تعداد بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۲۰۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 04 May
حضور متخصص اعصاب و روان در درمانگاه تخصصی
نویسنده : دکتر آرش منصوری / متخصص اعصاب و روان

همانطور که ما به بیماری‌های جسمی دچار می‌شویم ممکن است دچار مشکلات ناشی از بیماری‌های اعصاب و روان نیز بشویم.  

معمولاً برای بیماری‌های جسمی انواع درمان‌های دارویی یا غیر دارویی (جراحی و ...) مورد نیاز می‌شود.  

اما بعضی مردم برای مصرف دارو‌های اعصاب و روان دچار نگرانی می‌شوند و باوجود نیاز، از مصرف دارو خودداری می‌کنند و علاوه بر تحمل رنج زیاد، به خود آسیب‌های زیاد و گاه غیر قابل برگشتی می‌زنند.  

این در حالی است که خیلی از مردم خودسرانه دارو‌های زیادی را بدون تجویز پزشک و بدون هیچ نگرانی مصرف می‌کنند در حالی که عوارض جانبی بسیار بیشتری از دارو‌های اعصاب و روان را به خود و جامعه تحمیل می‌کنند.  

نمونه روشن آن، مصرف دارو‌های آنتی بیوتیک در موارد غیر ضروری مثل عفونت‌های حاد ویروسی یا بیماری‌های خود محدود شونده است که باعث مقاومت دارویی و عوارض کبدی و کلیوی و ... می‌شود.

مصرف مکمل‌ها بدون تجویز پزشک هم ممکن است عوارضی داشته باشد. چون هم گاهی اعتیاد‌آور هستند و هم عوارض وخیم کبدی و کلیوی و آسیب‌های مغزی را به دنبال دارند.

همین افراد، اما از مصرف دارو‌های اعصاب و روان تجویز شده توسط پزشک باوجود فواید فراوان و جلوگیری از عوارض بسیار سر باز می‌زنند.  

از دلایل مهم این کار، تصورات نادرست نسبت به دارو‌های اعصاب و روان و باور‌های غلط در مورد اعتیادآور بودن یا عوارض وخیم آن و نگرانی از اضافه وزن و ... است.  

هر چند این عوارض در برخی دارو‌های اعصاب و روان وجود دارد، اما اولاً بیشتر دارو‌های تجویزی اعصاب و روان چنین مشکلاتی را ندارند یا میزان آن بسیار اندک است و دوم تعداد کمی از دارو‌ها که این عوارض را دارند در صورتی که توسط پزشک دارای صلاحیت تجویز شوند و مصرف آن زیر نظر پزشک و با دستور و دوز و مدت زمان درست باشد می‌توان این عوارض را کنترل کرد یا به کمترین میزان رساند.

بیشتر عواض این دارو‌ها در موارد مصرف ناصحیح دارو اتفاق می‌افتد. البته همه دارو‌ها عوارض دارند که به ندرت ممکن است اتفاق بیفتد، اما اتفاق افتادن آن یک قاعده نیست و میزان عوارض دارو‌های اعصاب و روان نسبت به سایر دارو‌ها بصورت معنی داری بیشتر نیست.

نکته مهم این که هر دارو در صورتی تجویز می‌شود که مزایای آن از مضرات آن بیشتر باشد یا جلوی عواقب شدیدی گرفته شود؛ بنابراین توصیه می‌شود در صورت نیاز به مصرف دارو‌های اعصاب و روان حتماً با مراجعه به پزشک و مشورت با او و آگاهی از مزایا و عوارض آن، دارو مصرف شود تا عواقب وخیم عدم مصرف دارو  رخ  ندهد.

*****
شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز:

به آگاهی همشهریان گرامی می‌رساند، روانپزشک محترم جناب آقای دکتر آرش منصوری متخصص اعصاب و روان در روز‌های شنبه، یکشنبه و دوشنبه در درمانگاه تخصصی بیمارستان شهدا پذیرای بیماران است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها