تعداد بازدید: ۲۰۷۷
کد خبر: ۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲ - 2020 12 January
گفتگو با دختری که پسر شد
محبوبه ناصری گروه گزارش

/  زمانی دختری زیبا و خوشرو بود و حالا پسری است توانمند و با استعداد
/ کلاس اول ابتدایی بودم و به ناچار در مدرسه دخترانه ثبت‌نام کردم
/ سنم که قانونی شد، به یک پزشک سکسولوژیست مراجعه کردم
/ هر فردی در جامعه به راحتی نمی‌تواند تغییر جنسیت دهد
/ من قصد ازدواج دارم و طبق نظریه پزشک مشکلی برای بچه‌دار شدن ندارم
/ از این که به چشم یک دختر به من نگاه می‌کردند، خیلی اذیت و عصبانی می‌شدم
/ من با دنیای خانم‌ها هیچ وقت آشنا نشدم، در جمع آنها خیلی معذب بودم و هیچ وقت دوستِ دختری نداشتم

حتماً تا به حال شنیده‌اید که در نزدیکی‌ شما دختری تطبیق جنسیت داده و پسر شده است یا برعکس.

بارها برایتان سؤالاتی پیش آمده است که مگر چنین چیزی ممکن است یا چرا این اتفاق می‌افتد؟

دانشمندان و پزشکان طبق آزمایشات انجام داده مطرح کرده‌اند که بیماری دو جنسیتی مادرزادی است و گاهی در شکل‌گیری جنین اختلال‌هایی رخ می‌دهد که موجب می‌شود جنین در تمام جهات و خصوصیات مسیر جنسی تشکیل شده را طی نکند؛ بلکه آمیزه‌ای از جهات روحی،  روانی و فیزیولوژیکی متفاوت با جسم در وجود او به هم بپیوندد.

اینها سخنان یکی از همشهریانمان است که چندی پیش با این مشکل مواجه شده و تحت درمان قرار گرفته است.

٢٣ ساله و فوق لیسانس مهندسی برق است. زمانی دختری زیبا و خوشرو بود و حالا پسری است توانمند و با استعداد.


از کودکی‌اش این گونه می‌گوید:

همیشه حس می‌کردم یک پسر هستم
از زمانی که دست چپ و راستم را تشخیص ‌دادم، همیشه احساس می‌کردم یک چیزهایی در وجودم فرق می‌کند و من یک پسر هستم.  این حس را با خانواده‌ام در میان گذاشتم. هفت ساله بودم که مادرم مرا نزد پزشکی برد و بعد از یک سری آزمایشات تشخیص داده شد به این بیماری مبتلا هستم. اما انجام جراحی جهت تطبیق جنسیتم تا قبل از ٢٠ سالگی امکان‌پذیر نبود.


کلاس اول ابتدایی بودم و به ناچار در مدرسه دخترانه ثبت‌نام کردم.

آن زمان شروع سال تحصیلی جدید بود و بعد از ورود به مدرسه، معلمانم هم متوجه این موضوع شدند.

خانواده حمایتم کردند
حمایت خانواده برای یک بیمار از هر چیزی مهمتر است؛ علی الخصوص این بیماری. خدا را شکر من شرایط خوبی داشتم و خانواده‌ام به خوبی این موضوع را درک و در طول روند جراحی همراهی و حمایتم کردند.

دوره کودکی و نوجوانی‌ام را با همین وضعیت سپری کردم. در این مدت هر کس از جمله دوستان، اقوام و آشنایان که متوجه تغییر خلقیاتم می‌شدند، بسته به نوع تربیت و فرهنگی که داشتند با من برخورد می‌کردند.

مهر تأیید نهاد رهبری لازمه انجام پروسه جراحی تطبیق جنسیت
سنم که قانونی شد، به یک پزشک سکسولوژیست مراجعه کردم تا آزمایشات و تست‌های مربوطه انجام شود و پزشک به این نتیجه برسد که این مسأله اضطراری است. بعد از تأیید این مسأله، طبق بند ٨ ماده ٤ قانون حمایت از خانواده، به دادگاه خانواده ارجاع داده شدم. سپس دادخواست خود را مطرح کردم و در مرحله بعد دادگاه من را به پزشک قانونی معرفی کرد. پزشک قانونی نیز پس از بررسی پرونده من را به یک پزشک معتمد ارجاع داد تا پروسه درمانی‌ام شروع شود.

البته بعد از شروع روند درمان، در کمیسیون پزشکی نیز شرکت کرده و تأییدیه نهایی را گرفتم و مجدداً به دادگاه معرفی شدم.

در این مرحله قاضی مجوز جراحی را با تأیید مهر نهاد رهبری صادر کرد و پروسه جراحی‌ام را آغاز کردم.

اینگونه است که هر فردی در جامعه به راحتی نمی‌تواند تطبیق جنسیت دهد.

این را هم باید اضافه کنم که کسی که دچار این بیماری است جنسیتش را خودش تعیین نمی‌کند؛ چون جنسیت او تعیین شده است، مثلاً من نمی‌توانستم دختر بمانم چون از ابتدا یک مرد بودم و همان طور که مطرح شد، این جراحی برای من به تشخیص پزشک، پزشک قانونی و دادگاه ضروری بود.

حمایت بیمه از اینگونه بیماران
جراحی و مراحل پزشکی به شرطی که در بیمارستان دولتی انجام بگیرد، تحت پوشش بیمه است و می‌توان بسته به نوع بیمه خود، از خدمات آن برای درمان استفاده کرد و من در این مورد مشکلی نداشتم. هزینه این بیماری نیز بسته به نوع بیمارستان، پزشک و موارد دیگر متفاوت است و مبلغ مشخصی ندارد.

مشکلی برای تغییر شناسنامه‌ام نداشتم
بعد از تطبیق جنسیتم، چون تمام مراحل با تأیید پزشک قانونی بود و مجوز قضایی مبنی بر این که انجام این جراحی ضروری است صادر شده بود، تمامی مدارک قبلی‌ام از جمله شناسنامه، مدارک تحصیلی و... را به راحتی تغییر دادم و تمام حقوق قانونی‌ام مانند سهمیه ارث، حجاب، سربازی، ازدواج، امتیازهای اجتماعی و... بدون هیچ مشکلی برایم در نظر گرفته شد.

مشکلی برای ازدواج ندارم
ازدواج یک توافق احساسی و عقلی بین دو نفر است. افرادی مثل من از نظر قوانین و شرع پس از جراحی با هویت و جنس جدید شناخته شده و می‌توانند به راحتی ازدواجی آگاهانه داشته باشند. من هم قصد ازدواج دارم و طبق نظریه پزشک مشکلی برای بچه‌دار شدن ندارم. 

البته اگر کسی از جنسیت مرد به زن تغییر یابد، این را که بتواند بچه‌دار شود یا نه، پزشک از نظر جسمی و وضعیت بدنی او تعیین می‌کند و گاهی هم امکان این که بچه‌دار شود وجود دارد.

وی اضافه می‌کند: من از کودکی کاملاً از نظر روحی و روانی مانند یک پسر بودم؛ چون واقعاً یک پسر بودم. قبل از عمل مشکلات اجتماعی خاصی نداشتم؛ فقط از این که به چشم یک دختر به من نگاه می‌کردند، خیلی اذیت و عصبانی می‌شدم. وقتی هم می‌گفتم من پسرم نه دختر، بعضی‌ افراد به من می‌گفتند دیوانه شدی. بعضی‌ها هم عمیقاً من را درک می‌کردند. در کل همه چیز بستگی به فرهنگ افراد دارد. من با دنیای خانم‌ها هیچ وقت آشنا نبودم و در جمع آنها خیلی معذب بودم و هیچ وقت دوستِ دختری نداشتم.

وی ادامه می‌دهد: بعد از تطبیق جنسیت هم هیچ گونه مشکل روانی و اجتماعی نداشتم؛ چون تفاوتی با مردان دیگر ندارم. خیلی راحت، خوشحال و در تمامی مراحل زندگی‌ام موفق بوده و تا الان به تمام خواسته‌‌هایم رسیده‌ام و خداوند را هر لحظه به خاطر این لطف شکر می‌کنم. در مورد نی‌ریز هم باید بگویم به خاطر فعالیت و تحصیلم، فعلاً حضور زیادی در نی‌ریز ندارم.

مشاور و حامی انجمن حمایت از بیماران تطبیق جنسیت هستم
من مشاور و یکی از حامیان انجمن حمایت از بیماران تطبیق جنسیت هستم. خدماتی که ما را در این انجمن و مراکز می‌دهیم، مشاوره و سازماندهی اقدامات حمایتی از این افراد است. در نی‌ریز چنین انجمنی وجود ندارد و به نظر می‌رسد چنین افرادی در نی‌ریز هم وجود دارند. اگر این افراد بدانند یک سازمان شبه دولتی وجود دارد، در مواقع لازم می‌توانند مراجعه کنند تا کمک شایانی به آنها ‌شود.

برخی به بیهوده‌گویی عادت کرده‌اند 
این جوان نی‌ریزی گلایه‌مند از فرهنگ مردم می‌گوید: این مسأله نیز مانند بعضی دیگر از مسائل، باید در شهرستان ما فرهنگ‌سازی شود. بعضی افراد حتی زحمت یک تحقیق ساده را به خود نمی‌دهند و فقط عادت کرده‌اند به بیهوده‌گویی.

وی اضافه می‌کند: من می‌خواهم بگویم وقتی خداوند به حکمت خودش یک نفر را کر و لال خلق می‌کند، آیا نباید برایش حلزون کاشت؟ یا کسی که به بیماری سرطان مبتلا می‌شود دیگر نباید شیمی درمانی شود؟ پس علم و اراده برای چه در اختیار انسان قرار گرفته است؟

اینجا اگر شما مسلمان باشید، بنا به تقلید از مرجعیت و ولایت فقیه دیگر اعتراض معنایی دارد؟ حتی فکر نمی‌کنید که یک انسان چرا باید توهّم زده و به اراده خودش زیر تیغ جراحی برود؟

پس از مردم خواهش می‌کنم طرز فکرشان را عوض کنند و به این مسأله نیز مانند بیماری‌هایی نگاه کنند که نیاز به روند درمانی خودش دارد.

این کار کاملاً شرعی است
جراحی تطبیق جنسیت برای چنین بیمارانی یک مسأله کاملاً پذیرفته شده در اسلام و شیعه است. از اولین فقهای شیعه که لاجرم به بحث علمی، استنباط و فتوا پرداخت، امام خمینی(ره) بود که در سال ١٣٤٣ در اثر گرانسنگ فقهی خویش «تحریرالوسیله» این موضوع را ذیل عنوان مسائل خاص به استنباط نشست و به روا بودن اصل تطبیق جنسیت فتوا داد. پس از آن بود که روند حقوقی و قانونی این مسأله در ایران تسهیل گردید. بعد از ایشان آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر سیاسی و مذهبی ایران و حدود ده تن از مجتهدین و فقهای شیعه، به جواز تطبیق جنسیت معتقد شدند. به گفته فقیهان و با توجه به اصول چهارگانه شرعی یعنی: قرآن کریم، روایات اسلامی، عقل و اجماع، تطبیق جنسیت تغییر در خلقت خدا نیست و اساساً هیچ دلیلی بر حرمت تطبیق جنسیت وجود ندارد و به مشروعیت این جراحی برای افرادی که این بیماری را دارند فتوا داده شده است.

همچنین مسائل شرعی کسی که تطبیق جنسیت می‌‌دهد مثل بقیه است و هیچ فرقی ندارد. اگر فردی تطبیق جنسیت داد و مرد شد، به خانمها نامحرم و بالعکس می‌شود.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها