تعداد بازدید: ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱ - 2019 06 September
مهدکودک که معمولا پیش‌ دبستانی نیز نامیده می‌شود، دوره‌ای برای کودکان است که توسط معلمی که در حوزه آموزش کودکان واجد شرایط است، ارائه می‌شود.

سن دوره مهدکودک، سنی پیچیده برای کودک و خانواده‌اش است. سن مهدکودک، سنی است که یک گروه از کودکان با روحیه‌های مختلف برای تجربه اتفاقی متفاوت از چیزی که تا کنون تجربه کرده‌اند، دور هم جمع می‌شوند تا فعالیت‌های جسمی جدید، انتظارات اجتماعی جدید، واکنش‌ها و خواست‌های رفتاری جدید را تجربه کنند.

برنامه‌های دوره مهدکودک

به منظور تعادل میان این تجربه‌های جدید، از کودک خواسته می‌شود که برخی اشخاص را کنار بگذارد تا بخشی از یک گروه منسجم شود و یادگیری گروهی ایجاد کند. این کاری دشوار و سخت است. برای خود کودکان، برای خانواده‌ها که کودک خود را به یک پرستار جدید می‌سپارند و برای مربیان نیز که انتظار می‌رود در طول روز کودکان را هدایت و سرگرم کنند. مهد جایی است که هر بخش از شخصیت کودک از جمله اجتماعی، عاطفی، رفتاری و ذهنی به شکلی متناسب و با هم پیش برده می‌شوند. مسیر رشد برای هر کودکی ناهموار و منحصربه فرد است، اما مسیری رو به جلوست. با پایان دوره مهدکودک، اکثر کودکان آماده هستند تا با چالش‌ها و ماجراهای دوره دبستان روبرو شوند،

تاثیر دوره مهدکودک برای ورود کودک به جامعه

دوره‌ای که رشد عاطفی، اجتماعی و رفتاری را در برمی‌گیرد اما به شکلی جدید. مسیر رشد برای خانواده‌‌ها نیز ناهموار است. این مساله در مورد خانواده‌هایی که برای اولین بار کودک خود را به مهدکودک می‌فرستند و همچنین برای آنهایی که این تجربه را برای فرزندان دوم و سوم خود تکرار می‌کنند نیز صادق است. بسیار مهم است که به تجربیات کودک به عنوان تجربه‌های شخصی او، احترام بگذاریم. توصیه می شود که با ارتباط با خانواده‌های دیگر تجربه‌های خود در این زمینه را به اشتراک بگذارید. در اینجا در مورد برخی از جنبه‌های سوال برانگیز موضوع توضیحاتی آورده شده است که شاید پاسخ سوالات شما نیز باشد.

چرا باید کودکمان را به مهدکودک بفرستیم؟

مهدکودک مرحله‌ای مهم برای هر کودک محسوب شده و به شدت برای همه کودکان توصیه می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که چنین فضایی سلامتی کودکان را بهبود بخشیده، به توسعه مهارت‌های اجتماعی آنها کمک می‌کند و عشق به یادگیری را در آنها تشویق می‌کند. کودکانی که به مهد می‌روند، مستقل‌تر و بااعتماد به نفس بیشتری هستند و به احتمال زیاد انتقال آنها به دوره تحصیلی بعدی به راحتی اتفاق می‌افتد.

در مهدکودک چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟

یک مهد با کیفیت بالا، طیف وسیعی از تجربه‌های یادگیری و فعالیت‌هایی را به کودک شما ارائه می‌دهد که می‌تواند هم مهیج و هم سرگرم‌کننده باشد. یادگیری و کنجکاوی کودک شما از طریق تجارب و فعالیت‌هایی چون جستجو درباره جهان طبیعی تشویق می‌شود، با ایده‌های جدید مواجه می‌شود و توانایی حل مساله را بدست می‌آورد. کودک شما باید بتواند:

·        کارکردن با دیگران را یاد بگیرد و از طریق فعالیت‌ها و بازی‌های گروهی برای خود دوست پیدا کند

·        خلاقیت خود را از طریق تحرک و هنر ابراز کند

·        مهارت‌های ارتباطی خود را با استفاده از گوش‌کردن و مکالمه با معلمان و کودکان دیگر تقویت کند.

·        مهارت‌هایی که برای خواندن، نوشتن و محاسبه‌کردن به آنها نیاز دارد، توسعه دهد.

 

کجا می‌توان یک مهدکودک خوب پیدا کرد؟

برخی از مهد‌ها به صورت خصوصی اداره می‌شوند و برخی دیگر تحت نظارت مدارس یا مراکز مراقبت روزانه از کودکان هستند. برای پیداکردن یک مهدکودک مناسب می‌توانید از طریق جستجو در اینترنت یا جستجو از اطرافیان در نزدیکی محل زندگی خود، مهدی مناسب پیدا کنید.

خانواده‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. این به این معنی است که برنامه مهدکودکی که شما انتخاب می‌کنید باید متناسب با کودک و خانواده شما باشد. ایده خوبی است که برای پیداکردن مهد مناسب زودتر اقدام کنید. برای این کار می‌توانید لیستی از مهدکودک‌ها آماده کنید و با آنها تماس بگیرید و در صورت نیاز با آنها یک جلسه ملاقات حضوری تنظیم کنید. این روشی بسیار خوب برای بدست آوردن اطلاعات در مورد مهد و به اشتراک گذاشتن اطلاعات فرزندتان با آنهاست. همچنین می‌توانید در مورد روزها و زمانهای برگزاری کلاس‌ها، چگونگی مراحل ثبت‌نام و هزینه‌های پرداختی نیز اطلاعات کسب کنید. توصیه می‌شود به بیش از یک مهد مراجعه کنید و به آنچه خانواده‌های دیگر می‌گویند صد درصد اعتماد نکنید و خودتان همه چیز را از نزدیک بررسی کنید.

در هنگام مراجعه به یک مهدکودک چه مواردی را باید بررسی کنید؟

آیا احساس خوشایندی نسبت به مهد دارید؟ مهد‌های با کیفیت بالا مبتنی بر مشارکت خانواده‌ها و مربیان هستند. دقت کنید که آیا مربیان سوالاتی درباره کودک و خانواده شما می‌پرسند؟ آیا مربیان علاقمند به پاسخگویی به سوالات و نگرانی‌های شما هستند؟

اگر فرزند شما همراهتان باشد، آیا مربیان به جای صحبت‌کردن با کودک از طریق شما، مستقیما با کودک شما وارد صحبت می‌شوند؟

آیا طیف متنوعی از سرگرمی‌ها و فرصت‌های یادگیری چالش‌برانگیز وجود دارد و برای کودکان جشن‌های مختلف برگزار می‌شود؟

آیا فضای داخلی و خارجی مهدکودک می‌تواند تجارب مهیج یادگیری به کودکان ارائه دهد، به عنوان مثال، فرصت‌هایی برای کشف چیزهای جدید؟ آیا فضایی وجود دارد که کودکان بتوانند به تنهایی یا با کودکان دیگر بازی کنند؟ آیا فضاهایی وجود دارد که کودکان بتوانند در آن آرامش داشته باشند؟

اگر کودک شما ناراضی یا ناراحت باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

آیا مهد گواهی معتبر کسب و کار خود را در معرض دید قرار داده‌است؟ این گواهینامه نشان دهنده این است که آنها از مراجع لازم برای انجام چنین کاری مجوز کسب نموده و توسط فردی واجد شرایط اداره می‌شود.

بررسی کنید که رتبه آنها در کیفیت خدمات در چه سطحی قرار دارد؟

و در نهایت اینکه آیا برای ثبت‌نام لیست انتظار وجود دارد؟ آیا برای ثبت‌نام نیاز به پرداخت وجه وجود دارد یا خیر؟

کودک در چه سنی باید به مهدکودک برود؟

معمول است که کودکان قبل از شروع دوره دبستان به مهدکودک بروند. اما این سوال وجود دارد که سن مناسب فرستادن کودک به مهد چه سنی است. توصیه می‌شود که قبل از سه سالگی به دلیل نیازهای کودک، کودکان به مهد نروند. سن چهار سالگی می‌تواند سن مناسبی باشد. در صورتی که در مورد بهترین زمانی که کودک شما می‌تواند مهد را آغاز کند، دچار تردید هستید، می‌توانید با یک مربی مهد مشورت کنید و در مورد اینکه مهد چگونه از کودک شما حمایت می‌کند، سوال کنید. با مدیر یا معلم مهدی که فرزند شما قرار است به آنجا برود، ملاقاتی حضوری داشته باشید و در مورد بهترین زمان و برنامه‌های حمایتی مهد پرس‌وجو کنید.

آیا همه کودکان می‌توانند به مهدکودک بروند؟

همه کودکان می‌توانند به مهد بروند و این فضا برای همه کودکان قابل استفاده است. اگر فرزند شما در یادگیری ناتوان است و مشکلاتی دارد، می‌توانید با مربیان درباره اینکه که چگونه برنامه و محیط می‌تواند از کودک شما حمایت کند، صحبت کنید.

مجوز تاسیس مهدکودک

سازمان بهزیستی به عنوان مرجع نظارت بر تاسیس و روند عملکرد مهدکودک‌‌ها است و در سامانه مهد‌های کودک، قوانین و برنامه‌های این سازمان ثبت می‌شوند. برای آگاهی از قوانین و طرح‌های این سازمان کلیک کنید.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها