تعداد بازدید: ۱۵۴۸
کد خبر: ۶۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۸ - 2019 14 August
گوسفند محلی پس از تلقیح با اسپرم نژاد رومانف به روش لاپاراسکوپی، برای اولین بار در نی‌ریز 4 قلو زایید.
ایانا: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز با اشاره به نادر بودن چهارقلوزایی در گوسفندان محلی گفت: گوسفند محلی پس از تلقیح با اسپرم نژاد رومانف به روش لاپاراسکوپی، برای اولین بار در نی‌ریز 4 قلو زایید.

ذبیح اله سیروسی افزود: طرح تلاقی با اسپرم نژاد رومانف در نی‌ریز از خردادماه سال 1397 با 200 رأس آغاز و تا کنون در  750 رأس دام محلی این طرح اجرا شده است.

به گفته وی شهرستان نی‌ریز با اجرای 75 درصد طرح تولید ترکیب ژنتیکی گوسفند محلی با نژاد رومانف در کشور پیشرو بوده و مقام اول را در استان فارس داراست.

سیروسی تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح، افزایش تولید گوسفند داشتی است که نتیجه آن بره‌های متولد شده نیمی از خصوصیات مادری و نیمی از خصوصیات پدری دارد.

وی افزود: نژاد رومانف متعلق به دره ولگای علیا در روسیه است که بعدها به فرانسه و کشورهای دیگر انتقال یافته، کاربرد اصلی این نژاد اصلاح گله گوشتی است، این نژاد زودرس بوده و بره‌های آن در سن چهار ماهگی، خصوصیات بلوغ را از خود نشان می‌دهند.

سیروسی از دیگر ویژگی‌های این نژاد به باروری بسیارخوب، فصل تولید باروری بسیار طولانی، امکان تولید مثل در تمام طول سال، سازگاری و عادت کردن به آب و هوای سرد و خوراک محلی و چند قلوزایی اشاره کرد.

گوسفند رومانف در هر زایش دو تا 6 بره تولید می‌کند و تاکنون رکورد تولید 9 بره در روسیه و هفت بره در آمریکا برای این نژاد ثبت شده است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها