تعداد بازدید: ۱۴۲۲
کد خبر: ۶۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹ - 2019 23 June
آمار کشفیات مواد مخدر در سال ١٣٩٧ نسبت به سال ١٣٩٦ حدود ٥٠ درصد افزایش را نشان می‌دهد

رئیس دادگستری نی‌ریز، ٥ جرم نخست سال ١٣٩٧ شهرستان در داسرا را ١- توهین به اشخاص عادی ٢- ایراد صدمه بدنی در حوادث ترافیکی ٣- ضرب و جرح عمدی ٤- سرقت و ٥- مواد مخدر اعلام کرد.


حجت‌الاسلام علی‌اصغر مهدوی در نشست خبری به مناسبت قوه قضائیه، عملکرد دادگستری نی‌ریز در سال ١٣٩٧ را تشریح کرد.


به گفته او دادگستری نی‌ریز ٧ دادیار (قاضی) در دادسرا، ٥ قاضی در دادگاه و ٤٢ کارمند دارد.


وی تعداد پرونده‌های ورودی و مختومه بخشهای مختلف دادگستری شهرستان را به شرح جدول زیر اعلام کرد: رئیس دادگاه انقلاب و شعبه اول دادگستری، پنج جرم نخست سال ١٣٩٧ شهرستان در داسرا را ١- توهین به اشخاص عادی ٢- ایراد صدمه بدنی در حوادث ترافیکی ٣- ضرب و جرح عمدی ٤- سرقت و ٥- مواد مخدر اعلام کرد.


شش جرم نخست دادگاه نیز ١- رانندگی بدون پروانه ٢- مواد مخدر ٣- تصادفات ٤- ضرب و جرح عمدی ٥- توهین به اشخاص عادی و ٦- سرقت اعلام شد.


سه پرونده نخست در دادگاه‌های حقوقی نی‌ریز که بیشترین تعداد مراجعان را به خود اختصاص داده، عبارت است از: ١- مطالبه وجه ٢- اعسار از پرداخت محکومٌ به و ٣- اثبات مالکیت.


سه اولویت نخست در دادگاه‌های خانواده نیز: ١- مطالبه مهریه ٢- طلاق توافقی و ٣- طلاق به درخواست زوجه (زن) بوده است. 


به گفته حجت‌الاسلام مهدوی، در سال گذشته ٨٥٠٦ کیلو انواع مواد مخدر در شهرستان کشف شده که به شرح زیر است:


تریاک: ٧٠٩٥ کیلو، حشیش: ١١٦٣ کیلو، هروئین: ١١٠ کیلو، شیشه: ٢٧ کیلو، سوخته تریاک: ٧٩ کیلو، تفاله تریاک: ٢ کیلو، گراس: ٢٧ کیلو، شیره تریاک: ٨١٢ گرم و ٢٠٦٤ بوته خشخاش از داخل یک مزرعه در شهرستان. 


رئیس دادگستری نی‌ریز عنوان داشت: «آمار کشفیات در سال ١٣٩٧ نسبت به سال ١٣٩٦ حدود ٥٠ درصد افزایش را نشان می دهد. همچنین آمار کشفیات در سه ماهه نخست سال جاری ٢ تن و ٤٠٠ کیلو بوده است.»


رئیس ستاد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری افزود: «امسال ستاد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری نی‌‌ریز ٣  اولویت را در دستور کار خود قرار داده است:


ا- برخورد با اتباع غیر مجاز، ناامن کردن شهرستان برای آنها، امن کردن بازار کار برای جوانان نی‌ریزی و ایجاد جلوه و جاذبه برای اشتغال همشهریان. نظر به این که نی‌ریز شهرستان ممنوعه برای اتباع بیگانه است، لذا دادگستری با همکاری دستگاه‌های نظامی و انتظامی تمام توان خود را برای ممانعت از اشتغال این اتباع به کار خواهد گرفت. با توجه به آمار، اغلب این اتباع درکارخانجات سنگبری و معادن شهرستان، کارگاه‌ها و املاک بیرون شهر سکونت داشته و به کار اشتغال دارند. آنها با حضور خود مانع به کارگرفته شدن افراد و به ویژه جوانان شده، از امکانات و سرمایه شهرستان بهره برده و هیچ اثری در بهبود وضعیت شهرستان ندارند و حتی باعث مشکلات امنیتی می‌شوند. 


این در حالی است که افزایش بیکاری در بین همشهریان افزایش داشته و افراد حتی برای کار به دیگر شهرها مهاجرت می‌کنند. بیکاری در شهرستان باعث مشکلات خانوادگی و از هم پاشیده شدن خانواده‌ها، اعتیاد و... شده است. ستاد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری نی‌ریز با شرکتها و افرادی که اتباع بیگانه را به کار گیرند، طبق قوانین اداره کار به شدت برخورد خواهد کرد و هیچ مسامحه‌ای در کار نخواهد بود. 


٢- اولویت دوم دادگستری، پیشگیری از تصرف و تخریب اراضی ملی است. باتوجه به اهمیت اراضی ملی در محدوده منابع طبیعی، محیط زیست و مسکن و شهرسازی، شورای پیشگیری فعالتر شده و دادگستری برخورد با متخلفان را در حیطه قوانین تشدید خواهد کرد.


٣- ستاد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری نی‌ریز نخستین جلسه پیشگیری از وقوع جرم خود در سال ٩٨ را به حوادث ترافیکی اختصاص داد. دادگستری نیز در راستای پیشگیری، با همکاری دیگر ادارات کمک کرده و با آموزش به دانش‌آموزان و دانشجویان، برخورد با متخلفان (موتورسواران و خودروسواران متخلف) که بیش از ٩٠ درصد آنها جوانان و نوجوانان هستند، مجازاتها را در حیطه قانون تشدید خواهد نمود. با توجه به جاده‌های حادثه‌خیز شهرستان مانند جاده نی‌ریز - سیرجان و نی‌ریز- استهبان و به ویژه محور خیر، پلیس راه با کمک راهداری و حمل نقل جاده‌ای، با نصب دوربین‌های کنترل کننده بر روی پایه‌های نصب شده و تصحیح پیچ‌های حادثه‌ساز و حضور بیشتر در محورها، می‌تواند حوادث ترافیکی جاده‌ای را کاهش دهد. »


به بیان مهدوی، برنامه‌های هفته قوه قضائیه طبق روال هرسال از یکم تا هفتم تیرماه در جریان است. این برنامه‌ها شامل: دیدار رئیس، قضات و کارکنان با امام جمعه نی‌ریز، دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران، بازدید از شورای حل اختلاف، دیدار عمومی و مردمی رئیس دادگستری و دادستان با شهروندان، بازدید رئیس و قضات از زندان، دیدار مستقیم با مددجویان زندان نی‌ریز، غبارروبی و زیارت قبور و میعاد با شهدا و سخنرانی رئیس دادگستری در مراسم نماز جمعه ٧ تیرماه از جمله برنامه‌های دادگستری در هفته قوه قضائیه است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها