تعداد بازدید: ۱۲۱۴
کد خبر: ۷۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸ - 2019 14 October
به مناسبت هفته ملی کودک با حضور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس، مسئولان ادارات و شهرداری‌ها در باغ جنت شیراز از بازی بختگان یک هزار و ۴۲۳ رونمایی شد.
باشگاه خبرنگاران جوان: حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس در مراسم رونمایی از بازی بختگان گفت: یکی از اقدامات اداره آموزش و مشارکت مردمی این اداره کل، ترغیب و آگاه‌سازی کودکان و نوجوان در زمینه آشنایی با تالاب‌های طشک، بختگان و کمجان و مشکلات این تالاب‌ها است.

او بیان کرد: در همین راستا این اداره تصمیم به ساخت بازی بختگان یک هزار و ۴۲۳ با هدف معرفی تالاب‌های مذکور به کودکان و نوجوانان گرفته تا به صورت مجازی با مشکلات این تالاب‌ها آشنا شوند و راه حل‌هایی برای رفع این مشکلات بیابند.

ظهرابی تصریح کرد: عنوان این بازی که بیان کننده عزم همگانی برای دستیابی به چشم‌انداز طرح مدیریت جامع زیست بومی تالاب‌های طشک، بختگان و کمجان در سال یک هزار و ۴۲۳ است تلاش دارد فضای بهتری از وضعیت موجود پارک ملی بختگان و تالاب‌ها را ترسیم نماید.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد: چشم‌انداز این بازی در ۲۵ سال آینده به گونه‌ای است که تالاب‌های بین المللی بختگان، طشک و کمجان تالاب‌هایی هستند زنده و پرآب با مناظری دل‌انگیز و تنوع زیستی غنی در اکوسیستمی پویا که با بهره‌برداری پایدار رفاه شهروندان را فراهم می‌کند.

بازی بختگان  یک هزار و ۴۲۳ در شش مرحله به شرح زیر طراحی شده است.

در مرحله نخست این بازی، کاربر مشاهده می‌کند که مهمترین و اصلی‌ترین معضل تالاب‌ها برداشت بی‌رویه آب است، بنابراین تلاش می‌کند به بهبود این وضعیت با ارائه گزارش‌هایی از این وضعیت و حذف مصارف بی‌رویه مثل چاه‌ها و پمپ‌های غیرمجاز اقدام نماید.

در دومین مرحله این بازی کاربر مشاهده می‌کند که برای بهبود وضعیت محیط‌زیست باید به حفاظت از تنوع زیستی این منطقه بپردازد که کاربر برخی از حیوانات را که به دلیل خرابی فنس‌ها از پارک ملی بختگان بیرون آمده‌اند به منطقه بازگردانده و فنس‌ها را تعمیر می‌کند که اهمیت رفع مشکل بهره‌برداری بی‌رویه از آب همچنان به حذف برداشت‌های بی‌رویه می‌پردازد.

سومین مرحله کاربر برای حفظ تنوع زیستی در یک اقدام مهیج به حذف تله شکارچیان و ارائه گزارش برای دستگیری آنان در این مناطق می‌پردازد.

در چهارمین مرحله کودکان و نوجوانان وقتی با خشکی تالاب‌ها در فصل زادآوری پرندگان مواجه می‌شوند تلاش می‌کنند با آبرسانی به پرندگانی که در نمک زار‌های تالابی گیر افتاده‌اند و با شست‌وشوی بال و پر پرندگان، از نمک سود شدن و مرگ آن‌ها جلوگیری کرده و تلاش می‌کنند از لانه‌سازی پرندگان در جا‌های کم عمق که امکان خشک شدن وجود دارد پیشگیری کنند و آن‌ها را به سمت جا‌های پرآب‌تر هدایت کنند.

در پنجمین مرحله از بازی تلاش شده کاربر با مشکلات عمده تالاب آشنا شود و اقداماتی برای رفع آن‌ها انجام دهد و دست به یک اقدام بزرگتر بزند که شهروندان نیز می‌توانند در رفع این مشکل مشارکت کنند تا از این طریق با در اختیار قرار دادن آن‌ها به جوامع اطراف تالاب‌ها، این مناطق را از هرگونه تخلف و اقدامی که به طبیعت و حیات آن مناطق صدمه وارد می‌کند عاری سازند.

در آخرین مرحله از این بازی کاربر می‌آموزد که تالاب‌ها از مشکلات دیگری نیز رنج برده و حیات ما را در دراز مدت با تهدیدات بسیاری مواجه می‌سازد، بنابراین کودکان و نوجوانان به پایش کارخانه‌ها پرداخته و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، از جمله دفن غیر اصولی زباله‌ها، رها سازی زباله‌ها در طبیعت و رهاسازی شیرابه‌ها و پسماند‌ها در رودخانه‌ها و تالاب‌ها گزارش‌هایی را تهیه کرده تا منجر به برخورد‌های قانونی و رفع این مشکلات شود.

در این بازی تلاش شده است همه نکات آموزشی به صورت غیر محسوس و آموزش غیر مستقیم به کودکان و نوجوانان ارائه شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها