تعداد بازدید: ۴۱۲۹
کد خبر: ۸۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸ - 2020 14 June
در چند روز اخیر، سنک بذر خوار کلزا در بعضی مناطق شهرستان و بعضا در منازل همشهریان به تعداد بسیار زیاد دیده شده است.
به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز، زهرا مستفیضی کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی افزود: این حشره یکی از مهمترین گونه هاي با اهمیت اقتصادي در بین آفات کلزا است و علاوه برکلزا بر روي یونجه، پنبه، شبدر، بادام و سیب نیز فعالیت می کند.

وی ادامه داد: سنک بذرخوار کلزا گاهی به صورت دسته هاي میلیونی به مزارع صیفی جات، جالیزغلات، باغ‌های درختان مثمر و غیر مثمرو نهالستانهاي همجوار، هجوم می‌برد و در زمان اندك، خسارت هاي زیادي را متوجه این محصولات می کند.

او تصریح کرد: حشرات کامل بصورت پراکنده در کف مزارع برداشت نشده مشاهده شده  و به محض برداشت محصول و جمع شدن بقایاي گیاهی جفتگیري کرده و روي خاك و شکاف زمین تخم ریزي می نمایند که به نظر می رسد عدم رطوبت خاك و یا درجه حرارت بالاي 30 درجه سانتیگراد شرایط مزرعه را براي تجدید نسل آفت نامناسب کرده است و باعث می شود بدون جابجائی، از بوته‌هاي نورسته کف مزرعه تا بوته هاي خشک شده تغذیه نموده و حشرات کامل پس از عدم دسترسی به غذاي کافی محیط را ترك نمایند.

مستفیضی آفت کش های قابل توصیه را دیازینون یا دورسبان به میزان  5/1-1 لیتر در هزار لیتر آب عنوان و اظهارکرد: به نظر می آید در صورت گسترش این آفت در روز های آینده و با توجه به مراجعات زیاد همشهریان به این مدیریت، می باید شهرداری و بهداشت محیط نی ریز به کمک مردم بیایند.

وی در پاسخ به استفاده از دیگر سموم گفت: سم‌هایی مثل دسیس به میزان 300 سیسی یا فنترتیون 1/5لیتر در هزار لیتر اب و یا کنفیدور به تسبت 5/دز هزار یا دورسبان (کلرپیرفوس) به نسبت 2 در هزار هم مناسب می‌باشد.


هجوم سنک بذرخوار کلزا به یکی از خانه های نی ریز

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها