تعداد بازدید: ۲۵۵۳
کد خبر: ۷۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳ - 2019 08 December
رتبه ٣٠٦ رشته ریاضی و دانشجوی مکانیک دانشگاه تهران:
سجاد صمیمی‌پور گروه گزارش

/ به جز مدرسه، روزانه بین ٥ تا ٨ ساعت درس می‌خواندم و بعد از تعطیلات نوروز میزان مطالعه من به ١٠ ساعت در روز رسید
/ حفظ قرآن در موفقیتم تأثیر زیادی داشت
/ من هم بدم نمی‌آمد به رشته تجربی بروم

/ کنکور واقعاًَ آسان‌تر از چیزی است که دانش‌آموزان تصور می‌کنند

 

علیرضا حاج‌محمدی دانش‌آموز نی‌ریزی و فارغ‌التحصیل رشته ریاضی از دبیرستان امام خمینی نی‌ریز است که توانسته با رتبه ٣٠٦ در رشته مکانیک دانشگاه تهران قبول شود.
او تا کلاس چهارم ابتدایی را در شهر مشکان درس خواند و کلاس پنجم و ششم را در مدرسه سحاب نی‌ریز سپری کرد. ادامه دوران تحصیلش را نیز به ترتیب در دبیرستانهای علی‌ابن‌ابیطالب و امام خمینی نی‌ریز گذراند. 

سال به سال بهتر شدم
علیرضا اگر چه از زمانی که در مشکان درس می‌خواند نمرات خوبی داشت، اما به گفته خودش بعد از این که به نی‌ریز آمد، سال به سال نمراتش بهتر شد که این پیشرفت را به توکل به خدا، کمک خانواده و کمک معلمانش نسبت می‌دهد.


علیرضا در کلاسهای کنکور شرکت کرد و در کنکورهای آزمایشی در سطح شهرستان نیز همواره جزء رتبه‌های برتر بود.


وی در مورد نحوه درس خواندن و کلاسهای کنکورش می‌گوید: «آمادگی برای کنکور را به صورت جسته و گریخته از کلاس دهم آغاز کردم؛ اما درس خواندنم به صورت جدی از کلاس یازدهم شروع شد. به جز مدرسه، روزانه بین ٥ تا ٨ ساعت درس می‌خواندم و بعد از تعطیلات نوروز میزان مطالعه من به ١٠ ساعت در روز رسید.»

تأثیر ٣٠ درصدی کلاسهای کنکور!
علیرضا شرکت در کلاسهای کنکور را در موفقیتش بی‌تأثیر نمی‌داند؛ اما شرکت نکردن در کلاسهای کنکور را نیز توجیهی برای عدم موفقیت نمی‌داند.
او می‌گوید: «حداکثر درصدی که می‌توانم برای تأثیر کلاسهای کنکور در موفقیت درسی تعیین کنم، ٣٠ درصد است.»


در پاسخ به سؤالی پیرامون علت پایین بودن رتبه دانش‌آموزان نی‌ریزی در کنکور می‌گوید: «عده‌ای قبولی در کنکور را همواره کاری سخت می‌دانند، منفی‌بافی می‌کنند و نا امید هستند. از طرفی عده‌ای نیز بسیار سهل‌انگار هستند و کنکور را ساده می‌انگارند؛ در نتیجه از تلاش کافی دست می‌کشند.»

تأثیر حفظ قرآن
علیرضا که تاکنون موفق به حفظ ٥ جزء از قرآن کریم شده، یکی از مؤثرترین عوامل پیشرفت و امید به موفقیت خودش را کلاس قرآن و حفظ آن می‌داند.


در این باره می‌گوید: «کلاس دهم که بودم، درس خواندن را زیاد جدی نمی‌گرفتم؛ اما فضای دارالتحفیظ امام حسن مجتبی که یک فضای امیدبخش بود و همچنین پیگیری‌های همیشگی مربیمان آقای دیانت، تأثیر بسزایی در موفقیت من و دیگر دوستانم داشت.»

فقط تعداد انگشت‌شماری معلم خوب داریم
اگر چه در شهرهای دیگر درس نخوانده، اما کیفیت تدریس معلمان و امکانات آموزشی در نی‌ریز را پایین ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «تعداد انگشت‌شماری معلم خوب داریم و این برای شهرستانی مثل نی‌ریز کافی نیست.»

از انتخاب رشته ریاضی راضی‌ام
علیرضا ریاضی را انتخابی رضایت‌بخش می‌داند و می‌گوید: «سال نهم که بودم، می‌دیدم همه همکلاسی‌هایم به رشته تجربی می‌روند. در آن مقطع من هم بدم نمی‌آمد به رشته تجربی بروم؛ اما چون نمراتم در درسهای ریاضی، فیزیک و... خیلی خوب بود و با توجه به ترافیک در رشته تجربی، با مشاوره معلم ریاضی‌ام، این رشته را انتخاب کردم و از این انتخاب کاملاً راضی‌ام. در انتخاب رشته دانشگاه هم به سه رشته مکانیک، کامپیوتر و برق علاقه داشتم که بر اساس همین اولویت به رشته مکانیک رفتم.»

کنکور سدی غیر قابل عبور نیست
علیرضا مهمترین عنصر موفقیت در کنکور را استفاده بهینه از وقت می‌داند و به دانش‌آموزان توصیه می‌کند تا می‌توانند درس بخوانند و وقت را از دست ندهند. 


او همچنین امید و ایمان به موفقیت را نیز عاملی مهم در موفقیت توصیف می‌کند و می‌افزاید: «بهتر است دانش‌آموزان ابتدا کتابهای درسی را خوب بخوانند و در مراحل بعد سراغ کتابهای کمک آموزشی بروند. اگر زمانی را هم برای استراحت تعیین کرده‌اند، فقط در حد رفع خستگی باشد؛ چرا که بعد از کنکور به اندازه کافی وقت برای استراحت دارند.»


علیرضا نیز در ابتدا عبور از سد کنکور را بسیار دشوار می‌دانسته، اما اکنون می‌گوید: «کنکور واقعاً آسان‌تر از چیزی است که دانش‌آموزان تصور می‌کنند.»


او از این که مانند بسیاری از دانش‌آموزان سوار بر موج رشته تجربی نشده، پشیمان نیست و می‌گوید: «اکنون که فکر می‌کنم، می‌بینم به این رشته علاقه‌مند بوده‌ام و قطعاً می‌توانم موفق شوم.»

علم زندگی از علم درسی مهمتر است
علیرضا انتخاب بین ادامه تحصیل یا ورود به بازار کار را منوط به علاقه دانش‌آموزان می‌داند و می‌گوید: «بسیاری از دانش‌آموزان درس خواندن را دوست دارند و امیدوارند در دانشگاهی خوب قبول شوند و ادامه تحصیل دهند؛ اما اگر جز این است و می‌توانند شغلی داشته باشند، پیشنهاد می‌کنم به سراغ کار بروند؛ چرا که در کار کردن هم همیشه موفقیتهایی وجود دارد. اما اگر کسی به درس علاقه دارد و با استعدادی که دارد می‌داند می‌تواند درس خواندن را ادامه دهد، بهتر است ادامه تحصیل دهد.»


این دانشجوی رشته مکانیک دانشگاه تهران، علم دانشگاهی را برای کسی که می‌خواهد وارد بازار کار شود، لازم نمی‌داند و ادامه می‌دهد: «به نظر من علم زندگی از علم درسی مهمتر است. علم زندگی و موفقیت را می‌توان در کنار کار کردن و با کتابها و روشهای مختلف آموخت.»

به خدا که نزدیک می‌شویم، موفقیت هم نزدیک ما است
علیرضا جدای از کار و درس، موفقیت در هر مسیری را نزدیکی به خداوند توصیف می‌کند و می‌گوید: «موفقیت چیزی است که تو را به خدا نزدیکتر کند و شکست آن چیزی است که تو را از خداوند دور کند.


پس در هر مسیری که باشیم، وقتی به خدا نزدیک شویم، موفقیت نزدیک ماست.»


علیرضا حاج محمدی در پایان از پدر و مادرش و از تمامی معلمان و دبیرانش از جمله آقای دیانت مربی قرآن دارالتحفیظ امام حسن مجتبی که به گفته خودش تأثیر بسزایی در موفقیتش داشته، تشکر می‌کند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها