به كشاورزان ديده شده كه اين امر كمك شاياني به كشاورزان خسارت ديده خواهد كرد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس همچنين به خريد تضميني 9 هزار تن كلزا و 370 هزار تن گندم در فارس اشاره كرد و افزود: در سال زراعي جاري هر كيلو كلزا به ارزش 27830 ريال و گندم 13000 ريال از كشاورزان خريداري شد كه 95 درصد پول كلزا كاران و 26 درصد پول گندم كاران پرداخت شده و كشاورزان طلب 3600 ميلياردي دارند كه البته همچنان خريد گندم ادامه دارد و تا كنون بالغ بر يك هزار و 250 ميليارد ريال به آن ها پرداخت شده است.

 وي با اشاره به عرضه جو در بورس از طريق كشاورزان فارس ادامه داد: گندم و كلزا و ساير محصولات كشاورزي هم بايد از طريق بورس عرضه شود و اين كار هيچ منافاتي با تامين محصولات استراتژيك مورد نياز كشور ندارد.
 
قاسمي يادآور شد: در حال حاضر 3 ميليون تن گندم از پارسال همچنان در سيلوهاي كشور موجود است و اين امر نشان مي دهد هيچ كمبودي در اين زمينه وجود ندارد.

اين مسئول با بيان اين كه در تلاشيم تا باقي مانده طلب گندم كاران را به زودي پرداخت كنيم ادامه داد: براي خريد تضميني گل بهاري 9 هزار ميليارد تومان تامين اعتبار شده و دولت حتي اگر نتواند اين پول را تامين كند همچون گذشته اقدام به دريافت وام با سود بالا از بانك ها كرده و پول كشاورزان را پرداخت خواهد كرد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس به اقدامات صورت گرفته در اين سازمان اشاره كرد و اضافه نمود: فارس در راستاي مبارزه با خشكسالي اجراي طرح سيستم هاي آبياري تحت فشار و اجراي آن در 170 هزار هكتار را در طي 10 سال در دستور كار خود دارد.

وي با بيان اين كه فارس در اجراي طرح‌هاي نوين آبياري مقام اول كشور را دارد اضافه كرد: فارس در دو ماه اول امسال اين طرح را در 1781 هكتار اجرا كرد اين در حالي است كه استان بعدي تنها توانست 846 هكتار از اراضي خود را به اين سيستم ها مجهز كند.

قاسمي با يادآوري آن كه ليبل گذاري كودهاي مصرفي در فارس مدت هاست آغاز شده افزود: از 8500 برند كود مصرفي در فارس 2500 كود مجوز گرفته و ليبل گذاري شده است و ليبل گذاري مابقي در دستور كار است.

رئيس سازمان جهاد كشاروزي فارس بيان داشت: كودهاي ليبل گذاري شده به طور مستمر تحت نظارت قرار دارند و چنانچه مواد مصرفي در توليد آن با موارد اعلام شده بر روي ليبل ها تناقض داشته باشد از عرضه آن جلوگيري خواهد شد كما اينكه تاكنون جلوي توليد دو نوع كود در فارس كه مشكل اين چنيني داشتند گرفته شد.

وي رفع تداخلات در 10 هزار هكتار اراضي، اجراي 210 هزار هكتار طرح كاداستر اراضي، پرداخت 1540 ميليارد ريال از تسهيلات 5700 ميليارد ريالي رونق توليد به بخش كشاورزي فارس،‌ صادرات 88 هزار تني محصولات كشاورزي فارس به ارزش 182 ميليون دلار به كشورهاي خارجي، اجراي سيستم آبياري نوين در 14 هزار و 700 هكتار از اراضي كشاورزي فارس، اضافه شدن 4540 دستگاه و تجهيزات كشاورزي، افزايش 6 برابري توليد كلزا، افزايش 4 هزار هكتاري توليد گلرنگ و توليد 575 هزار تن چغندر براي توليد قند و شكر مصرفي در فارس را از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه كشاورزي در فارس ذكر كرد.

منبع: خبر جنوب
برچسب ها: کشاروزی ، فارس ، نی ریز
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها