تعداد بازدید: ۱۸۷۱
کد خبر: ۶۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ - 2019 01 July
در پی مشکلات کمبود کارگر، کارخانه‌های سنگبری حدود 10 روز است که دست از کار کشیده و تعطیل شده‌اند.
عابد نعمتی، هورگان: در پی این مشکل و حل نشدن مشکلات سنگبری‌داران، کارفرمایان سنگبری دیروز جلسه‌ای را در دفتر انجمن صنفی سنگبری‌های شهرستان نی‌ریز برگزار کردند.

در این جلسه  رئیس انجمن صنفی سنگبری‌های شهرستان نی‌ریز به بیان پیشینه این مشکل از زمان اعلام نی‌ریز به عنوان شهرستان ممنوعه برای اتباع خارجی پرداخت.

مسعود صادقیان گفت: «این اتفاق در سال 1391 رخ داد و از آن زمان علی‌رغم فرصتهایی که به کارخانه‌ها برای اخراج اتباع خارجی داده شد، مشکلات زیادی در پی داشت.»

وی افزود: «همان زمان اعتقاد من بر آن بود که حجم سرمایه‌گذاری‌ها به حدی است که اصلاً این نیروی کار بومی در شهرستان وجود ندارد. آن موقع از طرف فرمانداری ۱۱۲ نیروی کار ثبت‌نام کردند که ۱۴ نفرشان حاضر شدند به سنگبریها بیایند و تنها ۸ نفرشان ماندگار شدند. آن هم در حالی که نیاز ما 3400 نیروی کار بود.»

صادقیان به طرح این مشکل در 15 اسفند ماه سال گذشته و در کارگروه رفع موانع تولید استان اشاره کرد و عنوان داشت: «این کارگروه تصمیم گرفت که سازمان صمت استان فارس و اداره کار فراخوان لازم را در استان در خصوص به کارگیری نیروی کار پیگیری کنند و در صورت عدم رفع مشکل، نامه‌ای توسط فرمانداری و نماینده مجلس با امضاء استاندار به وزیر کشور ارسال شود.»

وی خاطرنشان کرد: «ما از طریق فرمانداری یعنی آقای یزدان‌پناه پیگیر موضوع بودیم. او به تهران رفته و با سردار ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور صحبت کرده بود. ایشان هم قول مساعد را جهت رفع مشکل داده و گفته بود باید در ستاد ساماندهی اتباع خارجی استان یک مصوبه بگیریم و به وزارت کشور ببریم تا این محدودیت را برداریم.»

وی در ادامه به دستگیری پی در پی کارگران افغانی در شهرک سنگ اشاره کرد و عنوان داشت: «امنیت روانی، سرمایه‌گذاری و شغلی همکاران ما با این نوع نگاه به خطر افتاده است.»

به گفته صادقیان، بعد از موضع‌گیری خطیب جمعه ۳۱ خردادماه در خطبه‌های نماز جمعه در خصوص بکارگیری اتباع خارجی، همین مختصر کارگر خارجی که زنجیره تولید را با کارگر ایرانی تکمیل می‌کرد، کار در سنگبری‌ها را ترک گفته و این مسأله باعث دوبرابری دستمزد کارگران شده است.

صادقیان عنوان داشت: «‌نمی‌دانم چرا در سالی که سال رونق تولید است، باید تصمیمات این‌چنینی گرفته و روند تولید با خطر جدی مواجه شود.»

رئیس انجمن صنفی سنگبری‌های شهرستان نی‌ریز با بیان این که همکاران ما نیروی کار ندارند که بخواهند کار کنند، گفت: «‌ماده ۱۲۶ قانون کار صراحتاً اعلام کرده در مواردی که مصلحت صنایع کشور اشتغال فوری تبعه خارجی را به صورت استثنایی اعلام کند، وزیر مربوطه باید مراتب را به وزارت کار و امور اجتماعی اعلام نماید و با موافقت وزیر برای تبعه خارجی پروانه کار موقت بدون تشریفات و با حق کار مشخص صادر شود.»

صادقیان با بیان این که خواسته همه ما تعیین تکلیف است، گفت: «فرماندار به عنوان مسئول امنیت شهرستان مصوبه ۲۵۹ کارگروه ستاد تسهیل رفع موانع تولید را پیگیری کرده و معاون امنیتی وزیر کشور وعده حل موضوع را داده است؛ اما نمی‌دانم چرا اجرا نمی‌شود. مسئولان باید قانون را بپذیرند و در روند تولید وقفه ایجاد نکنند. »

در ادامه جلسه عده‌ای از سنگبری‌داران نیز به بیان مشکلات خود پرداختند.

گفته‌های سنگبری‌داران در حالی است که عده‌ای دیگر از جمله کارگران ایرانی معتقدند اگر کارفرمایان بخواهند نیروی کار ایرانی بگیرند و حق و حقوقشان را رعایت کنند، مشکلی از بابت کمبود نیروی کار پیش نمی‌آید. آنها می‌گویند تمایل کارفرمایان در بکارگیری اتباع خارجی به دلیل این است که آنها تمام وقت در کارخانه ساکن‌اند و حق و حقوق زیادی از جمله مرخصی، بیمه و... نمی‌خواهند.

از آن طرف عده‌ای دیگر قانون ممنوعه شدن نی‌ریز برای اتباع خارجی را تصمیمی سیاسی در زمان فرماندار و نماینده مجلس وقت می‌دانند که باعث شد علی‌رغم از رونق افتادن کارخانه‌های سنگبری، رونق اقتصادی در اصناف و کسب و پیشه‌های دیگر هم کاهش زیادی پیدا کند.

این اعتراضات امروز به فرمانداری کشیده شد و سنگبری‌داران با تجمع جلو فرمانداری خواهان رسیدگی به مشکل خود شدند.

در ادامه صادقیان رئیس انجمن صنفی سنگبری‌ها و اسدپور معاون فرماندار، به همراه کمالی سرپرست اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی و تنی چند از سنگبری‌داران جلسه‌ای را پشت درهای بسته برگزار کردند.

گفتنی است تا به اینجای کار تلاش ما برای برقراری ارتباط با فرماندار در خصوص پیگیری حل این مشکل، به جایی نرسیده است.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها