تعداد بازدید: ۲۱۸۰
کد خبر: ۶۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱ - 2019 21 April
وضعیت سلامت دندان ها و لثه های شما با سلامت قلب مرتبط است. مطالعات مختلف ارتباط بین سلامت دهان و دندان و بیماری قلبی را نشان داده اند.

قلب اندامی ماهیچه ایست که وظیفه مهم پمپاژ خون در سراسر بدن را بر عهده دارد. انسان برای یک زندگی با کیفیت به قلبی سالم نیاز دارد، اما عوامل مختلفی می توانند بر سلامت این اندام کلیدی اثرگذار باشند.

15 واقعیت شگفت انگیز درباره بیماری قلبی!

 فشار خون بالا، کلسترول بالا و سیگار کشیدن از مقصران اصلی در پس ابتلا به بیماری قلبی هستند. اما عوامل خطر آفرین غیر منتظره دیگری نیز وجود دارند که می توانند سلامت قلب را در معرض تهدید قرار دهند.

تنها هستید

پژوهشگران در دانشگاه یورک طی یک مطالعه دریافتند، خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی در افرادی که روابط اجتماعی کمی داشته یا احساس تنهایی می کردند، در مقایسه با افرادی که این گونه نبودند به ترتیب 29 درصد و 32 درصد بیشتر بود.

مطالعه ای دیگر که توسط دانشگاه آکسفورد و طی یک بازه زمانی هشت ساله انجام شد و به بررسی شرایط 700 هزار زن پرداخت نیز نشان داد، افرادی که تنها زندگی نمی کردند، در مقایسه با آنهایی که تنها زندگی می کردند، 28 درصد احتمال کمتری داشت مرگ ناشی از بیماری قلبی ایسکمیک را تجربه کنند.

تنهایی یا استرس تنها ماندن می تواند موجب التهاب در بدن شده و شرایطی را شکل دهد که به بیماری قلبی یا افسردگی، یک عامل خطرآفرین اصلی برای بیماری قلبی، منجر شود.

از نخ دندان استفاده نمی کنید

وضعیت سلامت دندان ها و لثه های شما با سلامت قلب مرتبط است. مطالعات مختلف ارتباط بین سلامت دهان و دندان و بیماری قلبی را نشان داده اند. خونریزی و التهاب لثه ها به باکتری ها اجازه می دهد تا از دهان وارد جریان خون شوند. این شرایط می تواند موجب بروز التهاب و در نهایت بیماری قلبی شود. پس دندان های خود را به طور منظم مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید و مراجعه منظم به دندانپزشک را نیز فراموش نکنید.

با عوارض بارداری مواجه بوده اید

اگرچه آنچه طی دوران بارداری رخ می دهد به نظر نمی رسد بر سلامت قلب تاثیرگذار باشد، برخی پژوهش ها خلاف این مساله را نشان داده اند. پرفشاری خون بارداری، پره اکلامپسی، اکلامپسی، زایمان زودرس، و دیابت بارداری همگی خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهند. اگر با هر یک از این عوارض مواجه بوده اید، با بزشک خود درباره سابقه بارداری و غربالگری منظم برای دیابت و پرفشاری خون صحبت کنید.

یک رویداد آسیب‌زا را تجربه کرده اید

یک رویداد آسیب‌زا، مانند مرگ یکی از اعضای خانواده یا تصادف خودرو می تواند قلب شما را به دردسر بیندازد. استرس زیاد می تواند به افزایش حاد آدرنالین منجر شود که ضربان قلب و فشار خون را افزایش داده و بالا نگه می دارد.

مطالعه ای در سال 2017 نشان داد، دیواره داخلی رگ های خونی زنانی که سه یا تعداد بیشتری رویداد آسیب‌زا را در زندگی خود تجربه می کرده اند، در مقایسه با زنانی که تعداد کمتری از این رویدادها را تجربه کرده اند، عملکرد ضعیف‌تری دارد. این رویدادهای آسیب‌زا می توانند به بیماری سرخرگ کرونری، فشار خون بالا و آترواسکلروز (سخت شدن دیواره رگ های خونی) منجر شوند.

رئیس بدی دارید

تنها استرس ناشی از یک رویداد آسیب‌زای ناگهانی نیست که می تواند قلب شما را با مشکل مواجه سازد. سطوح کم استرس ناشی از تعامل روزانه با یک رئیس منفی نگر، زورگو نیز می تواند اثر منفی بر سلامت قلب انسان داشته باشد.

طی یک مطالعه 10 ساله، پژوهشگران سوئدی دریافتند که احتمال تجربه حمله قلبی بین افرادی که رئیس بدی داشتند، 40 درصد بیشتر بود. حملات قلبی می توانند به واسطه استرس چشمگیر در محل کار شکل بگیرند. و زمانی که استرس با عوامل خطرآفرین دیگر، مانند خواب ضعیف و رژیم غذایی نامناسب همراه می شود، به طور مداوم با ترشح هورمون آدرنالین مواجه می شوید که خطر ابتلا به بیماری سرخرگ کرونری را افزایش می دهد.

شب نمی توانید بخوابید

زمانی که موضوع خواب مطرح می شود، هفت تا هشت ساعت خواب شبانه می تواند نقش ویژه ای در حفظ سلامت قلب شما داشته باشد. کمبود خواب و بیدار ماندن های مکرر شبانه می تواند فشار خون و ضربان قلب انسان را افزایش داده و بدن را به جای حالت استراحت در حالت هشدار نگه دارد. افزون بر این، زمانی که خسته هستید، احتمال کمتری دارد عاداتی سالم را دنبال کنید.

بدن برای ریکاوری و بازیابی انرژی خود به خواب نیاز دارد. سیستم ایمنی زمانی که خواب هستید، هرچه بیشتر فعال شده و برای پاکسازی مشکلات موجود وارد عمل می شود. همچنین، ضربان قلب هنگام خواب کاهش می یابد که به استراحت و کسب انرژی دوباره این اندام کمک می کند.

به فشار خون بالا مبتلا هستید

ابتلا به یک بیماری مزمن دیگر می تواند احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. بسیاری از بیماری ها دارای عوامل خطرآفرین مشابه با بیماری قلبی هستند که از آن جمله می توان به فشار خون بالا، قند خون بالا، چربی شکم، تری گلیسیرید بالا، و سطوح کم کلسترول خوب (HDL) اشاره کرد.

بی تردید، دیابت و پرفشاری خون خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهند. اما بیماری های خودایمنی نیز ممکن است شما را هرچه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری قلبی سازند. بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس، سوریازیس، و سندرم شوگرن می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش دهند.

به سیب زمینی سرخ شده علاقه دارید

سیب زمینی، مرغ، و ماهی سرخ شده، و چیپس از جمله غذاهایی هستند که می توانند اثری منفی بر سلامت قلب شما داشته باشند. مصرف بیش از حد سیب زمینی سرخ شده خطر بیماری قلبی و مرگ، به ویژه در زنان یائسه که بیش از 50 سال سن دارند را افزایش می دهد. طی یک مطالعه در سال 2019 که در نشریه BMJ منتشر شد، پژوهشگران دریافتند، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی در زنانی که حداقل هفته ای یک بار سیب زمینی سرخ شده مصرف می کردند، در مقایسه با آنهایی که سیب زمینی سرخ شده مصرف نمی کردند، 12 درصد بیشتر بود. همچنین، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی برای زنانی که یک بار یا بیشتر در هفته ماهی یا نرمتنان صدفدار سرخ شده مصرف می کردند 13 درصد بیشتر بود. در شرایطی که مصرف گاه به گاه غذای سرخ شده مشکل آفرین نیست، اما نباید آن را به یک عادت تبدیل کنید.

از سیگار الکترونیک استفاده می کنید

سیگار الکترونیک اگرچه به عنوان جایگزینی برای سیگار معمولی معرفی شده است، اما گزینه بهتری برای سلامت انسان نیست. مطالعه ای که توسط انجمن سکته مغزی آمریکا انجام شد، نشان داد، افرادی که به طور منظم از سیگار الکترونیک استفاده می کردند، در مقایسه با افرادی که هرگز از سیگار الکترونیک استفاده نمی کردند، با 71 درصد خطر بیشتر برای سکته مغزی، 59 درصد خطر بیشتر برای حمله قلبی یا آنژین، و 40 درصد خطر بیشتر برای بیماری سرخرگ کرونری مواجه بودند.

سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی دارید

سابقه خانوادگی ابتلا به مشکلات قلبی پیش از 55 سالگی در مردان و 65 سالگی در زنان می تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی در شما را نیز به میزان قابل توجهی افزایش دهد. حتی افرادی که دارای سطوح پایین کلسترول هستند، یک سبک زندگی سالم را دنبال می کنند و تناسب اندام خوبی دارند نیز در صورت داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی در معرض خطر بیشتری برای مواجهه با مشکلات قلبی در سنین پایین‌تر هستند. افزون بر این، سابقه خانوادگی می تواند تاثیر عوامل خطرآفرین دیگر برای بیماری قلبی را نیز افزایش دهد.

افسرده هستید

مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به افسردگی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی عروقی قرار دارند. به نظر می رسد عدم مراقبت از خود، مانند سالم غذا نخوردن و عدم انجام ورزش، به ویژه اگر به فشار خون بالا یا دیگر مشکلات سلامت نیز مبتلا باشید، در این زمینه تاثیرگذار است. همچنین، درصورت تجربه حمله قلبی یا دیگر مشکلات مرتبط با قلب، افراد مبتلا به افسردگی به خوبی بهبود نمی یابند.

درمان سرطان را پشت سر می گذارید

در شرایطی که روش های درمان سرطان نسبت به گذشته از کارایی بیشتری برخوردار شده اند، اما همچنان می توانند در بروز مشکلات قلبی نقش داشته باشند.

برخی داروها که برای درمان سرطان و شیمی درمانی استفاده می شوند می توانند اثر منفی بر سلامت قلب داشته باشند و به کاردیومیوپاتی - بزرگ و سخت شدن ماهیچه قلب - منجر شوند. این شرایط می تواند به نارسایی قلبی، حمله قلبی، تورم قلب، و ضربان قلب غیرعادی منجر شود. پرتودرمانی نیز می تواند موجب انسداد در رگ های خونی انسان شود و فرد در معرض خطر بیشتری برای حمله قلبی و نارسایی قلبی قرار بگیرد. این در شرایطی است که مشکلات قلبی می توانند چند سال پس از پایان درمان سرطان پدیدار شوند.

وارد دوران یائسگی شده اید

با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی نیز افزایش می یابد و این مساله برای زنانی که وارد دوران یائسگی می شوند، چشمگیرتر است. کاهش سطوح استروژن و افزایش احتمال سفت‌تر شدن رگ های خونی که به فشار خون بالا منجر می شود، از جمله دلایلی اصلی در این زمینه به نظر می رسند. همچنین، برخی مطالعات نشان داده اند که سطوح کلسترول و تری گلیسیرید با ورود به دوران یائسگی افزایش می یابند.

الکل مصرف می کنید

مصرف بیش از حد الکل می تواند فشار خون را افزایش دهد که از جمله عوامل خطرآفرین کلیدی برای بیماری قلبی محسوب می شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها