تعداد بازدید: ۱۷۱۴
کد خبر: ۶۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲ - 2019 08 July
عصر شنبه 15 تیر ماه در چهل و دومین نشست از سلسله نشست‌های «برخوان سعدی»، نی‌ریز میزبان سعدی شناسان، سعدی پژوهان و دوست داران زبان و ادبیات فارسی بود.
 روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی ریز: سخنران این جلسه دکتر بهبود خادمی جامعه شناس و پزوهشگر اجتماعی بود که در این نشست به بررسی «رابطه ادبیات و جامعه با تأکید بر اندیشه‌های سعدی» پرداخت و گفت: سه عامل بر آثار ادبی و هنری هر شخص یا هر دوره‌ای می‌تواند تأثیرگذار باشد. اول، ساختار اجتماعی، دوم فرهنگ و سوم، شخصت، ساختار اجتماعی و فرهنگ شباهت‌ها را نشان می‌دهند اما شخصیت‌ها تفاوت‌ها را نشان می‌دهند.

خادمی در ادامه به بررسی ساختار اجتماعی در خروجی آثار ادبی و تأثیر آن بر ساختار کلامی و اندیشگانی جامعه پرداخت.

وی نگرش سعدی را عدالت محور دانست و توجه به حقوق شهروندی را از نقاط قوت اندیشه سعدی برشمرد.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه در قسمتی از سخنان خود سعدی را داری جامعه‌شناسی انتقادی دانست و همچنین قشرشناسی را از ویژگی‌های این شاعر ذکر کرد. ایشان سعدی را معتقد به وجود نهادهای مدنی و مردمی دانست. 

در ادامه حمید یزدان پناه فرماندار شهرستان نی‌ریز نیز در سخنانی پیرامون سعدی گفت: تنها به سخنان نغز و زیبای سعدی نباید بسنده کرد و باید به اندیشه‌های سعدی پی برد. 

وی همچنین بیان داشت: سعدی در زمان زنده است، و به همین دلیل برگزاری چنین نشست‌هایی را بسیار ارزشمند و مهم ارزیابی نمود. وی ظرفیت‌های علمی و فرهنگی شهرستان نی‌ریز را در زمینه تحقیق و پژوهش در حوزه سعدی برای ارائه در سطح استان و کشور ارزشمند دانست.


سلسله نشست‌های« برخوان سعدی» هر هفته روزهای شنبه ساعت 18 واقع در بولوار سرداران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی‌ریز، در نگارخانه زنده‌یاد رجبی برگزار می‌گردد.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها