تعداد بازدید: ۱۵۳۱
کد خبر: ۷۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ - 2020 19 January
٤ نفر رد صلاحیت/ ١٤ نفر عدم احراز

بنا بر اخبار رسیده به نی‌ریزان فارس، پس از اعلام نظر شورای نگهبان ١٨ نفر از نامزدهای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه نی‌ریز، استهبان و بختگان رد صلاحیت شده و یا مهر عدم احراز صلاحیت خورده‌اند.

بر این اساس ٤ نفر رد صلاحیت شدند. ١٤ نفر عدم احراز و ١٩ نفر هم تأیید صلاحیت شده‌اند.

همچنین بر اساس اعلام روزنامه خبرجنوب به تاریخ ٢٣ دیماه از ١۶نمایند‌‌‌‌ه فعلی مجلس د‌‌‌‌ر فارس که برای د‌‌‌‌وره بعد‌‌‌‌ی هم کاند‌‌‌‌ید‌‌‌‌ا شد‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌ تنها ۴ نفرشان تأیید‌‌‌‌ صلاحیت شده‌ا‌‌‌‌ند.

همچنین جوکار رئیس دفتر شورای نگهبان استان فارس با تأکید بر اینکه وابستگی به جناح‌های سیاسی در هیئت نظارت معنا ندارد افزود: از میان ۹۲۴ نامزد ثبت‌نام کرده جهت شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تا کنون ۲۶۸ نفر تأیید شدند، ۲۵۶ نفر تأیید نشده، ۳۰۴ نفر عدم احراز صلاحیت، و ۷۱ نفر نیز انصراف داده‌اند. همچنین از میان نامزدهایی که توسط هیئت اجرایی تأیید نشدند، ۲۵ نفر اعتراض ننموده‌اند.

‌‌‌‌گفتنی است رد صلاحیت به این معنا است که مسئولان مربوط علم قطعی و یقینی بر فقدان شرایط موضوع ماده ۲۸ در فرد داوطلب کسب کرده باشند که در این صورت فرد حق شرکت در انتخابات به عنوان نامزد انتخاباتی را نخواهد داشت.

همچنین عدم احراز صلاحیت، به این معنا که ناظران علی‌رغم انجام تحقیقات گسترده سلباً و اثباتاً نتوانسته‌اند در خصوص شرایط موضوع ماده ۲۸ علم قطعی کسب کنند.

در این حالت از آنجایی که با توجه به توضیحات پیش گفته احراز صلاحیت و شایستگی افراد برای شرکت در انتخابات منوط به احراز و تعیین اوصاف مذکور در فرد است، داوطلب مذکور تأیید صلاحیت نخواهد شد.

لازم به ذکر است عدم احراز صلاحیت افراد اگر چه ماهیتاً به منزله رد صلاحیت ایشان نخواهد بود لیکن از حیث آثار و اینکه فرد امکان شرکت در رقابتهای انتخاباتی را نخواهد داشت، یکسان است.

گفتنی اسـت، ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی هفت شرط را برای انتخاب شوندگان در هنگام ثبت نام قید کرده که به این شرح است: «اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه، داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و یا معادل آن، نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه، سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی و حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام».

شایان ذکر است داوطلبانی که ردصلاحیت شده یا اینکه صلاحیتشان احراز نگردیده تا روز پنج‌شنبه ٢٦ دی‌ماه فرصت داشته‌اند که اعتراض خود را به دفاتر استانی هیئت‌های نظارت ارائه کنند. 

گفتنی است به دلیل آنچه که در قانون انتخابات آمده است رسانه‌های رسمی نمی‌توانند تا هفته تبلیغات انتخاباتی نامی از کاندیداها را منتشر کنند و به همین دلیل متأسفانه از ذکر اسامی افراد تأیید یا رد شده حوزه انتخابیه معذوریم.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها