تعداد بازدید: ۱۴۷۳
کد خبر: ۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲ - 2019 29 September
گفتگو با کنکوری موفق نی‌ریز :
بیتا فسایی گروه گزارش

/ نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود

 / به علاقه‌ام توجه کردم؛ چون نمی‌خواستم آینده‌ام را به خاطر حرف بقیه خراب کنم.

/ برای موفق شدن، فقط باید تلاش کرد و تنها خیال‌پردازی چاره‌ساز نیست
/ در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم و فقط خودم مطالعه می‌کردم
/ شکست، مقدمه پیروزیهای آینده است و موفقیت، رسیدن به هدف!
/ تحمل  رنج و سختیها به شیرینی رسیدن به هدف می‌ارزد 

راضیه نوروزی ۱۸ ساله و متولد شهر مشکان است. او فارغ‌التحصیل رشته ادبیات و علوم انسانی است که توانسته با کسب رتبه ۲۸۸ کنکور سراسری، در رشته ادبیات دانشگاه فرهنگیان شیراز قبول شود.

از دبستان آسیه تا دانشگاه فرهنگیان
دوران ابتدایی تا کلاس سوم را در مدرسه آسیه مشکان گذراند. سپس به نی‌ریز آمد و تا کلاس ششم را در مدرسه ۱۷ شهریور ادامه داد. دوران راهنمایی را در مدرسه دین و دانش  سپری کرد و دبیرستان را هم در مدرسه نمونه دولتی فاطمیه

.
راضیه در دوران مدرسه دانش‌آموزی ممتاز بود که همواره مورد تشویق قرار می‌گرفت و به همین دلیل برای تعیین رشته با مخالفتهای اطرافیان روبرو شد. چرا که توصیه همه به او، انتخاب رشته تجربی و در نهایت پزشکی بود.


اما حالا نه تنها راضیه، بلکه اطرافیان و خانواده‌اش هم از قبولی در رشته مورد علاقه‌اش خوشحالند.

علاقه به ادبیات
او می‌گوید: «من همیشه به ادبیات علاقه داشتم و دلیلی که باعث شد رشته علوم انسانی را در دبیرستان انتخاب کنم، فقط علاقه به ادبیات بود. حتی گاهی اوقات شعر هم می‌گویم.»
ادامه می‌دهد: «نمی‌گویم اگر به تجربی رفته بودم موفق نبودم؛ اما خب من به علاقه‌ام توجه کردم. نمی‌خواستم آینده‌ام را به خاطر حرف بقیه خراب کنم. متأسفانه فرهنگ غلطی که در جامعه جا افتاده و من همیشه با آن مخالف بودم، این است که می‌گویند: هر کسی استعداد و توانایی ندارد، رشته‌های فنی و انسانی را انتخاب می‌کند.»


به عقیده راضیه، نه تنها در نی‌ریز بلکه او فکر می‌کند در دیگر شهرها نیز این تصور وجود دارد.


وی می‌گوید: «اگر ما به این تفکرات و حرفها توجه نمی‌کردیم و اگر این حرفها زده نمی‌شد، خیلیها بیکار نبودند؛ چرا که به دنبال علاقه‌شان می‌رفتند و پیشرفت می‌کردند. »


در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم


راضیه درباره برنامه‌ریزی و نحوه درس خواندش این گونه توضیح می‌دهد: «از تابستان قبل، از سال دوازدهم شروع به خواندن کردم. قبل از این یک سال تنها برای امتحانات مدرسه و در حد کلاس می‌خواندم. در تابستان تقریباً روزانه ۱۱ الی ۱۲ ساعت درس می‌خواندم.»


ادامه می‌دهد: «در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم و فقط خودم مطالعه می‌کردم. از سال دوازدهم، در آزمون قلم‌چی شرکت می‌کردم که البته بورسیه بودم. در آزمونها همیشه رتبه اول شهرستان را داشتم.»


او علت عدم موفقیت دانش‌آموزان در کنکور را اتکا به کلاسهای کنکور می‌داند و می‌گوید: «حضور در کلاسهای آموزشی متعدد و کلاسهای تست و کنکور تأثیری ندارد و تنها خود دانش‌آموز در این راستا نقش‌آفرین است. برای موفق شدن، فقط باید تلاش کرد و تنها خیال‌پردازی چاره‌ساز نیست.»

کار برای انسان با سواد وجود دارد
راضیه علم و تحصیل را برتر از اشتغال بدون تحصیلات می‌داند. به عقیده او قطعاً اگر فردی باسواد و آگاهی وارد جامعه شود، کار بهتری پیدا خواهد کرد و حتی موقعیت اجتماعی بالاتری هم خواهد داشت. 


او همچنین تأکید می‌کند: «قطعاً کار برای انسان با سواد وجود دارد. افرادی که می‌گویند کار نیست، حتماً مهارت کافی ندارند.»


«شکست، مقدمه پیروزیهای آینده است و موفقیت، رسیدن به هدف! »


این، تعریف راضیه از موفقیت و شکست است.


به عقیده او، در هر شکست تجربه‌هایی نهفته است که ما را برای رسیدن به هدف و موفقیتهای آینده یاری می‌کند.

راه سخت و پر زحمت
او راه پر زحمتی را که در پیش رو داشت، این گونه توصیف می‌کند: «قطعاً رسیدن به این موفقیت آسان نبود؛‌ بلکه راهی سخت و پرزحمت بود. این که مجبور باشی هر روز ساعتها درس بخوانی و از تفریحات و خوشیها چشم‌پوشی کنی، قطعاً سخت و خسته‌کننده است.»


به بیان راضیه، قطعاً تحمل این رنج و سختیها به شیرینی رسیدن به هدف می‌ارزد و به قول معروف: «نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود! » 

با کنکور مخالفم
درعین حال او نیز مانند بسیاری از دانش‌آموزان با کنکور موافق نیست و می‌گوید: «من خودم نظر مثبتی درباره کنکور ندارم؛ چرا که آینده یک فرد، تنها در ۴ ساعت رقم می‌خورد که در این زمان کوتاه ممکن است اتفاق ناخوشایندی برای شخص پیش بیاید. اما خب نظام آموزشی ما فعلاً همین است؛ باید برای کنکور تلاش کنیم.»


راضیه در نهایت، از خانواده‌اش و تمامی کسانی که او را در این راه کمک کردند تشکر می‌کند. او به کنکوریها توصیه می‌کند که هیچ وقت از تلاش ناامید نشوند و مطمئن باشند که با برنامه‌ریزی و پشتکار و با توکل بر خدا می‌توان به موفقیت رسید.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها