تعداد بازدید: ۴۸۲۸
کد خبر: ۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲ - 2016 22 November
بررسی برخی آمارها نشان می دهد که هنوز طرح «پاییزه کتاب» در شیراز و استان فارس چشم مردم را نگرفته و نظر علاقمندان به کتاب و کتابخوانی را با خود همراه نکرده است،
به گزارش هورگان و به نقل از خبر جنوب براساس این طرح قرار است فروش کتاب در کتابفروشیهای عضو، در بازه زمانی یک ماهه - از ۲۴ آبان تا ۲۴ آذر - با تخفیف انجام شود و از این طریق گامی در راستای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی برداشته شود. بدین منظور در اجرای طرح پاییزه، سقف تخفیف برای هر کتابفروشی حداقل ۲۰ میلیون ریال و سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر یک میلیون ریال در نظر گرفته شده است. همچنین خریداران کتاب در این طرح می توانند در چند نوبت و از چند کتابفروشی، کتاب های عمومی را با 20 درصد تخفیف و کتاب های کودک و نوجوان را با ۲۵ درصد تخفیف خریداری کنند.


با این که بیش از یک هفته از شروع طرح فروش پاییزه کتاب در کشور می گذرد اما آمارها نشان می دهد که فارس در این ماراتن نتوانسته جایگاه قابل قبولی را به خود اختصاص دهد و بر اساس جداول آماری که بعدازظهر دیروز بر روی سایت کتاب ketab.ir قرار گرفت، این استان اگر چه در میان ده استان برتر کشور به لحاظ آمار فروش قرار دارد اما ایستادن در رده هشتم این جدول آن هم با فروش تنها 7 هزار و 500 جلد کتاب چندان شایسته فارس و مردم این استان نیست.

بر اساس آمار اعلام شده در این سایت، 665 کتابفروشی در کشور به عضویت این طرح درآمدهاند که 513 کتابفروشی در مراکز استان ها و 152 کتابفروشی در شهرستان ها قرار دارند. نکته قابل توجه اما این است که از این 665 کتابفروشی تنها 571 کتابفروشی دارای فروش بوده اند. استان فارس نیز با 40 کتابفروشی فعال در طرح پاییزه مشارکت کرده که بر اساس آمار موجود، شیراز با 32 کتابفروشی، جهرم، آباده، فسا هر کدام با 2 کتابفروشی و شهرستان های کازرون و نی ریز نیز با یک کتابفروشی بیشترین مشارکت را در این طرح داشته اند. آماری که نشان می دهد از 30 شهرستان استان فارس تنها 6 شهرستان برای حضور در این طرح اعلام آمادگی کرده اند و عملاً 80 درصد شهرستان های استان در این طرح حضور ندارند.

فروش بیش از 195 هزار نسخه کتاب در کشور
آن گونه که آمارها نشان می دهد تعداد کتابهای به فروش رسیده در طرح پاییزه کتاب با گذشت بیش از یک هفته از اجرای طرح در 665 کتابفروشی کشور، به 195 هزار و 546 نسخه رسیده است که سهم استان فارس با 40 کتابفروشی فعال از این میزان فروش تنها 7 هزار و 502 نسخه بوده است. نکته قابل توجه در این آمار اما این است که سهم استان هایی مثل خوزستان، گیلان و آذربایجان شرقی که به ترتیب با 20، 17 و 32 کتابفروشی در این طرح شرکت کرده اند از لحاظ فروش کتاب بیشتر بوده و هر کدام بر اساس ترتیب ذکر شده 17 هزار و 718، 13 هزار و 80 و 10 هزار و 614 جلد کتاب فروخته اند. گرچه استانی مثل قم که با 75 کتابفروشی در این طرح حضور دارد تنها حدود هزار نسخه بیشتر از فارس فروش داشته است.

این در حالی است که بیشترین کتابفروشی های تایید شده در طرح پاییزه به ترتیب در استان های تهران با 116، اصفهان با 78، قم با 75، خراسان رضوي با 62، فارس با 40، آذربايجان شرقي با 32، كرمان با 25، مازندران با 20، خوزستان با 20، يزد با 18، گيلان و كردستان با 17، همدان با 16، آذربايجان غربي با 13، خراسان جنوبي و كرمانشاه با 12، مركزي و بوشهر با 10، گلستان و سمنان با 9، خراسان شمالي با 8، البرز و اردبيل با 7، لرستان و زنجان با 6، چهارمحال و بختياري با 5، قزوين و ايلام با 4، سيستان و بلوچستان، كهگيلويه و بويراحمد و هرمزگان با 2 کتابفروشی قرار دارند. اما رتبه های برتر به لحاظ فروش کتاب را استان های تهران با 37 هزار و 880، خراسان رضوي با 27 هزار و 364، اصفهان با 19 هزار و 186، خوزستان با 17 هزار و 718، گيلان با 13 هزار و 80، آذربايجان شرقي با 10هزار و 614، قم با 8 هزار و 491، فارس با 7هزار و 502، مازندران با 6 هزار و 847 و يزد با 6 هزار و 387 نسخه به خود اختصاص داده اند.


جای خالی شیراز در میان شهرهای پر فروش طرح پاییزه

آمارها همچنین از جای خالی شیراز در میان شهرهای پر فروش طرح پاییزه خبر می دهد. براین اساس کتابفروشی «رشد» اهواز با8 هزار و360 نسخه در جایگاه نخست و «شهر کتاب» مشهد با 7هزار و 503، «فرازمند» رشت با 6 هزار و 555، «پرديس كتاب» مشهد با 3 هزار و 964، «کتاب آبان» مشهد با 3 هزار و 482، «نمایشگاه و فروشگاه کتاب محام» اهواز با 3هزار و 179، «شهر كتاب» ساری با 2 هزار و 524، «شهر كتاب مركزي» تهران با 2 هزار و 426، «نمايشگاه كتاب كودك» با تهران با 2 هزار و 189 و «شهر كتاب» رشت با هزار و 821 نسخه در رده های بعدی قرار دارند.

اگرچه طرح «پاییزه کتاب» با شعار «ایران میخواند» تا 24 آذر همچنان در کتابفروشی های سطح کشور اجرا می شود اما به نظر می رسد شیرازی ها و استان فارسی ها آن چنان که باید از این طرح استقبال نکرده اند و در روزهای باقی مانده باید حرکت پر شورتر و پر رنگ تری را از خود به نمایش بگذارند.

 براین اساس علاقه مندان به خرید کتاب در طرح پاییزه می توانند کتاب های مورد نیاز خود را در ني ريز از طريق كتابفروشي كالج ، شیراز از طریق کتابفروشی های فارس کوثر، ایرانیان، بانک کتاب صادق، بانک کتاب (معالی آباد)، بچه های کتاب شیراز، دنیای کتاب خرد، دهخدا، شاهچراغ (ع)، شهر کتاب شیراز (ملاصدرا)، شهر كتاب شيراز (معالي آباد)، شهید مطهری، فرهنگ و هنر، كتاب منگان، كتاب هانيوان، مركز كتاب شيراز شعبه 1 و 2، هیربد، پاتوق کتاب، پخش کتاب شیراز، کتاب اسفند، کتاب سپنتا، ماهان، یاس، کتابسرای عبدالهی، کتابسرای قائم، ارمغان هنر، دانش، دهقان، مرکزی، مصیر، مولفان شیراز و کتابکده بهبودی و در شهرستان ها از طریق نشر دانشگاهی (کازرون)، مصلی نژاد و كلبه كتاب (جهرم)، کتابفروشی خورشید شب (آباده، دو شعبه)، کتابفروشی ارشاد و جبهه کتاب (فسا) تهیه کنند.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها