تعداد بازدید: ۱۱۶۴
کد خبر: ۷۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳ - 2020 16 January
در صورت عدم تثبیت مسیر
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از احتمال رانش مجدد جاده واریانتی در صورت بارندگی‌های شدید و عدم ترمیم قطعی آن خبر داد.
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس: جاده واریانتی اسفند ماه سال ١٣٩٥ و ابتدای سال ١٣٩٦ در دو نقطه دچار رانش زمین و تخریب شد. پس از اصلاح مسیر با هزینه‌ای بالغ بر ٢٠٠ میلیون تومان، مسیر مجدداً بازگشایی گردید؛ اما دوباره در ١٦ تیرماه همان سال دچار رانش و بالاخره ٢٧ شهریورماه سال ١٣٩٦ بازگشایی شد.

امیرشاهسونی در این باره گفت: «ما بخشی از آن را مرمت و ایمن‌سازی کردیم تا قابل بهره‌برداری باشد. اما مرمت اساسی نیاز به مطالعات بیشتر و ارائه طرح داشت. بنابراین در کمیسیون فنی استانداری قرار شد اداره راه و شهرسازی مطالعات طرح را انجام دهد.»

وی افزود: «این اتفاق در دو نقطه رخ داد؛ در باند رفت و باند برگشت. در باند رفت مشکل خاصی نداریم و فقط کمی عرض جاده کم شده که پس از مرمت نهایی اصلاح می‌شود. اما در باند برگشت جاده خراب شده بود و همین حالا هم برخی اوقات نشست‌هایی دارد و مرمت می‌شود.»

او گفت: «در بارندگی اخیر ما آنجا را کاملاً تحت نظر داشتیم و رصد می‌کردیم تا اگر اتفاق خاصی افتاد، ترافیک را هدایت کنیم و مسیرهای جایگزین را که جاده خیر و جاده قدیم نی‌ریز - استهبان است، در دستور کار قرار دهیم.»

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از امکان مجدد رانش این نقطه در صورت بارندگی‌های شدید در مدت زمان کم گفت و عنوان داشت: «اگر بارندگی قابل توجه و در مدت کمی داشته باشیم، ممکن است دوباره این اتفاق بیفتد. اما اگر بارندگی‌ها مقطعی باشد، احتمال آن خیلی کمتر است. ما از کارشناسان استان خواسته‌ایم که بیایند و بررسی کنند.»

شاهسونی افزود: «با توجه به نشستهایی که در این نقطه وجود دارد، نگرانی خودمان را به اداره کل استان اعلام کرده‌ایم.»

یاراحمدی رئیس اداره راه و شهرسازی هم در گفتگو با ما عنوان داشت: «طرح اصلاح نهایی گردنه واریانتی توسط مشاور تهیه و تحویل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شده است تا آن را اجرا کند.»

در همین راستا دوشنبه ١٦ دی رئیس اداره نگهداری راه‌ها و کارشناسان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان به نی‌ریز آمدند تا وضعیت گردنه واریانتی را بررسی کنند.
به بیان شاهسونی، پس از این بررسی قرار شد از بین دو طرح که برای تثبیت و بهسازی نهایی مسیر تهیه شده، یکی انتخاب و برای تأمین اعتبار ارسال شود.

به جز جاده واریانتی، کیلومتر ١٤ جاده نی‌ریز - سیرجان در گردنه لای‌رز هم سالها پیش دچار رانش زمین شد که در پی آن جاده و پل تخریب گردید.

به گفته شاهسونی، این مسیر مدتها تثبیت شده بود و مشکلی نداشت؛ اما در بارندگی ابتدای سال ١٣٩٦، چندین نشست و لغزش جزئی داشت که مرمت شد و خوشبختانه ادامه پیدا نکرد.
وی افزود: «ادامه چنین حالتی بستگی به شرایط آب و هوایی، رطوبت و وضعیت زمین و همچنین بار ترافیکی دارد که روی جاده رد می‌شود.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها