تعداد بازدید: ۱۲۴۴
کد خبر: ۸۶۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱ - 2020 20 September
اعتراضات مردمی بالا گرفت
مدیرعامل: مردم ناروا نمی‌گویند

محمد جلالی، نی‌ریزان فارس: انتشار دودی سفید و گسترده از سیمان خاکستری موجی از انتقادات را به راه انداخت.


همچنین چندی پیش کلیپی از چند دامدار که در اطراف سیمان خاکستری مشغول چرای گوسفندان خود بودند به این مسئله بیش از بیش دامن زد. در این کلیپ دامداران با اشاره به درختان اطراف این کارخانه نشان می‌دادند که بر اثر دود و خاک حاصل از کارخانه کاملاً سفیدپوش شده‌اند.

 
آنها با ضرباتی که به بوته‌های خار و درختان می‌زدند، گرد و خاک ناشی از این کارخانه را به تصویر کشیدند. 


در ادامه مجموعه‌ای از تصاویر مبنی بر آلایندگی سیمان خاکستری به هفته‌نامه نی‌ریزان فارس ارسال شد.


برای پیگیری موضوع با محیط زیست نی‌ریز تماس گرفتیم.


رئیس این اداره گفت: به صورت دوره‌ای و شبانه‌روزی نسبت به بازدید و پایش واحدهای صنعتی و همچنین کارخانجات بزرگ نظیر فولاد و سیمان از طریق این اداره انجام و هر واحد صنعتی را متعهد کرده‌ایم که هر سه ماه یک بار واحدهای صنعتی باید آزمایشاتی نظیر خروجی دودکش‌ها و انتشار گرد و غبار و همچنین پساب خروجی با نظارت محیط‌زیست شهرستان انجام و نتایج حاصله را به اداره اعلام کنند و در صورت بالا بودن پارامترهای مورد آزمایش  از حد استاندارد اخطاریه رفع آلودگی طی دو مرحله صادر می‌شود و در صورت عدم توجه از طریق مراجع قضایی نسبت به پلمپ آن  پیگیری و اقدام و علاوه بر پلمپ، در لیست صنایع آلاینده نیز قرار می‌گیرند که باید حق آلایندگی پرداخت کنند.


مهدی‌پور ادامه داد: طی دو مرحله اخطاریه رفع آلودگی صادر که در مرحله اول، اقدام ثمربخشی انجام نشد و اخطاریه دوم با مهلت پنج روزه صادر گردید که هر چه سریعتر در راستای رفع آلودگی اقدام کنند و رونوشت به اداره کل، فرمانداری و دادستانی ارسال شده است.


البته ما رأساً نمی‌توانیم واحدی را تعطیل یا پلمپ کنیم باید روال قانونی آن طی شود.


در این رابطه اداره کل یک جلسه کمیته فنی متشکل از مدیرکل، معاون فنی، اداره آزمایشگاه، معاون نظارت و پایش و محیط‌زیست انسانی برگزار می‌کند و تصمیمات قانونی گرفته و با اعلام به دادستان دستور پلمپ صادر و تعطیل می‌شود. 


وی افزود: اداره محیط زیست نسبت به آلودگی‌های زیست محیطی بی‌تفاوت نبوده و هرجا بحثی از آلودگی‌ بوده بلافاصله نسبت به پایش و بازدید واحد صنعتی اقدام و در صورت مشاهده هرگونه آلودگی اخطاریه رفع آلودگی صادر شده است.


ضمناً این اداره تمام واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک را موظف به خوداظهاری نموده است.


با توجه به اظهار نظر مسئولان محترم کارخانه سیمان خاکستری بعد از صدور دو اخطاریه از سوی محیط زیست نی‌ریز و اتمام مهلت قانونی آن، تعداد ٧٠٠ کیسه طی دو مرحله خریداری و در حال نصب بر روی دودکش کارخانه هستند که وضعیت زیست محیطی کارخانه مذکور بهتر از روزهای قبل شده است.


مسئولان واحد گفته‌اند که این کارخانه با کوله‌باری از بدهکاری سرسام‌آور در خط تولید قرار گرفته اما الزامات زیست‌محیطی در اولویت کاری بوده و با صبر و حوصله‌ای که مردم به خرج می‌دهند ان‌شاا... در آینده‌ای نزدیک این مشکل مرتفع گردد. 


همچنین مدیر عامل کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز در گفتگو با ما گفت: فیلترهای تصفیه‌ای که استفاده می‌شود غالباً دارای عمر محدودی هستند که در این رابطه ما تعدادی را تعمیر کرده و تعدادی را باید خریداری می‌کردیم اما چون در تولید این فیلترها از نوعی پارچه خاص استفاده می‌کنند و کشورهایی همچون آلمان آن را تولید می‌کردند با توجه به اینکه با مشکلات واردات روبرو هستیم تهیه آنها برای ما بسیار سخت بود.


خوشبختانه قراردادی با یک شرکت ترکیه‌ای بسته شده و فیلترها به ایران رسیده و از هفته گذشته در حال نصب می‌باشد.


شریفی بالا و پایین شدن نرخ ارز را یکی از موانع تهیه این فیلترها عنوان کرد و گفت: تمام تلاشمان این است که به هر قیمتی که شده فیلترهای تصفیه را عوض کنیم که خوشبختانه در این رابطه مشکل در حال رفع شدن می‌باشد.


وی با رد عدم استفاده از فیلترهای هوا در کارخانه گفت: در این کارخانه ۵۵۰۰ فیلتر هوا نصب شده است که در این مدت تنها ۵۰۰ فیلتر دچار مشکل شده که ۳۰۰ فیلتر تعمیر و ۲۰۰ فیلتر خریداری شده است.


البته ما برای اینکه دستمان خالی نماند ۵۰۰ فیلتر اضافه نیز خریداری کرده‌ایم و همچنین در حال قرارداد برای خرید ۵۰۰ فیلتر دیگر نیز هستیم.


شریفی عمر فیلترها را بستگی به جنس آنها دانست و بین ١,٥ تا ٢ سال تخمین زد.


او گفت: فیلترها در دمای بسیار بالای کوره‌ها باید دوام بیاورند اما صحبت‌های مردم ناروا نیست و ما نباید محیط زیست را آلوده کنیم.


شریفی مقایسه سیمان خاکستری را با سیمان سفید نادرست خواند و گفت: ظرفیت کارخانه‌ها را باید در نظر گرفت. سیمان سفید نی‌ریز ۵۰۰ تنی می‌باشد و سیمان خاکستری ۳۵۰۰ تنی است و طبیعتاً سیمان خاکستری از آلایندگی بیشتری برخوردار خواهد بود.


غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
اسماعيل
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
0
0
مقايسه سيمان خاكستري با سيمان سفيد در رابطه با ميزات توليد آلايندگي بالاتر آن هم به خاطر ظرفيت بالاتر؟؟!!
پس با اين توصيف، فيلتر شما براي ظرفيت 500 تني سيمان طراحي و نصب شده؟ يا براي ظرفيت 3500 تن توليد سيمان خاكستري؟؟
فقط كافي هست نسبت به نحوه بهره برداري از فيلتر كارخانه تان و همچنين نگهداري و تعميرات بيشتر از اين دستگاه، اهتمام بيشتري ورزيد.
به اميد موفقيت
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
0
0
سلام. خاک و الودگی سیمان برای نی ریز است ولی توزیع سیمان در شهر انحصاری و قیمت ان از شهر های دیگر گران تر میباشد.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها