تعداد بازدید: ۱۷۵۳
کد خبر: ۶۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۴ - 2019 07 July
شهر فرنگ
شاید خیلی تعجب برانگیز نباشد که این روزها «هیولا» وارد خانه‌های ایرانی‌ها شده باشد! هیولایی که قرار نیست کسی را بترساند. موجودی طنازی که قرار است «فساد» را به تصویر بکشد!

محمد جلالی گروه هنر: مهران مدیری کسی که قرار بود با دورهمی یک شوی تلویزیونی متفاوتی را برای ایرانی‌ها رقم بزند با انتقادهای تند و تیز خود این برنامه را از دست داد.


در همین چند مدت گذشته بود که مصطفی احمدی تهیه‌کننده این شوی تلویزیونی گفت: دیگر قرار نیست دورهمی از شبکه نسیم به روی آنتن برود؛ اما راه برای نقد مهران‌مدیری بیش از پیش باز است.


مهران مدیری با معرفی خانواده «شرافت» پدری قانون‌مدار، راه به شبکه نمایش خانگی پیدا کرده است.


مدیری توانست با «قهوه تلخ» رکورد فروش سریال‌های نمایش خانگی را پشت سر بگذارد و هر چند ناتمام ماندن آن انتقادهای فراوانی را به جا گذاشت اما به فصل «هیولا» رسیده است.


به نظر می‌رسد مدیری قرار است همچون دورهمی تک تک سازمان‌ها را به زیر سؤال ببرد؛ از فروش داروهای نایاب در ناصرخسرو گرفته تا صندوق‌های بازنشستگی آموزش و پرورش و سازمان‌هایی مثل بهزیستی و کمیته امداد و جایگزینی رابطه به جای ضابطه!


اینکه تا اینجای کار مدیری توانسته بهتر از دورهمی و با استفاده از بازیگران مختلف نقدهای گفتاری را به بازی‌های ظریف تبدیل کند نقطه قوت کسی است که  به خوبی می‌داند چگونه با زبان سرخ سخن بگوید اما سرش راه در سرسبزی از دست ندهد!


هیولا متعلق به جامعه همین امروز ایران است؛ جامعه‌ای که اختلاف طبقاتی در آن و در بین دو خانواده این سریال نمایش خانگی به تصویر کشیده شده است.


فخرفروشی، دروغ، تزویر، فسادهای گوناگون اداری، نفوذ افراد بی‌صلاحیت در پستهای کلیدی، خریدن افراد با شرافت با واژه‌ای به نام پول و در منگنه قرار گذاشتن آن فرد در قبال دریافت پول. اینها عبارتی است که شاید در واقعیت نتوان برای آن مطلب نوشت، فیلم ساخت و یا کسی را محاکمه کرد اما مدیری به خوبی توانست در قالب طنز به آنها بپردازد.


خانواده‌ای هنجارمند را منحرف نشان دهد و به قول فرهاد اصلانی کاراکتر اصلی این فیلم از شرافت فقط برای خانواده‌های بی‌پول «شر» و «آفت» مانده است.


تندی نقد طنز مهران مدیری تا اینجای کار قابل تقدیر بوده است و می‌توان برای آن آینده‌ای روشن دید مگر اینکه مفسدان تاب تحملشان طاق شود!


«هیولا» هر هفته دوشنبه‌ها نمایش خانگی پخش می‌شود و تاکنون ٩ قسمت از آن منتشر شده است. این سریال یک مجموعه ١٧ قسمتی خواهد بود.


بازیگران هیولا  مهران مدیری، فرهاد اصلانی، شبنم مقدمی، گوهر خیراندیش، شیلا خداداد، محمد بحرانی، سیما تیرانداز، نیما شعبان‌نژاد، چنگیز جلیلوند و... هستند.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها