تعداد بازدید: ۲۱۳۲
کد خبر: ۸۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰ - 2020 09 August

اولی‌الالباب و اولی‌الابصار جامعه یا به عبارتی صاحبان هوش و خرد و دانایی نیک می‌دانند تمرکز روی خود مشکل همواره بر تمرکز بر روی راه‌حل بیشتر جواب می‌دهد! شما همین مشکل طلاق را در نظر بگیرید. اگر زوجین روی راه‌حل تمرکز کننند باید هزار راه نرفته را طی کنند و پیش صد تا مشاور و ریش‌سفید بروند و کلی هم برای گل و شام در رستوران و ... هزینه کنند و هیچ ضمانتی برای به سرانجام رسیدن داستان وجود ندارد. ولی اگر روی مشکل تمرکز کنیم به فراست در می‌یابیم بهترین راهکار برای پیشگیری از طلاق همانا ازدواج نکردن است!


در حال حاضر هم می‌بینیم دولت با حجم وسیع و گسترده‌ای از اعداد و ارقام رو به رشد مواجه است که پیشتر، از این ارقام فقط برای اندازه‌گیری اجرام آسمانی استفاده می‌شد، اما الان از این اعداد برای محاسبه میزان اختلاس و معوقات بانکی و دلارهایی که یهویی گم می‌شوند، استفاده می‌شود! بماند که قیمت سکه و دلار و برخی کالاها و اقلام هم لحظه‌ای تغییر می‌کند و قیمت الان با الان فرق می‌کند! مردم یادتون هست...


هر چند عده‌ای توپ را در زمین رئیس‌جمهور انداخته‌اند و ایشان را مقصر می‌دانند در صورتی که اینچنین نیست. چرا که بارها رئیس‌جمهور در صحبت‌هایش از این اوضاع گله کرده و شخصاً از رئیس‌جمهور خواستار حل معضلات اقتصادی و غیر‌اقتصادی شده‌اند!


با این وجود ما در راستای وظیفه ذاتی خودمان که همانا حل مشکلات با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین مدت است، از بقچه پیشنهادیمان در این خصوص رو نمایی می‌کنیم علی برکته الله:
الف) حذف چند صفر: حالا که حذف صفر از پول ملی میسر نیست (یعنی این دولت مال این حرفها نیست)، پیشنهاد می‌شود از برخی اعداد و آمار، صفر حذف شود. مثلاً اختلاس‌ها یا پول‌هایی که گم می‌شوند با حذف ٤ صفر اعلام شوند و آنهایی که بیکار هستند بروند و اصل پول گم شده را به دلار، ریال، تومان، دینار، درهم، پوند و هر واحد دیگری که دوست دارند حساب کنند. 


با این رویکرد در خصوص سن مدیریتی مورد نیاز برای برخی امور هم خود به خود مشکل حل می‌شود!


ب) استفاده مناسب از دست: حقیقت امر برخی افراد دستشان به کم نمی‌رود. مثلاً اگر ٤ تا مهمان داشته باشند، برای ١٤ نفر غذا درست می‌کنند و قس علی هذا ... فلذا پیشنهاد می‌شود در خصوص قیمت‌گذاری کالا‌ها و نرخ ارز و سکه و ... از این افراد استفاده نشود و رجوع کنیم به همان افرادی که ١٥ سال است نگذاشتند یارانه از ٤٥ هزار تومان بالاتر برود یا قیمت شارژ دو هزار تومانی را کماکان در کانال دو هزار تومان ثابت نگه داشته‌اند!


پ) تقلیل گرایی یا reductionism: در گام آخر پیشنهاد می‌شود در حل برخی مشکلات کلان نظیر گرانی و به هم ریختن بازار ارز و سکه به جای ریشه‌یابی، تهدید به افشای اسامی، بگیر و ببند، برخورد با وزیر و وکیل و ... مشکل را گردن افرادی مثل جمشید بسم الله، سلطان سکه و ... بیندازیم. اینطوری هم زودتر به نتیجه می‌رسیم چون دستگیری این افراد راحت‌تر است؛ و هم اخلاقیات رعایت می‌شود و با آبروی مردم بازی نمی‌شود! حالا گیریم معاون سابق اداره بین‌الملل بانک مرکزی هم این لابه‌لا یک بی ام و ٧ میلیاردی رشوه گرفته باشد، این چه دخلی به بازار ارز و دلار دارد؟! 
وحید حاج‌سعیدی


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها