تعداد بازدید: ۲۰۱۷
کد خبر: ۸۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ - 2020 24 May
رئیس دادگستری تشریح کرد:
رئیس دادگستری شهرستان نی‌ریز، ١٠ جرم اول در حوزه قضایی شهرستان را تشریح کرد.

عابد نعمتی: محمدرضا انصاری این ١٠ جرم را به ترتیب سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی بر اثر تصادف رانندگی، توهین به اشخاص عادی، تهدید، تخریب، حمل مواد مخدر، افتراء، انتشار تهمت و افترا و فحش و الفاظ رکیک با نسبتهای توهین‌آمیز و همچنین کلاهبرداری عنوان کرد.

 وی گفت: «این جرائم در طول سال گذشته به عنوان شکایت ثبت و از سیستم دادگستری نی‌ریز استخراج شده است.»

سرقت مستوجب تعزیر
انصاری در مورد اولین جرم شهرستان گفت: «اولین جرم شهرستان سرقت مستوجب تعزیر با ٦٢٧ مورد پرونده است. بیشتر سرقتهایی که به دادگستری اعلام می‌شود، سرقتهای تعزیری است. سرقتهای حدی سرقتهایی است که مستوجب قطع دست می‌شود و یک ‌سری شروط خاص قانونی دارد. چون اثبات آن سخت است و دیر اثبات می‌شود، قانونگذار بیشتر به دنبال سرقتهای مستوجب تعزیر است که زندان و یا شلاق دارند.»


انصاری افزود: «البته علت این که سرقت جرم اول شده، ممکن است این باشد که همراه با جرمهای دیگر مطرح شده باشد. مثلاً یک نفر با یک نفر دیگر معامله کرده و کلاهبرداری بوده باشد که در کنار آن عنوان سرقت ذکر شده است؛ و این سرقت به آن معنا نیست. یا این که یکی آمده شکایت از ضرب و جرح کرده و گفته فرد مذکور وسایلم را هم برداشته و برده است و بعد مثلاً دادگاه متوجه شده که سرقتی در کار نبوده است. یا این که یکی گوشی‌اش را گم کرده و آمده نامه سرقت بگیرد و به مخابرات ببرد تا پیگیری شود؛ هر چند ممکن است گوشی از جیبش افتاده باشد. خیلی از آنها هم رضایت می‌گیرند. همه سرقتهای مستوجب تعزیر برای دادگاه اثبات نمی‌شود. بلکه خیلی از آنها در دادسرا منع تعقیب و یا در  دادگاه برائت می‌خورد. شاید خروجی این تعداد پرونده سرقت تنها ۱۰۰ مورد واقعی باشد و بقیه برای دادگاه ثابت نشده است. »

ضرب و جرح عمدی
رئیس دادگستری نی‌ریز جرم دوم شهرستان را ضرب و جرح عمدی با ٥٤٨ مورد عنوان کرد و گفت: «ممکن است ضرب و جرح عمدی همراه با توهین باشد که معمولاً با هم است.  بنابراین آماری که در ضرب و جرح است در توهین هم محاسبه و عملاً دو پرونده برای یک دعوا تشکیل می‌شود. بعضی اشخاص هستند که همزمان در چهار پرونده شکایت می‌کنند؛ در کنار ضرب و جرح و توهین، می‌تواند پرونده‌های تهدید و تخریب اموال هم مطرح شود.»

صدمات بدنی غیر عمدی ناشی از تصادفات رانندگی
مورد بعدی پرونده‌های دادگستری، صدمات بدنی غیر عمدی ناشی از تصادفات رانندگی با ۵۱۴ مورد است. انصاری در این مورد گفت: «علت اصلی زیاد بودن این پرونده‌ها وسعت زیاد محورهای مواصلاتی در شهرستان است. هر چند در همین مورد هم ممکن است دو نفر آسیب دیده باشند و برای یک تصادف دو یا سه پرونده ثبت شود. در کنار وسعت محورهای مواصلاتی، خطاهای انسانی، مشکلات فنی وسیله نقلیه و مشکلات راه‌ها نیز به عنوان علل زیاد بودن این پرونده‌ها مطرح است.»

توهین به اشخاص عادی
انصاری توهین به اشخاص عادی را نسبت دادن الفاظ رکیک به همدیگر توصیف کرد و گفت: «٤٧١ پرونده با این موضوع در دادگستری ثبت شده است که خیلی از آنها همراه با ضرب و جرح است. اما بعضی وقتها توهین از طریق فضای مجازی یا از طریق گوشی موبایل انجام می‌شود یا این که ممکن است شخص خودش حضور نداشته باشد.»

تهدید
وی در مورد جرم تهدید که ٣٢٦ پرونده را در سال گذشته به خود اختصاص داده عنوان کرد: «در تهدید، انسان دیگری نسبت به موارد بدنی، اموال و ... تهدید می‌شود و می‌تواند با جرائم دیگر مشترک باشد.»

تخریب
رئیس دادگستری نی‌ریز، تخریب را با ٣٠٣ مورد، ششمین جرم مطرح شهرستان دانست و گفت: «تخریب یعنی این که انسان مالی متعلق به دیگری را خراب کند. این خراب کردن ممکن است جزیی باشد یا این که کامل باشد. در کنار تخریب اموال مثل اتومبیل، تخریب اراضی ملی و همچنین تخریب اموال افراد حقوقی مثل اداره برق و شهرداری را هم داریم. اگر تخریبها عمدی باشد، دادگاه مجازات می‌کند؛ اما اگر غیر عمدی باشد، می‌گوییم از بابت مسئولیت مدنی بروید دادخواست مطالبه خسارت دهید.»

حمل مواد مخدر
انصاری حمل مواد مخدر در نی‌ریز را به دلیل ورودی چند استان، بیشتر از شهرستانهای دیگر استان فارس دانست و گفت: «‌سال گذشته ٢٦٢ پرونده در این زمینه داشتیم و نزدیک به ۱۷ تن تریاک کشف کردیم. البته این تریاک در حال انتقال به شهرستان های دیگر درون و برون استانی بوده است.»

افتراء
وی افتراء را هشتمین جرم شهرستان با ٢٤٢ مورد عنوان کرد و گفت: «وقتی یک نفر به شخص دیگری عنوان مجرمانه می‌دهد و نمی‌تواند ثابت کند، شخص شکایت شونده خود می‌تواند شکایت کند و جرم افتراء را مطرح کند.»

انتشار تهمت، افترا، فحش و الفاظ رکیک یا نسبتهای توهین‌آمیز و...
رئیس دادگستری انتشار تهمت، افترا، فحش و الفاظ رکیک یا نسبتهای توهین‌آمیز را شامل ٢٢٠ پرونده در شهرستان دانست و گفت: «کسی که این موارد را در یک کاغذی بیان یا در جایی سخنرانی کرده و یا در روزنامه منتشر نموده یا در یک فضای مجازی و گروه‌های آن بیان کرده، می‌تواند مورد شکایت قرار گیرد.»

کلاهبرداری
کلاهبرداری دهمین جرم شهرستان با ١٩٥ مورد مصداق است. او گفت: «کلاهبرداری یک جرم خاص است و برای تحقق آن شرایط خاصی لازم است؛ اما افراد می‌آیند و هر کسی را هم که پولشان را نداده به عنوان کلاهبردار مطرح و از او شکایت می‌کنند؛ در صورتی که قانونگذار گفته تعریف و شیوه کلاهبرداری خاص و با این برداشتی که افراد از کلاهبرداری می‌کنند متفاوت است. از تعداد ١٩٥ مورد، شاید ۱۰ یا ۱۵ مورد منجر به صدور رأی شود.»


انصاری گفت: «میزان جرائم در هر شهرستان و استان متفاوت است. این برمی‌گردد به وضعیت آموزشی، اشتغال و... 


در شهرستان‌هایی که میزان تحصیلات و اشتغال پایین‌تر است، معمولاً جرائم شخصی بیشتر می‌شود و افراد مرتکب کتک‌کاری و توهین می‌شوند. اما ممکن است افرادی که تحصیلات و رتبه اجتماعی بالاتری دارند، به اقداماتی مثل بردن مال مردم، کلاهبرداری و ... رو بیاورند. مثلاً میزان حمل مواد مخدر در این شهرستان ۲۶۲ مورد است که ناشی از نزدیک بودن ما به مرزهای استانهای کناری است و باعث شده مواد مخدر در شهرستان ما زیاد شود؛ نه این که اهالی این شهرستان حمل مواد می‌کنند. شاید ٢٠٠ مورد آن افرادی باشند که محل اقامت آنها در استان‌های دیگر است و در حال تردد از این مسیر هستند و در اینجا به دام مأموران می‌افتند.»


وی اضافه کرد: «برخی افراد شهرستان اراضی را تصرف و به عنوان باغهای انجیر، پسته و ... استفاده می‌کنند که با شکایت منابع طبیعی مواجه می‌شوند.‌ این ناشی از شرایط کوهستانی اینجا است که به درد برخی محصولات می‌خورد و وقتی که باغ می‌شود قیمت بالایی دارد.»


رئیس دادگستری نی‌ریز گفت: «تصادفات هم ناشی از وضعیت جاده‌ها و نوع آموزش است. خیلی از تصادفات به خاطر حمل و نقل و رفت و آمد خودروهای سنگینی است که از جاده‌های ترانزیتی شرق کشور عبور می‌کنند یا ماشینهای حامل سنگ که محصول معادن را عبور می‌دهند.»


رئیس دادگستری ادامه داد: «میزان جرائم بستگی به فرهنگ آن شهرستان دارد. در بعضی از شهرستانها میزان ضرب و جرح در رتبه اول است و در بعضی شهرستانها میزان  تصادفات بالا است. به طوری که حتی شرکتهای بیمه‌ای حاضر نمی‌شوند خودروهای مربوط به آن شهرستان‌ها را بیمه کنند.» 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها