تعداد بازدید: ۲۶۱۵
کد خبر: ۸۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷ - 2020 17 September
فرهاد طهماسبی در اولین نطق رسمی خود در مجلس شورای اسلامی به مسئولان کشوری نسبت به عدم وعده‌های خود در حوزه انتخابی تاخت.
طهماسبی در نطق هشت دقیقه‌ای خود در ابتدا با تسلیت ماه محرم یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشت و خود را اینگونه معرفی کرد:
اینجانب از حوزه انتخابیه‌ای می‌آیم که سه شهرستان محروم و مظلوم و در عین حال سرشار از منابع خدادادی را در خود جای داده؛ شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان و بختگان. از دیار دلاورمردان گردان‌های خط‌شکن کمیل و فجر از لشکر ۳۳ المهدی.

وی با بیان اینکه مردم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند آنها را حاصل سالیان گذشته و انباشته شده دانست و خطاب به رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت گفت: فریاد مردم از گرانی و تورم بلند است. صدای شکستن عزت  و غرور نان‌آوران در مقابل اهالی خانواده‌اشان شنیده می‌شود. آقای رئیس‌جمهور! وا... که مردم در مقابل گرانی و تورم داغ عزیزانشان را هم فراموش کرده‌اند.

این کمبودها و نارسایی‌ها آنچنان رخ می‌نماید که ناامیدی از وضع موجود، فرار سرمایه‌ها و مغزها، تعطیلی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی، کشاورزی و دامداری را برای حوزه انتخابیه به جا گذاشته است.

طهماسبی در ادامه خطاب به رئیس‌جمهور و وزیر نیرو در مورد دریاچه بختگان گفت: از برکات این دریاچه چند شهرستان بهره‌مند بودند؛ در روزگاری نه چندان دور استراحتگاه و زیستگاه زمستانه فلامینگوها و درناهای زیبایی بود که از مبدأ روسیه و سیبری به اینجا مهاجرت می‌کردند.

تالابی که رطوبت آن به مدد کوه‌های اطراف باعث تقویت پوشش گیاهی و ثمر دهی درختان و باروری زمین‌های اطراف می‌شد اما چند سالی است که به سبب خشکسالی‌های پی در پی، بی‌مبالاتی مسئولان و عدم تخصیص مناسب و به موقع حقابه، به شوره‌زاری تبدیل گردیده است.

آری بخت از بختگان روی گردانده و دریاچه‌ای که زمانی جان منطقه بود اینک به سبب انتشار ریزگردها بر روی زمین‌های حاصلخیز و باغها و همچنین شیوع انواع بیماری‌ها، بلای جان مردم شده است.

با هزار زبان احیاء دریاچه بختگان را فریاد زده و باز هم فریاد می‌زنیم؛ اما نجات این دریاچه نیازمند عزم و اراده ملی است طبق الگوی نجات دریاچه ارومیه.

و این کار ممکن نیست مگر با مطالعات محلی، جذب اعتبارات بین‌المللی و طرح‌های تحقیقاتی با محوریت دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه شیراز و همچنین وجود برنامه‌های منسجم، نظارت و مسئولیت‌پذیری مسئولان در این زمینه.

نماینده مردم نی‌ریز، استهبان و بختگان در ادامه با اشاره به احداث سد چشمه عاشق در شهر قطرویه آن را بزرگترین سد منطقه شرق فارس با ظرفیت ۸۰ میلیون مترمکعب خواند و گفت: این سد می‌توانست و می‌تواند به قسمت‌های فراوانی از نیازهای مردم این دیار پاسخ دهد و شادمانی و رضایتمندی آنان را فراهم آورد اما افسوس که هیچ اقدامی در ۱۰ سال اخیر برای احداث تصفیه‌خانه و حتی انتقال آب شرب صورت نگرفته و میلیون‌ها لیتر آب در سال تبخیر می‌گردد و هیچ حاصلی برای مردم جز تشنگی، بی‌آبی و دلزدگی و همچنین تعطیلی کشاورزی و کوچ مردم به دنبال نداشته است.

طهماسبی در ادامه گریزی هم به بحث پهنه‌های معدنی پارک بهرام‌گور زد و گفت: جناب آقای رئیس جمهور محترم و وزیر محترم صنایع و معادن! در سال ۱۳۹۷ پشت درهای بسته بدون حضور نمایندگان قانونی مردم و مسئولان شهرستان نی‌ریز، چندین پهنه معدنی واقع در پارک ملی بهرام‌گور به چند شرکت غیربومی بدون رعایت قوانین محیط زیستی و رعایت مصالح مردم بومی منطقه واگذار نموده‌اند و نارضایتی و رنجش فراوانی را پدید آورده‌اند لذا خواستار ورود نهادهای نظارتی و اجرایی خصوصاً شخص محترم وزیر صمت به موضوع این واگذاری‌ها و لغو پروانه اکتشاف در این پهنه ملی هستیم.

وی در ادامه استهبان را بزرگترین انجیرستان دیم جهان معرفی کرد و گفت: قطعاً شهرستان استهبان به عنوان بزرگترین انجیرستان دیم جهان نیازمند توجه و مساعدت ویژه جهت صادرات است و امیدواریم که به جایگاه حقیقی و واقعی خود در این زمینه دست یابد. دسترنج مردم به دست سودجویان و واسطه‌ها به تاراج می‌رود.

جناب آقای وزیر علوم تحقیقات و فناوری! تنها مرکز آموزش عالی شهرستان استهبان فاقد ساختمان و تجهیزات است. 

طهماسبی همچنین به گردنه لای‌رز هم اشاره کرد و گفت: گردنه لای‌رز همان گردنه قاتل سربازان عزیزمان چندین سال معطل تخصیص بودجه برای اتمام است و روزی نیست که جان عده‌ای در این گردنه گرفته نشود.

جالب اینجاست که برای پیشرفت این پروژه تاکنون مقام معظم رهبری، رئیس محترم جمهور و دو وزیر دستور ویژه دادند اما مسئولان را چه می‌شود که اقدامی ملموس در جهت رفع این مشکل بزرگ صورت نمی‌دهند و علیرغم قول و وعده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اعتبارات سر از طرح‌های دیگر در می‌آورد!

وی اشاره‌ای هم به گردنه نقاره‌خانه بخش پشتکوه و شهر مشکان کرد و گفت: سالهاست به علت بی‌تدبیری‌ها به سرانجام نرسیده  است و تقاضا داریم آن را به سرانجام برسانید. 

وقتی زمان نطق طهماسبی به پایان رسید وی بخشی از نطق ناتمامش را برای ما جهت انتشار ارسال نمود:
از رئیس جمهور محترم و مجموعه هیئت دولت خواهشمندم تسریع لازم را در خصوص تأسیسات ادارات و سازمان‌های شهرستان نوپا و به شدت محروم بختگان داشته باشد.

برای شهرستان بختگان که فاقد بیمارستان است فکری کنید. مرکز شهرستان تا شهرستان‌های همجوار بیش از یکصد کیلومتر فاصله دارد و زیبنده نیست که در شهرستانی حداقل یک پزشک متخصص حضور نداشته باشد.

آب شرب شهرستان بختگان به زودی تبدیل به بحران می‌شود و هیچ منبع پایداری از آب‌های زیرزمینی برای آن تعریف نشده است.
وی با اشاره به خشکسالی‌های پی در پی در حوزه انتخابیه افزود: آقای رئیس‌جمهور و وزیر محترم نیرو از قشم قاوی تا خانه‌کت در شهرستان استهبان، بختگان، ریز‌آب و بنه‌ کلاغی پخش قطرویه شهرستان نی‌ریز و بخش حنای بختگان آب آشامیدنی وجود ندارد. 

پروژه‌های آبرسانی برخی از این مناطق یا نیمه‌تمام رها شده یا بودجه اختصاصی ندارند لذا بایستی اقدامی ویژه برای این پروژه‌ها انجام گیرد.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها