تعداد بازدید: ۱۵۶۵
کد خبر: ۷۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵ - 2019 13 October
شصت و نهمین نشست از سلسله نشست‌های «برخوان سعدی» 20 مهر در نی ریز، در محل سالن شورای اسلامی شهر نی‌ریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی ریز، روز شنبه 20 مهرماه 98 شصت و نهمین نشست از سلسله نشست‌های «برخوان سعدی» در نی‌ریز، زیر نظر انجمن فرهنگ و ادب شیراز و مشارکت بنیاد سعدی شناسی و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی‌ریز، در محل سالن شورای اسلامی شهر نی‌ریز برگزار شد.

سخنران این نشست غلامرضا شعبانپور به ایراد سخنانی با موضوع «رویکرد سعدی به جامعه‌شناسی سیاسی» پرداخت.

شعبانپور دوره سیاسی سعدی را دوره حکومت مبتنی بر شمشیر می‌داند که در آن مردم جایگاهی نداشته‌اند، درعین‌حال سعدی معتقد است که اصالت حکومت با مردم می‌باشد؛ و در نظام( افلاطونی) اندام واره ای پادشاه( حکومت) را سر و مردم را کالبد و بدن ( جسد) می‌داند و درجایی رعایا را به ریشه درخت و شاه را تنه درخت می‌داند و اینکه قوام درخت به ریشه است.

در ادامه بحث این استاد دانشگاه، سعدی را عقل‌گرا دانسته و می‌گوید: در دیدگاه سعدی حکومت به خردگرایان و حکیمان محتاج است نه خردگرایان و حکیمان محتاج به حاکمان. درعین‌حال سعدی توصیه به دوری از حاکمان می‌کند.

وی همچنان در دیدگاه سعدی حاکمان را موظف به مشورت به خردمندان دانسته و می‌گوید: سعدی به دلیل اینکه پایه حکومت بر شمشیر بناشده است و شمشیر نماد استبداد است به خردمندان توصیه می‌کند که مراقب ماهیت استبداد حاکمان و اطرافیانشان باشند.

شعبانپور در ادامه افزود: سعدی همان‌گونه که حاکم ظالم را نکوهش می‌کند، در مقابل حاکمی را که به مردم به‌ویژه درویشان و تهی‌دستان نظر دارد لایق پاداش اخروی و بهشت برین می‌داند.

در ادامه این جلسه سید احمد علوی، از شاعران نی‌ریز به قرائت غزلی از سعدی پرداخت، همچنین سید احمد موسوی مقدم، ضمن گرامی داشت بیستم مهرماه روز جهانی حافظ به بیان سخنانی پرداخت و غزل خوانده‌ شده را تفسیر کرد.

این جلسه با حضور رئیس شورای اسلامی شهر نی‌ریز و اعضای شورای شهر، ریاست اداره آموزش‌وپرورش، شهردار و جمعی از اساتید، شاعران، فرهیختگان و فرهنگ دوستان نی‌ریز برگزار شد.

سلسله نشست‌های «برخوان سعدی» در نی‌ریز، هر هفته روزهای شنبه ساعت 5 عصر در محل دائمی این نشست‌ها، واقع در بلوار سرداران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی‌ریز، نگارخانه زنده‌یاد رجبی میزبان اساتید دانشگاه، ادب دوستان، اهالی فرهنگ و شاعران است.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها