تعداد بازدید: ۹۳۷
کد خبر: ۸۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹ - 2020 28 October
دیوان"سحاب نی ریزی" به اهتمام دکتر مختار کمیلی محقق و پژوهشگر نی ریزی انتشار یافت.
به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی ریز؛ دیوان"سحاب نی ریزی" به اهتمام دکتر مختار کمیلی محقق و پژوهشگر نی ریزی انتشار یافت.

سید نعیم پسر سید عفیفا مشهور به "سحاب نی ریزی"، از علما و شیخ الاسلام نی ریز و مردی صاحب دانش و فضل در دوره قاجار بوده است که به تقریب در سال های 1230-1240 قمری در نی ریز زاده و در سال 1307 قمری در نی ریز بدرود زندگی گفته و در گورستانی جنب مسجد بازار(مسجد جامع صغیر) به خاک سپرده شده است.

مختار کمیلی در باره چاپ این اثر گفت: این اثر نخست به درخواست آیت الله سید محمد فقیه امام جمعه نی ریز با خواندن اشعار سنگ قبرهای خطی نگهداری شده در مدرسه علمیه امام صادق(ع) و بهره گیری از نسخ خطی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، از سال 94 آغاز و با بررسی نسخ قدیمی و متون کهن تا سال 99 به طول انجامید. 

او با بیان اینکه در باره زندگی نامه سحاب از بیانات ایت الله سید محمد فقیه امام جمعه نی ریز بهره بسیار برده است افزود: تصحیح دیوان سحاب بر اساس نسخه خطی دیوان که در مر کز دایره المعارف بزرگ اسلامی به شماره ۹۶۴ نگهداری می شود صورت گرفته است. که این نسخه کامل نیست و همه اشعار سحاب را در بر نمی گیرد مثلا قصیده ای از او در نسخه خطی" مدایح مویدیه" هست که در دیوان مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی نیست و من آن را در چاپ خود آورده ام.

این عضو علمی دانشگاه با اشاره به اینکه چندین مقالات پژوهشی درباره زندگی و ویژگی های اشعار سحاب در نشریات مختلف، از جمله نشریه" نی ریزان فارس" درج شده است گفت: مقاله" سحاب نی ریزی شاعر ناشناخته دوره بازگشت" در مجله علمی پژوهشی" متن شناسی ادب فارسی" چاپ شده و" بررسی اشعار عربی سحاب" در مجموعه مقالات همایش" ملی جایگاه فارس در عرصه زبان و ادببات عربی" که دانشگاه شیراز آن را در سال ۹۴ برگزار کرد ارائه شده و اکنون این دستاورد پژوهشی در قالب دیوان" سحاب نی ریزی" گردآوری و تصحیح و انتشار یافته است. 

کمیلی با اظهار تاسف ادامه داد: خانه مجلل" سحاب" و پسرش" شهاب" هر دو شاعر و شیخ الاسلام نی ریز که با ارزش هنری، تاریخی و باستانی با درگاه های گچبری و آینه کاری شده بود و قابلیت مرمت و بازسازی را داشت، ناباورانه در سال 93 تخریب و سنگ مزار وی که با خطوط زیبای نسخ مزین است اکنون در پیاده رو خیابان امام حسین(ع) ضلع جنوبی مسجد جامع صغیر( امام خمینی(ره)کنونی) افتاده، در حال نابودی است و ای کاش جوانمردی همت می ورزید و این یادمان ارزشمند شهر را از نابودی نجات می داد. 

گفتنی است دیوان" سحاب نی ریزی" در 505 صفحه و با 38 عنوان همراه با تصاویر آثار خطی سحاب توسط انتشارات دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان به چاپ رسیده و روی جلد کتاب با تصویری از گچبری زیبا با خط نستعلیق که بالای اجاق منزل تخریب شده سحاب است، منقش شده است. این اثر پنجمین کتاب پژوهشی از میراث کهن نی ریز است که به قلم کمیلی منتشر شده و پیش از این هم آثاری از عمان ، شهاب، شعله و اشعار مرحوم مصطفی آزاد از وی به زیور نشر آراسته گردیده است.

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
با سلام
احسنت به دكتر كميلي عزيز
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها