تعداد بازدید: ۱۷۷۰
کد خبر: ۸۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴ - 2020 24 May
بخشی از آسیاب دهمورد که به ثبت ملی رسیده است بر اثر بارندگی‌های اخیر از فرو ریخت.

حامد هوشمند: متأسفانه در هفته گذشته به علت عدم مرمت و تعمیر آسیاب‌های آبی روستای هدف گردشگری دهمورد که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارند تعداد دو فقره از آسیاب‌ها فرو ریخته است .

دهیار دهمورد گفت: پس از هماهنگی با مسئولان محترم میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نی‌ریز و حضور جناب هادی در این روستا در خواستی مبنی بر تخصیص بودجه جهت مرمت این آثار تاریخی مطرح شد و ایشان قول دادند جهت مرمت این آثار تاریخی اقدامات لازم را انجام دهند.


محمد رضا معصومی ضمن تشکر از اقدامات میراث فرهنگی در روستای هدف گردشگری دهمورد خواستار تسریع در مرمت این آسیاب ها و سایر آثار تاریخی روستا شد.


اما در همین رابطه مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نی‌ریز گفت: به دلیل بارندگی‌های کم سابقه در این روستا و نفوذ آب باران در آسیاب‌ها متأسفانه جوی آب و قسمتی از دیوار یکی از آسیاب‌ها تخریب شد که مراتب پس از بازدید مراقب آثار تاریخی به مدیر کل، یگان حفاظت استان، معاونت میراث فرهنگی و... اعلام و مکاتباتی جهت تخصیص اعتبار مرمتی به استان و فرماندار شهرستان بختگان انجام شد.


حمیدرضا هادی افزود: نکته اینکه آسیابی که تخریب شده طبق بازدید معاونت میراث فرهنگی استان نیازی به مرمت نداشت و ترکی که در آسیاب دوم وجود دارد از قبل بوده و گزارش و درخواست اعتبار آن قبلاً از سوی این اداره انجام شده بود و بارندگی‌های اخیر کمی آسیب را جدی‌تر کرده بود. 


متأسفانه اعتبارات استانی جوابگوی مرمت تمامی آثار استان نیست ولی با عنایت به اینکه این آثار یکی از شاخصه‌ها و نمادهای گردشگری روستای هدف گردشگری دهمورد می‌باشد به جدیت تأمین اعتبار جهت مرمت را دنبال خواهیم کرد و از دهیار، شورا و مردم خوب دهمورد بخاطر حساسیت و توجهی که نسبت به آثار تاریخی دارند، تشکر می‌کنم.


وی در ادامه اقدامات انجام شده در این روستا را بدین شرح برشمرد: در سالهای اخیر مرمت چهار طاقی دهمورد، خرید تجهیزات نوری جهت بناب دهمورد، مطالعات و نقشه‌برداری طرح تفرجگاه دهمورد، برگزاری کارگاه آموزش گردشگری، صدور ۴ موافقت اولیه و یک مجوز بوم‌گردی و ارائه طرح‌های اجرایی در روستا اقداماتی بوده که در سالهای اخیر از سوی میراث فرهنگی در آنجا انجام شده و با توجه به پتانسیل و قابلیت‌های بسیار زیاد گردشگری در این روستا نیاز به تخصیص اعتبارات بیشتری جهت بالفعل ساختن این زیرساخت‌های گردشگری در روستا دارد که ان‌شاا... با مساعدت اداره کل و همراهی فرماندار محترم بختگان این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها