تعداد بازدید: ۲۰۵۲
کد خبر: ۶۹۷۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳ - 2019 22 September
شهر فرنگ
«در جستجوی فریده» نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ است. این انتخاب سبب شد تا برخی منتقدان فیلم را بپسندند و برخی‌ها هم «قصر شیرین» و «متری شیش و نیم» را قربانی این انتخاب بنامند.

سعید روستایی کارگردان فیلم «متری شیش و نیم» که فیلمش یکی از کاندیداهای اسکار بود این انتخاب زودهنگام  و اعلام خبر کمی پس از نیمه شب را «کودتا» خواند. 


حامد بهداد در صفحه اینستاگرام خود، خواستار «انتشار جزئیات و شرح مذاکرات هیأت انتخاب نماینده ایران» برای اسکار شد و نوید محمدزاده با اشاره به نداشتن «موفقیت‌های بین‌المللی» فیلم، این انتخاب را زیر سؤال برد، البته او بلافاصله از واکنش خود عذرخواهی و برای فیلم آرزوی موفقیت کرد.


هیئت انتخاب نماینده امسال ایران در اسکار فرشته طائرپور، فاطمه معتمدآریا، ابوالحسن داوودی، تورج منصوری، رسول صدرعاملی، امیر اثباتی، مرتضی رزاق کریمی و مهرزاد دانش بودند.


رائد فریدزاده، معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر و سخنگوی هیئت انتخاب می‌گوید: «یک سری تغییراتی در خود آکادمی اسکار اتفاق افتاده؛ کادری که ما همیشه با آنها در تعامل بودیم، تغییر کرده و افراد جدیدی آمدند. اعضای قبلی  زمان را برای ما تمدید می‌کردند اما افرادی که الان آمدند گفتند زمان را تمدید نمی‌کنیم. 


وی در مورد ویژگی‌ای که باعث شد فیلم «در جستجوی فریده» به «متری شیش و نیم» و «قصر شیرین» برتری یابد می‌گوید: « موضوعی که فیلم روی آن دست می‌گذارد، کاملاً به روز و جهانی است. بحران هویتی که الان تمام دنیا با آن دست به گریبان و نوعی از روایت مستند داستان‌گونه‌ای که شاید مخاطب خاص خودش را بتواند پیدا کند و با یک بیان جهانی بتواند در یک عرصه بین‌المللی حضور داشته باشد.»


داستان فیلم
فیلم درباره دختری است که در سال ۱۳۵۵ در حدود شش ماهگی در حرم امام رضا، امام هشتم شیعیان، در شهر مشهد، رها می‌شود و کمی بعد، خانواده‌ای هلندی او را به فرزندخواندگی می‌پذیرند. او پس از سال‌ها زندگی در هلند تصمیم می‌گیرد در اوایل دهه ۹۰ خورشیدی خانواده خود را پیدا کند.


جواد طوسی منتقد دیگری است که زبان به ستایش این فیلم مستند و انتخاب آن برای نمایندگی ایران در اسکار ۲۰۲۰ گشوده است. طوسی می‌نویسد: «بدون تردید، اصالت کار و صداقت در نگاه خالق اثر مانع از این خواهد شد که انگ واپس‌گرایی به آن زده شود.


بحث‌ها بر سر اینکه آیا این انتخاب، گزینه شایسته‌ای برای نمایندگی سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۰ هست یا خیر، ادامه دارد.


آزاده موسوی و کورش عطایی، سازندگان این فیلم اما از انتخاب خشنودند و در بیانیه‌ای پس از انتشار خبر انتخاب، «آن را انتخابی مهم و تاریخی برای سینمای مستند ایران دانسته‌اند.»  سینمایی که به گفته این دو فیلمساز، فعالان آن «سالهاست به دور از حاشیه‌ها و با کمترین امکانات و بیشترین محدودیت‌ها به تولید آثارشان مشغول‌ هستند و با این وجود همواره در بسیاری از صحنه‌های جهانی موجب سربلندی سینمای ایران شده‌اند.»


روزنامه خراسان می‌نویسد: مستند «در جستجوی فریده» که اکران خود را از آبان ۹۷ در گروه هنروتجربه آغاز کرد، سال گذشته یکی از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های این گروه بود. از طرفی منتقدان نیز فیلم را تحسین کردند و در جشنواره سینماحقیقت سال ۹۶، سه جایزه بهترین تدوین، موسیقی و همچنین تندیس ویژه دبیر جشنواره را کسب کرد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها