تعداد بازدید: ۲۳۹۵
کد خبر: ۸۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶ - 2020 09 August
با توجه به بارندگی‌های مطلوب سال زراعی جاری پیش‌بینی می‌شود ٤٠٠٠ تن انجیر در شهرستان نی‌ریز تولید و برداشت شود.

شهرستان نی‌ریز پس از استهبان دومین تولید کننده انجیر استان فارس است.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: استان فارس نخستین تولید کننده انجیر در ایران است و شهرستان نی‌ریز بعد از استهبان رتبه دوم تولید و سطح زیر کشت انجیر را داراست. 


به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز، علیرضا بصیری با بیان این خبر، از شروع برداشت انجیر نی‌ریز گفت و افزود: همه ساله از اواسط اَمرداد عملیات برداشت این محصول در باغهای دیم شهرستان شروع می‌شود و تا نیمه مهرماه ادامه می‌یابد. 


وی با اشاره به اینکه انجیرستانهای دیم نی‌ریز از نظر کیفیت، کمیت و سالم بودن محصول در جهان دارای جایگاه ویژه‌ای است گفت: قریب به ٥٠٠٠ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص دارد که ٤٠٠٠ هکتار آن مثمر است و به دو صورت تَر(تازه خوری) و خشک به بازار عرضه می‌شود.


او تأکید کرد: عواملی چون طغیان آفت کنه تارتن، نوسانات حرارتی، وزش بادهای شدید و ایجاد اختلال در فعالیت زنبورهای گرده افشان در عملکرد نهایی محصول تأثیرگذار است.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه انجیر نی‌ریز به کشورهای هند، چین، اروپای شرقی و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، تصریح کرد: نبود سرمایه‌گذاری مناسب و صنایع تبدیلی در این بخش، باعث شده است که این محصول توسط دلالان خریداری و بدون فرآوری یا بسته‌بندی مناسب از منطقه خارج شود.


در ادامه کارشناس مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی نی‌ریز در گفتگو با نی‌ریزان فارس در مورد میزان آفات این محصول به نسبت سال گذشته گفت: نسبت به سال ١٣٩٨ آفت این محصول تغییری نکرده است و به طور کلی می‌توانیم بگوییم با توجه به رطوبت زیادی که بر اثر بارندگی‌های امسال به وجود آمد، شته زیاد شده است. همچنین می‌توان به گرمازدگی نیز اشاره کرد.


مستفیضی با بیان اینکه محصول انجیر دارای آفتی به نام کنه تارتان می‌باشد گفت: در میان آفات انجیر که از عوامل مهم کاهش تولید آن محسوب می‌شود کنه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. تاکنون کنه‌های گیاه‌خوار متعددی از روی انجیر جمع‌آوری و گزارش شده است ولی در این میان کنه تارتن E. hirsti مهمترین آفت و عمده‌ترین عامل نقصان تولید به شمار می‌آید و بر اثر این آفت برگ درختان انجیر ریخته و میوه‌های نارس بر روی درخت می‌مانند اما خوشبختانه امسال درختان بسیار سرحال و شاداب هستند و تنها مسئله‌ای که برای این درختان رخ داده است، رشد شته‌ها بود.


وی در رابطه با دانه‌ریزی درختان انجیر گفت: با کمک مرکز تحقیقات انجیر یک بررسی کلی انجام شد و علت میزان ریزش را مورد بررسی قرار دادیم که به نسبت پارسال تغییری نکرده است.


مستفیضی بَر دهی در زمان نامناسب، کم بودن میزان بَر و نامناسب بودن برِ انجیر را از عواملی دانست که سبب می‌شود دانه‌ریزی محصولات انجیر زیاد شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها