تعداد بازدید: ۱۳۵۱
کد خبر: ۷۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱ - 2020 03 May
ظرفیت بخش کرونا بیمارستان شهدای نی‌ریز تنها ٥ کرونایی مثبت به طور همزمان است و متأسفانه تاکنون ٤ پرستار در بخش کرونای نی‌ریز مبتلا به این بیماری شده‌اند.

محمد جلالی: برخی‌ها می‌گویند خدا را شکر که کرونا در نی‌ریز  آنچنان هم زیاد نیست!

همین عقیده سبب شده تا زندگی برای آنان به حالت عادی برگردد؛ از حضور در تفرجگاه‌ها گرفته تا خریدهای خیابانی و مهمانی‌های شبانه !

اما وقتی می‌نگریم که در برابر کرونا، شهرستان نی‌ریز  چقدر امکانات دارد و در صورت اپیدمی شدن این ویروس در کجای داستان ایستادیم آنگاه قضیه متفاوت می‌شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، نی‌ریز  در بین ۱۲۷ شهرستان بدون فوتی بر اثر کرونا در دو هفته اخیر قرار گرفته است اما یکی از دوستان از نجف آباد اصفهان می‌گفت: ما هم به همین شکل سر خوش از عدم ورود کرونا به شهرمان بودیم اما لحظه شیوع تدریجی نخواهد بود و یکباره موج مثبت شده‌های کرونا اعلام می‌شود! اگر به خاطر داشته باشید در نی‌ریز  هم همه چیز عادی بود تا اینکه در تاریخ ٢٨ فروردین‌ماه هفت نفر در یک روز مثبت شدند که در بین آن‌ها حتی یک نوزاد ۹ ماهه دیده شد و پس از آن هر از چند گاهی خبر از بیماری چند نفر، رسانه‌ای شد. 

بازدید از بخش کرونا
برای بررسی امکانات موجود بیمارستان شهدا تصمیم گرفتم این بار ساختارشکنی نموده و حضوری به بخش کرونا بروم.

می‌خواستم ببینم که این روزها بیمارستان شهدا در چه وضعیتی قرار دارد؛ و به همین دلیل علی‌رغم مخالفت‌های بهداشتی تصمیم بر این شد تا این کار رنگ اجرا به خود بگیرد و یکشنبه ٧   اردیبهشت ماه سری به بیمارستان‌شهدا زدم.

تصور شخصی‌ام این بود که شاید مراجعات کمتر شده باشد و از طرفی مکان‌هایی برای تریاژ اولیه به جزء آنچه که از قبل بود انجام شود تا هر کسی راهی بیمارستان نشود اما همه چیز مثل همیشه بود و گویا ترس از کرونا وجود نداشت!

بیمارستان چندان هم خلوت نبود؛ حتی کسانی بودند که با حرکات عجیب و غریب خود من را به تعجب وا داشتند به عنوان نمونه روبروی زایشگاه و بر روی زمین بیمارستان تعدادی زیلو پهن کرده بودند و در حال خوردن و گپ و گفت بودند! به قول معروف به سودای تو مشغولم و ز غوغای جهان فارغ!

اما آنچه که بیمارستان را نسبت به روزهای قبل از کرونا برجسته می‌کرد اقدامات حفاظتی بود که پرستاران، پزشکان و پرسنل آنجا رعایت می‌کردند؛ کمتر کسی دیده می‌شد که ماسک بر صورت نداشته و روپوش سبز یا سفید بر تن نکرده باشد!

با مراجعه به رضا کامرانی مدیر داخلی بیمارستان شهدا گفتگوی کوتاهی با او انجام دادم و وسائل حفاظتی از جمله روپوش، پلاستیک‌هایی برای پوشاندن کفش و همچنین ماسک را دریافت کردم و راهی بخش کرونا شدم.

البته کامرانی در این بین باز هم هشدار داد که شاید نیاز نباشد شما وارد پخش شوید و می‌توانید بیرون از بخش اطلاعاتتان را بگیرید؛ اما با اصرار من گفت: پس بهتر است در همان ابتدای بخش مشاهدات خود را ببینید و سریع بخش را ترک کنید.

بخش کرونا مکانی عجیب و غریبی نبود؛ دقیقاً روبروی اتاق جراحی، بخشی که پیش از آن با نام جراحی مردان شهرت داشت.

درِ ورود و خروج شیشه‌ای، سنسور دار و بسته بود. در را چند بار به صدا درآوردم تا اینکه یکی از پرستاران پشت در قرار گرفت و اعلام نمود که ورود به این بخش ممنوع است اما وقتی گفتم برای چه کاری آمده‌ام با هماهنگی شهناز بنان مسئول بخش، درِ ممنوعه به رویم باز شد.

در همان ورودی لباس‌هایم را پوشیدم و آماده گزارش شدم.

صدای پیرمردی سالخورده با سرفه‌های خشک شنیده می‌شد او مشکوک به بیماری کرونا بود.

به همراه من یک پرستار که خود مبتلا به بیماری کرونا شده بود و روزهای نقاهتش را می‌گذراند و خانم بنان بر بالین این پیرمرد حاضر شدیم.

وی که به نظر می‌رسید از حضور در بیمارستان ناخشنود بود گفت: می‌خواهید من را به شیراز منتقل کنید؟ و وقتی جواب آرام پرستار را شنید که گفت: تمام هدفمان این است تا در همین جا خوب شوی و به خانه باز گردی، آرام گرفت.

پنج اتاق برای بخش کرونا در نظر گرفته شده است و در صورتی که پنج بیمار مثبت کرونا به طور همزمان در این اتاق‌ها حضور یابند ظرفیت پخش کامل خواهد شد و این نخستین و مهمترین تهدید برای بیمارستان ۸۰ تختخوابی نی‌ریز  خواهد بود.

٤ پرستار مبتلا
مسئول بخش کرونا در گفتگو با ما عنوان نمود: تنها هشت پرستار در این بخش حضور دارند که متأسفانه چهار نفر آنها مبتلا به کرونا شدند.

شهناز بنان گفت: ۴ نفر از پرسنل ما به دلیل ارتباط با بیماران، مبتلا به کرونا هستند که از این تعداد ۲ نفر دارای علائم و دو نفر دیگر بدون علائم می‌باشند که همه آنها در حال حاضر در قرنطینه خانگی به سر می برند.

از وی در ارتباط با علائم کرونا پرسیدیم و او گفت: گلودرد، بدن درد شدید، اسهال و تب بالا مهمترین نشانه‌های آن می‌باشد.

وی در ارتباط با امکاناتی که بخش کرونا نی‌ریز  برای بیماران در نظر گرفته است گفت: پنج اتاق در این ارتباط تجهیز شده است و هر بیمار که مراجعه می‌کند در یک اتاق بستری می‌شود و در ادامه بیمارانی که جواب کشت آنها منفی اعلام می‌شود در یک اتاق اما با فاصله می‌خوابند ولی تا آنجا که امکان داشته باشد هر بیمار را در یک اتاق به صورت ایزوله می‌خوابانیم و اگر پنج بیمار مثبت در آن واحد داشته باشیم بخش کرونا ظرفیتش کامل خواهد شد.

مسئول بخش کرونای بیمارستان شهدا در ادامه با بیان اینکه تاکنون حدود ۷۵ بیمار مبتلا به کرونا در این بخش بستری شده‌اند گفت: البته در این ارتباط باید دقت داشته باشید که بسیاری از کسانی که حتی مبتلا به کرونا هستند اما پزشک تشخیص می‌دهد با قرنطینه خانگی بهبودی خواهند یافت در این بخش بستری نخواهند شد و این آمارِ افرادی است که در بخش کرونا به تشخیص پزشک بستری و درمان شده‌اند.

بنان با بیان اینکه بیش از دو ماه است که درگیر این بیماری هستند گفت: تاکنون از بخش کرونا ٣ نفر به مرکز استان اعزام شده‌اند.

وی با بیان اینکه شرایط این بخش بسیار سخت است گفت: با این تجهیزات و این ماسک‌هایی که زده‌ایم بیش از یک تا ۲ ساعت قابل تحمل نیست و شب کاری‌های ۱۳ ساعته سبب شده تا پرسنل روزهای بسیار سختی را پشت سر بگذارند.

بنان خطاب به مردم شهر نی‌ریز  که این روزها کمتر کرونا را جدی می‌گیرند گفت: نمی‌شود به مردم بگویم کسب و کار خود را تعطیل کنند اما حداقل فاصله‌های اجتماعی را رعایت نمایند و از ماسک استفاده کنند. همچنین از کسانی که کوچکترین علائمی از کرونا دارند درخواستم می‌کنم حتماً خودرادرخانه قرنطینه کنند تا دیگران مبتلا نشوند.

از مردم فهیم نی‌ریز  می‌خواهم اگر کار ضروری ندارند از منزل خارج نشوند این هم به نفع خودشان و هم به نفع جامعه خواهد بود.

از بنان درباره اینکه آیا تست کرونا در بیمارستان شهدا انجام می‌شود پرسیدیم و او گفت: تاکنون نزدیک ۱۳۰ کشت انجام شده است و معمولاً افرادی که با علائم به بیمارستان مراجعه می‌کنند در ابتدا کشت کوئید ١٩ از آنها گرفته می‌شود و پس از آنکه این تست انجام شد نمونه‌ها به شیراز ارسال می‌شود.

همچنین همزمان از بیماران مبتلا به کرونا سی تی اسکن هم گرفته می‌شود و پس از آن مشخص می‌کنیم که آیا این سی‌تی اسکن به نفع کرونا است یا خیر؟

اعزام ١١ نفر در یک شب برای سی‌تی اسکن
وی همچنین در ارتباط با وضعیت سی تی اسکن بیمارستان شهدا گفت: این دستگاه متأسفانه یک روز خراب است و یک روز درست و دائماً درگیر این مسئله هستیم.

به یاد دارم یک شب که کشیک بودم بیمارستان ۱۱ مورد مشکوک مبتلا به کرونا را به استهبان اعزام کرد تا سی‌تی اسکن از آنها گرفته شود! انتظار داریم در این رابطه مردم و خیرین کمک کنند تا دستگاه سی تی اسکن خریداری شود و این به نفع خودمان است.

٢٤ ساعته نتیجه تست کرونا اعلام می‌شود
وی در ارتباط با زمان اعلام نتیجه تست کرونا گفت: آزمایش‌ها به شیراز ارسال می‌شود و با توجه به ٧ آزمایشگاهی که در آنجا قرار دارد نتایج به ما بازگشت داده می‌شود.

در روزهای نخست اعلام نتایج بسیار طولانی بود و اما در حال حاضر کسانی که نتایج تست آنها مثبت اعلام می‌شود خیلی سریع اعلام می‌کنند و در عرض ۲۴ ساعت و حتی کمتر از نتیجه تست باخبر می‌شویم.

از بنان در ارتباط با اینکه در چه صورت بیماران مبتلا به کرونا به شیراز اعزام می‌شوند گفت: داروهای معرفی شده در ارتباط با این بیماری را به مبتلایان می‌دهیم و اکسیژن خون آنها دائماً چک می‌شود و تحت نظر قرار می‌گیرند تا بهبودی کامل، اما اگر اکسیژن خون آنها بعد از ۳ تا ۴ روز بالا نیامد و علائم آنها تشدید شد و پزشک صلاح دید به شیراز اعزام می‌شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها