تعداد بازدید: ۳۸۲۵
کد خبر: ۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶ - 2016 22 May
مصلای بزرگ نی‌ریز که مکانی عمومی برای تجمعات مذهبی – اجتماعی است، تا کنون محل برگزاری بسیاری از مراسم و همایشهای گوناگون بوده و با وجودی که هنوز تنها نیمی از مساحت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، توانسته نیاز تجمعات مختلف مردمی را برآورده سازد.
عابد نعمتی گروه گزارش

اخیراً شایعات و حرف و حدیثهایی درباره این مکان به گوش می‌رسد. برای آشنایی با تاریخچه ساخت این مکان و رفع برخی ابهامات، به سراغ حجت الاسلام سید میراحمد فقیه نی‌ریزی فرزند مرحوم آیت‌ا... سیدعلی فقیه رفتیم و صحبتهای او را شنیدیم که در زیر می‌خوانید:


تابلو بنر نصب شد و هیچ کس اعتراضی نکرد
حجت‌الاسلام سید میراحمد فقیه در همان ابتدا با تأکید بر اینکه مصلای نی‌ریز هیچ زمانی مشکلی نداشته، گفت: از همان روز اول که زمینهای مصلا را خریدند و می‌خواستند آن را بسازند، هیئت امنایی از بزرگان شهر و روحانیت تشکیل شد که از جمله اعضای هیئت امنای مصلای نماز جمعه مرحوم آیت‌ا... سید فخرالدین فال‌اسیری بود و تا زمانی که ایشان در قید حیات بودند، هیچ صحبتی از مطالبی که الآن مطرح می‌شود، نبود. تا جایی که حتی از قول امام‌جمعه شنیدم آن مرحوم در همین مصلا هم نماز خواندند.


اما اینکه چرا این مسائل مطرح شده، برمی‌گردد به زمانی که یک نفر از دبیرخانه ائمه جمعه استان فارس به نی‌ریز آمد و خواست بدون هماهنگی با امام جمعه فردی را به عنوان امام جمعه موقت  معرفی کند. امام جمعه هم زیر بار نرفت و اعلام کرد کمافی‌السابق حجت‌الاسلام سید حسن معروف به سیدجواد فقیه امام‌جمعه موقت هستند و از همان موقع بود که شروع به مشکل تراشی علیه مصلای نماز جمعه کردند.


این گذشت تا سال ١٣٩٣ که هیئتی متشکل از نمایندگان امام جمعه محترم شیراز و شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان و دادستان دادسرای ویژه روحانیت، حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا، حجت‌الاسلام رضایی از طرف امام جمعه شیراز و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین ملک مکان مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس به سراغ امام جمعه نی‌ریز آمدند.
آنجا بحثهایی مطرح و نتیجه این شد تا تابلویی در محل مصلا نصب شود و اگر کسانی اعتراض دارند، به دبیرخانه ائمه جمعه اعلام کنند تا به آن رسیدگی شود.


خلاصه، بنر نصب شد و کسی اعتراضی نکرد. تا اینکه در مراسم دعای ندبه دو هفته قبل، مجدداً توسط یکی از روحانیون سخنان مبسوطی درباره مصلا مطرح شد که در آن روی ٣ منزل که به اعتقاد وی در محدوده مصلا قرار گرفته و مشکل دارد، دست گذاشتند:


١- منزل متألهی
٢- منزل مرحوم شمس
٣- منزل مرحوم فرساد


سند مصلا به نام شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان فارس است


وی افزود: تمام زمینهای مصلا توسط مرحوم پدرم آیت‌ا... حاج سیدعلی فقیه با هماهنگی و پشتیبانی امام جمعه محترم خریداری شده است. ایشان خانه‌هایی را که برای مصلا خریده نام برده و در یکی از صفحات سالنامه به ترتیب نوشته‌اند که در آن نه نامی از منزل متألهی است و نه نامی از منزل مرحوم شمس و تنها در آن نام منزل مرحوم فرساد دیده می‌شود.


نکته دوم اینکه به گفته امام جمعه محترم منزل مرحوم متألهی سمت غرب مصلا و آن طرف خیابان قرار گرفته و ارتباطی به مصلا ندارد. قسمتی از آن در خیابان رفته و الآن خانم فرجمند در باقیمانده آن ساکن است.


منزل مرحوم شمس نیز جهت آشپزخانه هیئت عزاداران امامزادگان خریداری شده است که آن هم ارتباطی به مصلا ندارد.


مالکین منزل مرحوم فرساد هم عبارت بودند از مرحوم سیدمصطفی فرساد و مرحوم برادرشان و دو خواهرش فرخنده و فاطمه سلطان فرساد.


مرحوم پدرم سهمیه مرحوم فرساد را از مرحومه بانوزینب بیگم فقیهی که همسر ایشان بوده و قسمتی از خانه هم در مهریه‌اش بوده است، و سهم زهرا سادات فرساد و فاطمه سادات فرساد را که جمعاً سه دانگ می‌شده، از این منزل خریداری می‌کند و در تاریخ ٦٧/٧/٩ این منزل خریداری می‌شود.


در تاریخ ٦٧/٨/٥ مبلغ ١٠٥ هزار تومان و در تاریخ ٦٧/٨/٢٣ مبلغ ١٤٠ هزار تومان به مرحومه زینب بیگم فقیهی پرداخت می‌شود. کل این ٣ دانگ به مبلغ ٣٠٠ هزار تومان بوده و بقیه هم بعد از انتقال سند پرداخت شده است.


وی افزود: چند سال بعد و در سال ١٣٧٤، همه ٦ دانگ این خانه از طرف خانواده فرساد و مرحوم پدرم به مبلغ یک و نیم میلیون تومان به شهرداری نی‌ریز فروخته می‌شود. بعد از آن حدود ٧ - ٨ سال پیش، شهرداری نی‌ریز با اجازه دولت سند این خانه را به مصلا انتقال داده است.


لازم به ذکر است که سند مصلا هم به نام شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس می‌باشد.


وراث خانواده فرساد کتباً رضایت خود را اعلام نموده، هر گونه ادعایی را رد کردند و حتی اعلام نمودند اگر هر گونه حق و حقوق احتمالی هم داشته باشند، آن را به تملیک شورای سیاست گذاری ائمه جمعه درآورده‌اند


سید میراحمد فقیه ادامه داد: بین مصلای نماز جمعه و امامزادگان که الآن زمین خالی است، طویله‌ای مال همین خانواده فرساد بوده است. این طویله هم توسط مرحوم پدرم خریداری می‌شود و طی نامه مورخ ٧٤/٨/٢٣ (سند شماره ١) به شهرداری اعلام می‌شود که مبلغ ٢٥٠ هزار تومان از آن طلب ٧٥٠ هزار تومانی من به خانواده فرساد پرداخت گردد.


حسابداری شهرداری نیز پیرو آن نامه طی یک فقره چک به شماره ٣١٠٥٥٤ مورخ ٧٤/٨/٢٤ (سند شماره ٢) مبلغ را به آن خانواده پرداخت می‌کند.


او گفت: بعد از اعلام عمومی ارائه اعتراض، در تاریخ ١٨ فروردین ماه سال جاری وراث خانواده فرساد در دبیرخانه ائمه جمعه استان فارس حاضر شده، کتباً رضایت خود را از این مسأله اعلام نموده و هر گونه ادعایی را رد کردند و حتی اعلام نمودند اگر هر گونه حق و حقوق احتمالی هم داشته باشند، به تملیک شورای سیاست گذاری ائمه جمعه درآوردیم. (سند شماره ٣)


مسئول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس هم طی نامه ٩٥/١٣٨ مورخ ٩٥/١/٢٦ رسماً این مسأله را به امام جمعه نی‌ریز اعلام کرد. (سند شماره ٤)


نماز جمعه کاری به شخص ندارد و تنها عظمت اسلام را می‌رساند


به گفته حجت‌الاسلام سیدمیراحمد فقیه، اگر مصلای نماز جمعه مشکل شرعی داشت، اولین کسی که از نماز خواندن در آن اجتناب می‌کرد، امام جمعه بود. چرا که آیت‌ا... فقیه روی این موضوعات حساس است و حاضر نیست دینش را برای این مسائل به خطر اندازد. نماز جمعه کاری به شخص ندارد و تنها عظمت اسلام را می‌رساند. نماز جمعه نی‌ریز هم از معدود نمازجمعه‌هایی است که نه تنها ریزش نداشته، بلکه روز به روز مردم حضور پرشورتری در آن داشته‌اند.


امام جمعه با حسن تدبیر خود، هم بین مردم نی‌ریز اتحاد برقرار کردند و هم بین مردم نی‌ریز و استهبان


وی در جایی دیگر به انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و عنوان داشت: هر دو کاندیدای مرحله دوم انتخابات از ذخایر و سرمایه‌های شهر بودند. من به هر دو نفر تبریک می‌گویم؛ هم به دکتر مسعودی که با اکثریت آراء عهده‌دار نمایندگی مجلس شد و هم به دکتر طهماسبی که مردانه در کارزار انتخابات حاضر شد و با حضور خود شور و نشاط انتخاباتی ایجاد کرد.


پس هم ایشان برنده‌اند، هم دکتر مسعودی، هم مردم و هم امام جمعه محترم که با حسن تدبیر خود هم بین مردم نی‌ریز اتحاد برقرار کردند و هم بین مردم نی‌ریز و استهبان.


فقیه در ادامه اظهار داشت: حال چرا ما باید عملی انجام دهیم که این شیرینی را به کام مردم تلخ کنیم؟ همه باید با اطاعت و فرمانبرداری از امام جمعه محترم و همکاری کامل با نماینده مجلس، تمام تجربیات خود را در اختیار ایشان قرار دهند. پس به خاطر رضای خداوند هم که شده منیتها را کنار بگذاریم، تنها خدا را در نظر بگیریم و به آیندگان نگاه کنیم.


(متن این گزارش به تأیید آیت‌ا... سید محمد فقیه، امام جمعه محترم نی‌ریز رسیده است.)

 

 

کانال تلگرام هورگان


کانال اینستاگرام هورگان


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها