تعداد بازدید: ۱۲۳۲
کد خبر: ۷۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹ - 2019 06 December
نماینده مردم نی‌ریز و استهبان : دریافت مالیات از افراد ضعیف جامعه درست نیست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت؛ در میانه فرار مالیاتی پزشکان امروز هنرمندان هم از قافله عقب نمانده و آنها هم مشمول پرداخت مالیات شده‌اند؛ در این میان بند«ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم به صراحت اعلام می‌کند؛ فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی (دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذی ربط)،‌ فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف است.

محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه درباره موضع دولت نسبت به پیشنهاد «حذف معافیت مالی اصحاب فرهنگ و هنر» در پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقرراتی سازمان امور مالیاتی عنوان کرد: «من قبلا هم راجع به این موضوع اظهارنظر کرده‌ام و بازهم اعلام می‌کنم، ظرفیت مالیاتی ما بیش از وضع موجود بوده و معافیت‌ها در این زمینه رقمی در حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است و دولت مخالف حذف معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر است.»

بحث جنجالی معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر به همین جا ختم نشد؛ سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پی قوت گرفتن حذف معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ، رسانه و هنر، در نامه‌ای به سه مقام مسئول معاون اول رئیس‌جمهوری، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی، خواستار بازنگری در این تصمیم شده است.

استدلال صالحی برای مخالفت با این پیشنهاد این است «فعالیت‌های فرهنگی و هنری درآمد چندانی نداشته اند در دوره های مختلف به مجوزهای صادر شده به چشم اقتصادی نگاه نشده و همواره سعی در حمایت از آنها داشته اند» اما باید بگویم این استدلال وزیر شامل حال تمام هنرمندان نیست.

در حال حاضر همه هنرمندان از پرداخت مالیات معاف هستند؛ با چه منطقی سلبریتی‌ها و هنرمندان با حقوق یک میلیارد یا چند میلیارد  باید از مالیات معاف باشند؟

 در کنار هنرمندان، فوتبالیست‌های میلیاردی را هم ببینید

داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در خصوص معافیت مالیاتی هنرمندان گفت: «مگر عموم اهالی فرهنگ و هنر چقدر درآمد دارند، چقدر امنیت شغلی دارند که حالا بحث مالیات آن را مطرح می‌کنند؟ درست است که در میان ما افرادی هستند که پول‌های خوبی در می‌آورند اما آن‌ها قطره‌ای از اقیانوس هستند و تر و خشک نباید با هم بسوزند؛بنده معتقدم معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر هرگز نباید حذف شود. ای کاش مسئولان اداره مالیات به جای اینکه زورشان را به هنرمندان نشان بدهند بروند و از فوتبالیست‌هایی که درآمدهای میلیاردی دارند مالیات بگیرند.» 

ماجرای دریافت مالیات اقدام موثری از طرف دولت برای پی بردن به شغل‌های پردرآمدی است  که تا به امروز مالیات پرداخت نمی‌کردند یا از پرداخت آن فراری بودند،دیروز پرشکان، امروز هنرمندان و فوتبالیست‌ها و فردا وکلا؛ امیدواریم با این تصمیم دولت به جای خوشایندی در حوزه پرداخت مالیات و فرار مالیاتی برسیم.

 50 درصد از معافیت مالیات شامل فرهنگ و هنر است

احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: بند« ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم مربوط به معافیت مالیاتی هنرمندان است، سازمان امور مالیاتی در پیش نویسی که تهیه کرده است  معافیت هنرمندان از پرداخت مالیات را در نظر گرفته؛ در بودجه پیشنهادی هم حدودا 50 درصد از معافیت مالیات شامل اهالی فرهنگ و هنر است.

پیکر نحیف فرهنگ و هنر کشور قادر به ادامه حیات خود نیست

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در ادامه به شرایط نامناسب مالی حوزه فرهنگ اشاره کرده و گفت: حوزه فرهنگ و هنر به اندازه کافی در تنگناهای مالی  قرار دارد و بودجه این حوزه به میزان 0/6 درصد نسبت به و بودجه کل کشور است در این میان گردش مالی وزارت فرهنگ و هنر چندان زیاد هم نیست به فرض مثال سینما، صنعت نشر، صنایع‌دستی و یا فعالیت‌های قرآنی چه میزان گردش مالی دارند، که مشمول پرداخت مالیات هم باشند؟

اقتصادفرهنگی را جایگزین اقتصاد کشوری کنیم

نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: ما زمانی می‌توانیم به حوزه فرهنگ و هنر به عنوان منبع یک درآمد نگاه کنیم که زیرساخت‌های فرهنگ و هنر را تقویت کرده و بتوانیم از تولیدات و محصولات فرهنگی و هنری و صنایع دستی درآمدزایی کنیم، علی‌الخصوص دربخش صادرات به قدری پیشرفت کنیم که  بتوانیم اقتصاد فرهنگی جایگزین اقتصاد کشوری کنیم؛ در حال حاضر پیکر نحیف فرهنگ و هنر کشور قادر به ادامه حیات خود نیست چطور می‌تواند به بخش‌های دیگر کمک کند و مالیات بپردازد.

پرداخت مالیات هنرمندان براساس حقوق دریافتی هنرمندان 

سیده فاطمه ذوالقدر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معافیت مالیاتی هنرمندان را اقدام موثری از طرف دولت دانسته و به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: معافیت مالیات برای هنرمندانی که دارای درآمد پایینی هستند اقدام مناسبی است که باید به درستی اجرایی شود در این بین هنرمندانی هستند که درآمد بالایی دارند باید در مورد حقوق دریافتی آنها شفاف سازی صورت بگیرد، بدون شک این افراد باید مالیات بیشتری بپردازند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در ادامه خاطر نشان کرد: همه افراد جامعه موظف به پرداخت مالیات هستند اما با توجه به حقوق دریافتی آنها در این بین دولتمردان در حال حاضر اقدام به معافیت مالیاتی هنرمندان کرده است که این اقدام موثری در راستای عدالت اقتصادی در حوزه فرهنگ و هنر است، اما باید مسئولان حقوق دریافتی  اهالی فرهنگ و هنر را نیز در این طرح در نظر بگیرند.

معافیت اقشار ضعیف جامعه از پرداخت مالیات

اصغر مسعودی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درمورد دریافت مالیات در جامعه به خبرنگار خانه ملت گفت: ما کشوری تک محصولی و وابسته به نفت هستیم و این طلای سیاه در بازار جهانی و درگیر مسائل سیاسی است باید دولت به فکر منبع درآمد جدیدی باشد، مالیات مهمترین منبع درآمدی دولت است که در اجرای سیاست راهبردی که  نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ نکته مهم این است باید درآمد و شرایط مادی مالیات دهنده مورد توجه قرار بگیرد ما نباید از اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه مالیات دریافت کنیم.

حکومتی که خراج بخواهد و به آبادانی نپردازد، هدفی جز ویرانی ندارد

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: دریافت مالیات از افراد ضعیف جامعه درست نیست، طبق سفارشات امام علی(ع) به مالک اشتر «اخذ خراج باید در اصلاح وضعیت خراج دهنده‌گان باشد» دریافت مالیات با توجه به شرایط مالیات دهنده باید صورت بگیرد زمانی که دریافت مالیات باعث ضربه زدن به زندگی مالیات دهنده‌گان باشد بدون شک این مالیات موجب توسعه و حکومت و دولت نخواهد بود؛ در جای دیگر امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند«حکومتی که خراج بخواهد و به آبادانی نپردازد، هدفی جز ویرانی ندارد.»

وی در ادامه می‌گوید: نگاه حکومت اسلامی به مالیات باید نگاه توسعه‌ای باشد دریافت مالیات در جامعه اسلامی باید با هدف اصلاح معیشت افراد جامعه صورت بگیرد.

سیستم منسوخ دریافتی دولت اصلاح گردد

نماینده مردم در مجلس در دهم یادآور شد: دولت‌ها باید در مورد دریافت مالیات نگاه کلی داشته باشند؛ در کشور ما سیستم دریافت مالیات یک سیستم منسوخی است که در این سیستم حقوق کارمندان را مشمول پرداخت مالیات می‌شود در صورتی که افراد با حقوق مثلا 800 میلیون تومان از پرداخت  مالیات معاف هستند؛ در مورد معافیت هنرمندان از پرداخت مالیات که چند روز است موضوع داغ رسانه‌ها تبدیل شده است دولتها مشوق‌های را می‌گذارند تا فعالیت‌ها در این حوزه افزایش یابد؛ فرهنگ و هنر هم از امر مستثنی نبوده است هرچند درآمد چندانی هم برای هنرمند نداشته باشد.

اجرای کنسرت و تئاتر در مناطق محروم در مقابل اخذ مالیات

وی در ادامه تصریح کرد: دولت باید در حوزه فرهنگی و هنری جایگزین‌های مناسبی را در راستای اخذ مالیات در نظر بگیرد؛  اجرای کنسرت، تئاتر و دیگر هنرها در مناطق محروم می‌تواند جایگزین  اخذ مالیات باشد بدون شک با استقبال خوبی هم مواجه خواهد شد در این بین اگر عرضه هنر در شرایط خاصی جایگزین دریافت مالیات شود هم مشوقی برای هنرمند است هم می تواند درآمدزا باشد. فعالیت‌های هنری در قالب‌های مختلف از جمله نمایشگاه‌ها و اجرای هنر در مناطق محروم می‌تواند گزینه مناسبی برای دریافت مالیات از هنرمندان باشد.

مسعودی در ادامه خاطر نشان کرد: دولت این توانمندی را دارد که مقابل مالیاتی که دریافت می‌کند گروهی را تشویق به پرداخت مالیات کند و حتی توانایی شناسایی میزان درآمد افراد در مقاطع مختلف شغلی از هنرمندان گرفته تا پزشکان را دارد و این زیرساخت‌ها در توان دولت است به شرطی که کشور به اندازه کافی راهکار برای جلوگیری از فرار مالیاتی نداشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه می‌گوید: نگاه به اخذ مالیات باید نگاه توسعه‌ای باشد از دولتمردان وزارت ارشاد گرفته تا موسسات فرهنگی باید توانایی استعدادیابی هنری هنرمندان را داشته باشند حتی اگر این  امر به  نام مالیات باشد.

با تمام تفاسیر مطرح شده تعدادی با این معافیت مالیاتی که امروز سلبریتی‌ها و خوانندگان پردرآمد و حتی اهالی هنرهای تجسمی را شامل می‌شوند موافق هستند و معتقدند قانون برای همه یکسان است؛ چرا که این گروه جدا کردن هنرمندان در این مسئله بی‌منطق عنوان می‌کنند؛ ولی عده‌ای از افراد مانند نویسندگان، نقاشان، شاعران و برخی از اهالی و فرهنگ و هنر هستند که درآمد چندانی ندارند و قشر آسیب پذیر فرهنگ و هنر محسوب می شوند؛ مالیات برای این افراد یک مسئله آتش زننده است و نباید مالیاتی در نظر بگیرند.

در کل دنیا حمایتهای اینگونه از طرف اصناف پیگیری می‌شود، مشکل اصناف در پی حمایت معیشتی و بیمه تکمیلی هنرمندان است، پرداخت مالیات برای همه لازم است درصورتی که شرایط حقوقی همه هنرمندان در نظر گرفته شود.

حقوق یکسان برابری می‌کند با مالیات یکسان

یکسان سازی حقوق اگر برای تمام اقشار جامعه از جمله هنرمندان وجود داشته باشد می‌توانیم بحث مالیات یکسان را در نظر بگیریم در حال حاضر یکسان سازی حقوق هنرمندان در نظر گرفته نشده است و همواره روابطی است که اگر در فضای رقابتی قرار بگیرد بیشتر آسیب پذیر بودن آن، خود را نشان می‌دهد.

مالیات فضای فرهنگی و هنری را رقابتی‌تر کرده است

خلا قانونی ناشی از حمایت‌های وزارت ارشاد که براساس دولت‌های گذشته بوده در این میان روی کار آمدن افرادی که هریک به نوعی فضا را رقابتی کردند برای دریافت یارانه کاغذ و نشریات سفارشی و غیر که امروز مالیات این فضا را رقابتی‌تر از گذشته کرده است؛ اگر قرار به پرداخت مالیات برای همه اهالی فرهنگ و هنر است باید براساس میزان درآمد آنها باشد.

از افزایش قیمت بنزین تا دریافت مالیات

آیا پس از طرح افزایش قیمت بنزین قرار نیست اقشار کم درآمد از مواهب این طرح‌ها بهره‌مند باشند؟ برای برقراری عدالت و کمتر شدن شکاف طبقاتی در میان اقشار گوناگون جامعه به نظر می‌رسد طرح معافیت مالیاتی هنرمندان و اهالی فرهنگ نه تنها کمکی به رسیدن این مهم نمی‌کند بلکه این تضادها و تبعیض‌ها به بی‌عدالتی بیشتر دامن می‌زند، در این اما اتفاقا سود اصلی را سلبریتی‌ها و هنرمندانی خواهند برد که درآمدهای میلیاردی دارند وگرنه صنوف مختلف اهل فرهنگ با توجه به درآمدهای معقول با پرداخت مالیات چندان تغییری در درآمدهایشان ایجاد نخواهد شد، اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی و دفعتی نتایج بلند مدت و عمیقی در جامعه دارد که به نظر می‌رسد متولیان امر باید دقت بیشتری در تصمیمات کلان اینچنینی داشته باشند.

در تمام کشورها هنرمندان مانند دیگر اقشار جامعه مشمول پرداخت مالیات هستند زیرا جدا کردن آنها از جامعه و مرزبندی‌های بی‌منطق عواقب نامطلوبی در روح کلی جامعه باقی می‌گذارد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها