تعداد بازدید: ۱۰۹۳
کد خبر: ۷۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۱ - 2019 17 November
جذب اعتبار ۲۰۰ میلیونی!
در حالی که چهار ماه به پایان سال مانده است شورای شهر و شهرداری به دنبال آغاز مرمت قلعه اس پی آر هستند.

مرمت قلعه‌ای که از زمان انتصاب شهردار و شورای اسلامی پنجم بر سر زبان‌ها افتاده و بارها توسط مقامات استانی و کشوری مورد بازدید قرار گرفته است.


در آخرین گفته‌ها بناست تا با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی شهرداری از بودجه سال ۱۳۹۸ دیوار دور آن ساخته شود.

بنایی با سنگ و ساروج
شهردار نی‌ریز در جلسه شورای شهر که شامگاه ۲۱ آبان‌ماه برگزار شد گفت: این مکان با توجه به ساخت و سازهای اخیر در دل شهر قرار گرفته و در طرح تفصیلی نی‌ریز به عنوان پارک و فضای سبز دیده شده اما اینکه چرا تاکنون اقدامات مرمتی انجام نشده است بدان دلیل است که سند این قلعه به نام آموزش و پرورش است و عملاً مسئولان شهرستانی اجازه انتقال آن را به شهرداری ندارند ولی با توجه به اینکه این مکان آلودگی‌های مختلفی را ایجاد کرده است در جلسه شورای سلامت سال گذشته به ریاست فرماندار سابق تصویب شد تا شهرداری ۲۰۰ میلیون تومان برای این مکان جهت بهسازی در نظر بگیرد تا بحث آلودگی آن مرتفع شود.


در آن جلسه حتی شبکه بهداشت و درمان با توجه به آلودگی‌هایی که ایجاد کرده بود تقاضای تخریب آن را داشت اما به دلیل آنکه این مکان ثبت ملی شده است این امر امکان پذیر نیست.
طرح مرمت آن در ۳۰۰ صفحه و با طرح‌های سه بعدی تهیه شده و حتی مشاور آن نیز مشخص گردیده است.


حامد فرغت با بیان اینکه این مکان یک بنای ظریف نیست و با مصالح بسیار ساده از جمله سنگ و ساروج ساخته شده است گفت: پیش‌بینی ما این است که با سنگ‌های ریخته شده در اطراف قلعه و سنگ‌هایی که در همین نزدیکی‌ها وجود دارد می‌شود دیوار آن را احیاء نمود و من مطمئن هستم که با کمترین هزینه و بهترین کیفیت این قلعه احیاء خواهد شد.


وی در رابطه با پیشرفت کار گفت: تا اینجای کار یک پیمانکار نهاوندی قرار است یک تا دو متر طول را به صورت آزمایشی انجام دهد و در صورت تأیید میراث فرهنگی، دیوار دور به طور کامل احداث خواهد شد.


تنها ٤ ماه
شاهمرادی یکی از اعضای شورای شهر گفت: سال گذشته در سفری که به شیراز داشتیم قرار شد مدیرکل میراث فرهنگی با مدیرکل آموزش و پرورش در ارتباط با اختصاص زمین این مجموعه به شهرداری نی‌ریز پیگیری کند اما گویا این مسئله انجام نشده و باید بار دیگر تأکید شود.


وی همچنین پیشنهاد داد تا جلسه‌ای با رئیس میراث فرهنگی، آموزش و پرورش و مسئولان حقوقی استانی این ادارات برگزار تا آخرین موانع برداشته شود تا احیاء این قلعه تاریخی هر چه سریعتر انجام گردد.


شاهمرادی گفت: کمتر از چهار ماه به پایان سال باقی مانده است و اگر اقدامی در این ارتباط انجام نشود این ۲۰۰ میلیون هزینه نخواهد شد.

مخالف بازسازی
گفتنی است در این جلسه پاکنژاد یکی از اعضای شورای شهر مخالف بازسازی قلعه اس‌پی‌آر بود.


او گفت: با توجه به اینکه این مکان توسط استعمارگران انگلیسی ساخته شده است پرداختن و بها دادن به آن چندان درست نیست.


هر چند در ادامه جلسه اعلام شد که پیش از این احیاء این قلعه با موافقت همه اعضای شورا تصویب شده بود.

 

هیئت امنای آرامستان
گفتنی است در جلسه شورای شهر گزارش حسابرسی سالهای ١٣٩٢ تا ١٣٩٦ بررسی و به تصویب شورا رسید.


همچنین از برزگر رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل برگزاری تعزیه در ایام محرم و صفر تجلیل به عمل آمد.


در این جلسه مسئله اجرای آرامستان نی‌ریز به صورت هیئت امنایی هم مطرح و قرار شد بار دیگر اساسنامه آن مورد بررسی قرار گیرد چون استانداری اعلام کرده اعضای شورا نمی‌توانند عضوی از هیئت امنای آرامستان باشند.


پیش از این ترکیب هیئت امنا بدین شکل بود: دو نفر از شورای شهر نی‌ریز، یک نفر از شهرداری و دو نفر از معتمدین شهرستان.


در این جلسه مسعود لایقمند رئیس شورای شهر حضور نداشت.

     کمک‌های شهر نی‌ریز به فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت برگزاری تعزیه


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها