تعداد بازدید: ۵۷۱۰
کد خبر: ۶۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸ - 2019 12 June
چهار شنبه ۲۲ خرداد اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و طهماسبی معاون وزیر در نی‌ریز حضور خواهند یافت.
حضور نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر در شهرستان نی‌ریز

حسین قانع، عسکر یاراحمدی:
همزمان با هفته جهاد کشاورزی گروهی از کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به همراه یکی ازمعاونان وزارت جهاد کشاورزی و تعدادی از مدیران استانی به نی‌ریز سفر کرده و از باغات و نهالستان‌های شهرستان بازدید کردند.


روز چهارشنبه  ٢٢ خرداد ٣ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی با همراهی علی‌اصغر مسعودی نماینده نی‌ریز و استهبان با همراهی علی طهماسبی معاون باغبانی وزیر کشاورزی، خسرو شهبازی معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان وزارت کشاورزی و تعدادی از مسئولان استانی جهاد کشاورزی، استانداری و محیط زیست فارس از یک باغ انار در شهر نی‌ریز، طرح آبخیزداری تنگ بره در بخش پشتکوه و مجموعه باغداری و نهالستان کشوری بهرام زارعی بازدید کردند.


در این روز کمیسیون کشاورزی مجلس در ٤ نقطه از استان حاضر شدند و دکتر علی اکبری(نماینده شیراز در کمیسیون کشاورزی مجلس)، سید راضی نوری (نماینده خوزستان و شهرستان شوش در کمیسیون کشاورزی) و دکتر نظر افضلی (نماینده خراسان جنوبی و شهرستان‌های نهبندان و سر بیشه) نمایندگان اعزامی به نی‌ریز و استهبان و خرامه بودند. 


بازدید کنندگان در ابتدا به باغ انار زین‌العابدین تمنادار رفتند و از دستگاه آب شیرین‌کن باغ بازدید کردند.


تمنادار در حاشیه این بازدید گفت: این دستگاه قادر است آب باکیفیتی برای باغات ما فراهم کند و مقدار ٦٠ هکتار را آبیاری نماید. اما به دلایلی جلو کار آن را گرفته‌اند و تقاضای پیگیری دارم.
این هیئت در ادامه از پروژه آبخیزداری همجوار شهر مشکان که در حال اجرا است، بازدید کرد.


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: این پروژه با هدف کنترل سیلاب، تغذیه مصنوعی سفره‌های زیرزمینی، افزایش آب‌دهی قنات‌های زیردست در بخش پشتکوه در نزدیکی شهر مشکان احداث شده است. 


منتصری گفت: این طرح با پیشرفت فیزیکی ٩٧درصد  از سال ١٣٩٧ با اعتبار یک میلیارد تومان شروع شده است. این پروژه با ارتفاع ٨ متر  و طول سرریز ٣٠ متر و طول تاج خاکریز ٣٣٠ متری می‌تواند سالانه ٥/١ میلیون مترمکعب آب را ذخیره‌سازی کند. 


دکتر مسعودی و هیئت همراه سپس با حضور در نهالستان و باغ مثمر بهرام زارعی از این باغ بازدید به عمل آوردند.


این نهالستان واقع در روستای بهویه بخش  پشتکوه  سالانه مقدار قابل توجهی نهال میوه‌های سردسیری را به باغداران کشور عرضه می‌کند. 


هم‌اکنون زردآلو و شلیل نوبرانه آن وارد بازار شده و زارعی توانسته‌ از ١٦ هکتار باغ  شلیل، ٢١٢ تن را به عنوان زودرس‌‌ترین محصول شلیل ایران  وارد بازار کند.


مسعودی در این دیدار گفت: ٢ شهرستان نی‌ریز و استهبان دارای قابلیت و ظرفیت‌های خوب کشاورزی و باغداری هستند و در محصولات استراتژیکی چون پسته، انار و انجیر در کشور حرف زیادی برای گفتن دارند. 


نی‌ریز و به ویژه بخش پشتکوه به عنوان قطب تولید نهال شناخته شده است. ما اکنون باید از اختیارات اعضای این کمیسیون استفاده کرده و مشکلات واگذاری ٥٤٠ هکتار اراضی دیم پشتکوه را رفع کنیم تا بتوانیم گامی کوچک در حل مشکل اشتغال برداریم. در شورای کشاورزی امروز در استانداری نیز برای حل مشکلات بخش کشاورزی شهرستان‌های نی‌ریز و استهبان حاضر خواهم شد. در ضمن باید سعی کنیم از پتانسیل این باغدار کشوری و نمونه در سال «رونق تولید» استفاده کرده و باغداران این چنینی تربیت کنیم تا بتوانیم علاوه بر چرخ تولید کشور، در راه رفع مشکل اشتغال شهرستان گام برداریم.


نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، هدف مهم این کمیسیون در نی‌ریز را بازدید نزدیک از مجموعه باغداری و نهالکاری بهرام زارعی دانست و گفت: ما برای بررسی مشکلات این مجموعه و همچنین آشنا کردن باغداران کشور با این باغ پیشرفته حاضر شده‌ایم تا با مسائل و مشکلات این تولید کننده پیشرو، از نزدیک آشنا شده و این افراد مولد را حمایت کنیم.


باید باغداران کشور را با نتیجه تحقیقات این باغدار آشنا کنیم و نتیجه این بازدیدها را در شورای کشاورزی استان که ساعت ١٩ روز چهارشنبه ٢٢ خرداد مطرح کرده تا بتوانیم گامی در راه پیشرفت کشاورزی و باغداری کشور برداریم. شما باید قدر این باغدار را بدانید؛ زیرا ایشان با روش‌های باغداری نوین، به کشور خدمت کرده است.


نماینده مردم شیراز با بیان این که یکی از وظایف نمایندگان مجلس نظارت است، گفت: با حضور در شهرستانها، از نزدیک با فعالیت‌ها و مشکلات کشاورزان آشنا شده و نقص در قوانین را اصلاح می‌کنیم. 


علی اکبری با اعلام این که در ٨٠ درصد استان‌ها حضور یافته، گفت: کشور ما به افرادی چون بهرام زارعی احتیاج دارد. این مجموعه کاملاً پیشرفته است و با مراکز علمی مانند دانشگاه شیراز در حال اجرای پروژه‌های متعددی می‌باشد. ما باید کشاورزان را تشویق کنیم تا از تجربیات این مجموعه در استفاده بهینه از آب و خاک و منابع طبیعی استفاده کنند.



به گزارش هورگان: در این سفر یک روزه دكتر مسعودی، معاون وزیر جهاد كشاورزی در امور باغبانی، شهبازی معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان، مسئولان مرکز تحقیقات کشور، مدیرکل منابع طبیعی استان، معاون مدیر کل محیط‌زیست استان جهت بازدید میدانی و آشنایی با ظرفیت‌های کشاورزی و موانع آن  وارد حوزه انتخابیه نی‌ریز و استهبان  می‌شوند.

پروژه تغذیه مصنوعی مشکان نی‌ریز



استقبال از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس،بخش مرکزی نی‌ریز

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها