تعداد بازدید: ۱۲۱۶
کد خبر: ۱۹۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶ - 2024 17 March
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس از قرارگرفتن قطورترین و بلندترین درختان بَنه این استان در فهرست ملی خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۷۰ درخت کهنسال فارس در فهرست ثبت آثار ملی جای گرفتند.

ایسنا / فارس: محمد ثابت اقلیدی گفت: درمجموع ۲۲ پرونده از درختان کهنسال فارس رتبه ملی گرفتند که قدمت آن‌ها از ۳۵۰ تا دو هزار و ۷۰۰ سال است.  پرونده‌های ثبتی میراث طبیعی فارس متعلق به شهرستان‌های لامرد، فیروزآباد، استهبان، سپیدان، اقلید، ارسنجان، فسا، نی‌ریز و بختگان هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با بیان این که یکی از معیار‌های انتخاب درختان قدمت آن‌ها است، افزود: در این پرونده‌ها درخت سرو روستای خواجه جمالی در بختگان با قدمت ۱۱۰۰ سال، ۳ درخت کهنسال بنه در ارسنجان و ۳ درخت کهنسال ۳۵۰ تا ۴۵۰ ساله در فیروزآباد ثبت ملی شدند.

وی همچنین افزود: یک درخت بنه در کوهنارو فیروزآباد، یکی از کهنسال‌ترین و بلندترین درختان بنه ایران است که در این فهرست جای گرفت. بلندی آن به ۸ متر و قدمتش به ۲۷۰۰ سال می‌رسد.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه قطورترین درخت بنه ایران هم در شهرستان آباده وجود دارد، گفت: این درخت با قطر ۲متر و قدمت ۱۴۰۰ سال همچنان پابرجا است.

وی در ادامه به ثبت ملی دو سرو در مسجد جامع ایج با قدمت حدود ۳۵۰ سال اشاره کرد و گفت: در شهر استهبان یک درخت چنار در کنار مسجد یزدیان با قدمت ۴۰۰ سال و یک درخت اُرس به قدمت  ۱۷۰۰ سال رتبه ملی گرفتند.

ثابت اقلیدی همچنین به ۳ درخت چنار در شهرستان سپیدان با قدمت ۳۵۰ تا ۴۵۰ سال در محوطه  بقعه امامزاده سیدنورالدین قاضی علی علوی (ع) اشاره کرد و گفت: یک درخت چنار دیگر درمحله ملا سپیدان با قدمت ۴۰۰ سال ملی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس همچنین گفت: در قدمگاه علی بن موسی رضا (ع) سده اقلید هم دو درخت زبان گنجشک با قدمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال و یک درخت چنار با قدمتی حدود ۹۰۰ سال و یک درخت گردو ۵۰۰ ساله در امامزاده عبدالرحمان اقلید و یک درخت چنار در قبرستان خواجه با قدمت ۶۰۰ سال در فهرست ملی جای گرفتند.

وی افزود: ۲ درخت چنار در شهر مشکان نی‌ریز و همچنین رویشگاه سرو‌های تنگ بیدک در شهرستان فسا و درخت کنار در شهرستان لامرد هم در سکوی ملی قرار گرفتند.

ثابت اقلیدی در ادامه سخنانش با بیان این که حفظ، حراست و نگهداری درختان مذکور تاکنون توسط اهالی با فرهنگ مناطق و طبیعت دوستان و مالکان انجام می‌شده است، افزود: هم اکنون که این درختان در فهرست ملی ثبت شدند هر گونه تخریب و آسیب رساندن به این آثار جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی و مجازات دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم حفظ میراث طبیعی استان به ویژه درختان کهنسال فارس تأکید کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، وی به آتش سوزی که ۲ سال قبل در منطقه هایقر فیروزآباد رخ داد اشاره کرد و گفت: در جریان این آتش‌سوزی ۴ نفر از مردمان بومی منطقه که برای خاموش کردن آتش به محل رفته بودند، به دلیل شدت سوختگی به شهادت رسیدند و از آن سال در تلاشیم تا برای حفاظت بیشتر از این میراث طبیعی و معرفی درختان به عنوان سرمایه‌های ملی، ثبت درختان را در اولویت قرار دهیم.

دکتر حسین شاهسوند حسنی، استاد دانشگاه شیراز و از همشهریان نی ریزی معتقد است باید از این ژرم پلاسم با ارزش بنه در وهله اول در اصلاح خود بنه به عنوان پسته وحشی و در وهله دوم به‌ویژه در اصلاح پسته اهلی مقاوم به تنش‌های  محیطی مثل شوری، خشکی و گرما استفاده بهینه به عمل آید.  

وی می‌گوید: در دشت چنارویه و در حوالی محله قشلاقی به نام چاه مسکه از توابع هرگان در بخش مرکزی شهرستان نی‌ریز هم جنگلی از بنه وجود دارد که ممکن است درختانی با قدمت بیشتر از فیروزآباد هم دیده شود که این نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها