تعداد بازدید: ۱۶۴۶
کد خبر: ۶۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱ - 2019 14 July
معمای زباله‌های مشکوکی که چندین بار آتش گرفته و ممکن است محیط‌زیست منطقه شمال شهر نی‌ریز و روستاهای ده‌فاضل و جعفرآباد را آلوده کند و منطقه را به خطر بیندازد، چیست؟

حسین قانع، نی ریزان فارس: به گفته یکی از اهالی روستای ده‌فاضل نی‌ریز، ساعت یک بامداد یکم تیرماه، آتش‌‌سوزی با بو و دود بسیار عجیبی در نزدیک شهرک صنعتی ده‌فاضل مشاهده و به آتش‌نشانی نی‌ریز اطلاع داده شد. آتش‌نشانان با تجهیزات کامل برای مهار آتش اقدام کردند. این آتش، دود بسیار غلیظ و بوی زننده و خفه کننده‌ای داشت که با زحمت زیاد مهار شد.


وی گفت: روز بعد به محل رفتیم و متوجه شدیم مقدار زیادی به اندازه چندین کامیون از جسمی ‌شبیه به پشم‌شیشه لکه‌دار سیاه رنگ در این گوراب در جنوب شهرک صنعتی ده فاضل به طور مخفیانه دپو شده و ممکن است به مواد شیمیایی آلوده باشد. این اشیاء برخلاف پنبه، در اثر حرارت هنگام سوختن ذوب می‌شدند. ... تا این که در روزهای ٩ و ١١ تیرماه و در نیمه‌های شب برای چندمین بار این اجسام توسط افرادی (احتمالاً برای از بین بردنشان) آتش زده شدند. آتش‌نشانان نیز حاضر شده و آتش را با زحمت بسیار زیاد خاموش کردند.


او ادامه داد: مقدار زیادی از این ماده شبیه پشم شیشه از مدتها قبل درون آبهای ناشی از بارندگی درون گوراب به مساحت چندین هزار متر مربع پراکنده شده و اگر آلوده باشد، به احتمال زیاد آلودگی‌های خود را به آبهای زیرزمینی منطقه منتقل می‌کند.


اکنون متخلفان برای جلوگیری از مطلع شدن مسئولان، به صورت شبانه آنها را آتش می‌زنند تا مانع از افشا شدن این تخلف زیست‌محیطی شوند. با توجه به این که محل دفن زباله شهری در نزدیکی این گوراب قرار دارد، به چه دلیل این مواد را به محل دپو زباله منتقل نمی‌کنند؟ آیا به خاطر آلودگی شیمیایی و سمی‌بودن آن است؟ با توجه به این که پشم شیشه ماده‌ای خطرناک و سرطان‌زا است و باید در مکان‌های بسته نگهداری شود، اگر این مواد پشم شیشه‌باشد، پس چرا مقدار زیادی از آن در چندین هزار مترمربع از اراضی پراکنده شده است؟


وی عنوان داشت: ما از آتش‌نشانان در هنگام خاموش کردن آتش نظر خواستیم؛ اما آنها نیز اطلاعی نداشتند و گفتند تاکنون چنین چیزی ندیده‌اند و ما را از نزدیک شدن و حتی دست زدن به آن منع کردند. 


این زباله‌ها از چندین ماه قبل در این گوراب پراکنده شده و مقدار زیادی از آن، مدتها است که در آب گوراب شناور است.


با توجه به این که آب این گوراب به مخازن زیرزمینی نفوذ می‌کند، ممکن است نفوذ به زیرزمین یا پراکنده شدن آن توسط باد، باغها، مزارع، حیوانات و به ویژه اهالی منطقه را آلوده کرده باشد.


اکنون از فرمانداری، محیط‌زیست، شبکه بهداشت و درمان و دادستان شهرستان می‌خواهیم با توجه به این که این محل در نزدیکی روستاهای جعفرآباد و ده‌فاضل قرار دارد، نظر دهند آیا این مواد سمی ‌و شیمیایی است؟ و آیا آبهای زیرزمینی منطقه، زمینها، مراتع و گوسفندان و یا افراد را آلوده کرده یا خیر؟ اگر متعلق به کارخانه‌های شهر نی‌ریز و یا شهرک صنعتی است، چرا در محیط‌زیست رها شده است؟ و چرا آن را به دپوی زباله شهر در حدود ٢ کیلومتری محل منتقل نکرده‌اند؟ و آیا ممکن است باعث بیماری اهالی این مناطق شود؟


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها