تعداد بازدید: ۱۳۸۳
کد خبر: ۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹ - 2020 15 March
اولین تاکستان داربستی شهرستان نی ریز دردو قطعه جمعاً به مساحت ده هکتار با همت 5 نفر از کشاورزان منطقه دهچاه احداث شد.
روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی: مدیر جهادکشاورزی گفت: در ایجاد این تاکستان، از 12هزار نهال شناسه‌دار انگور رقم سیاه دانه درشت معروف به رشه سردشتی نهالستان‌های مجوزدار آذربایجان غربی استفاده شده است که این رقم دیر رس بوده و در پایان شهریور برداشت می‌شود.

علیرضا بصیری درباره مزیت‌های داربستی کردن انگور، خاطرنشان کرد: «در باغ‌های ایستاده نسبت به باغ‌های سنتی و خوابیده تراکم آفت خیلی کمتر است و تحقق این امر علاوه برکاهش هزینه‌های کارگری، آفت و بیماری‌ها موجب افزایش عملکرد و کیفیت محصول می‌شود. همچنین کنترل علف‌های هرز نیز خسارت حشرات باغ‌ها را کاهش داده و در نهایت تراکم و خسارت آفت به مرور کاهش می‌یابد.»

به گفته وی میزان برداشت و در نتیجه سود حاصل از فروش محصول در کشت داربستی، 2.5 تا 3 برابر کشت سنتی است و این درحالی است که با آبیاری قطره‌ای در مصرف آب تا 90 درصد صرفه‌جویی می‌شود.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: تسهیل در عملیات داشت و برداشت، نفوذ نور بیشتر به داخل تاج بوته‌ها، تهویه بهتر و در نتیجه شیوع کمتر و کنترل بهتر آفت و بیماری، کاهش ضایعات ناشی از بارندگی در زمان برداشت، کاهش هزینه‌های مربوط به مدیریت تاکستانها، فراهم آوردن امکان اجرای عملیات باغداری به صورت مکانیزه که منجر به کاهش چشمگیر هزینه‌‌های داشت از جمله شخم سالیانه، آبیاری، سمپاشی، کوددهی و حتی عملیات هرس می‌شود و... از جمله مزایای داربستی کردن باغ های انگور است.

سطح زیر کشت انگورشهرستان‌های نی‌ریز و بختگان بیش از 1293 هکتار و ارقام انگورغالب منطقه، عسکری، سه سه دانه، لرکش و خلیلی است.

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
0
0
خیلی هم عالیه. فقط مواظب کمبود آب هم باشید. ممنون
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
0
0
حالا که وضعیت آب بهتر شده باید ازکشاورزان حمایت بشه برگردن سمت کشاورزی و تولید محصولات مورد نیاز، کار بسیار ارزنده ای صورت گرفته
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها