تعداد بازدید: ۱۵۸۹
کد خبر: ۶۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶ - 2019 21 April
از شایعه تا واقعیت
نی‌ریز فعلاً کانون حمله نیست اما جهادکشاورزی در آماده‌باش می‌باشد.

محمد جلالی؛ نی‌ریزان فارس: در رسانه‌ها آمده است که ملخ‌ها به ۶ استان جنوبی کشور حمله خواهند کرد و برخی‌ها این هجوم ملخ‌ها را در تاریخ ایران بی‌سابقه قلمداد می‌کنند.


خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان مورد این هجوم قرار می‌گیرند.


دسته‌های ۵۰ میلیونی ملخ‌ها از شبه جزیره عربستان به کشور ما وارد می‌شوند و هر چه در برابرشان باشد، می‌خورند و از بین می‌برند.


مدیر جهاد کشاورزی نی‌ریز در این ارتباط گفت: در حال حاضر شهرهای جنوبی فارس مثل خنج، لار، لامرد، و تا حدودی فراشبند درگیر شده‌اند که اقدامات مناسبی و کانون کوبی انجام شده است.


... ذبیح‌ا... سیروسی خطاب به کشاورزان نی‌ریز گفت: در صورت مشاهده این ملخ‌ها حتماً جهاد کشاورزی را در جریان بگذارند تا سم‌پاشی‌های لازم انجام شود.


مسئول مبارزه با آفات جهاد کشاورزی هم در این ارتباط گفت: به تمام شهرهای استان هشدار داده شده است و فرودگاه‌های بسیاری از شهرها هم برای سم‌پاشی آماده شده‌اند.


زهرا مستفیضی در این ارتباط گفت: این ملخ‌ها بسیار بزرگ هستند و حدود ٥ تا ٦ سانتی‌متر می‌باشند و تنها راه مبارزه با آنها سم‌پاشی است.


ملخ‌های دریایی(صحرایی) در دسته‌جات بزرگ ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزارتایی حرکت می‌کنند و خوشبختانه تا به امروز ملخی در نی‌ریز ردیابی نشده است ولی آمادگی کامل برای مبارزه با آنهارا داریم.


وی در رابطه با ملخ‌هایی که در سال گذشته در مشکان مشاهده شد، گفت: آن ملخ‌ها سبز رنگ بودند و به اسم ملخ‌های محلی شهرت دارند و جثه آنها بسیار کوچک‌تر از ملخ‌های صحرایی می‌باشد.


مدیر جهاد کشاورزی استهبان هم در این ارتباط گفت: اخطارهای کلی به ما هم داده شده است ولی فعلاً کانون اصلی آنها شهرهای جنوبی فارس می‌باشد ولی مواردی هم در فسا مشاهده شده بود که کانون کوبی شدند.


مهدی اعیان‌منش گفت: باید جلو تخم‌ریزی این ملخ‌ها گرفته شود چون به شدت تکثیر می‌شوند و همه چیز را می‌خورند.


بررسی‌ها نشان می‌دهد که مسئله‌‌ای سیاسی هم در حمله ملخ‌ها وجود دارد و آن هم پای عربستان در میان است.


با توجه به حرکت باد و آمارهایی که عربستان در اختیار داشت آنها می‌دانستند که این ملخ‌ها به سمت ایران هجوم خواهند آورد ولی مبارزه‌ای جدی انجام ندادند تا ملخ‌های میلیونی به سمت کشور سرازیر شوند.


سعید معین مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرده است که ستاد بحران برای جلوگیری از آثار مخرب این ملخ‌ها ۱۲ میلیارد تومان مصوب کرده است که این مبلغ به ۱۰ میلیارد کاهش یافته و هنوز هم توسط دولت وصول نشده است.


فائو نسبت به کشورها درباره ملخ صحرائی که اکنون مهمان ٦ استان جنوبی کشور ما هستند، هشدار داده و گفته است: ملخ‌های صحرایی آفت بزرگی برای کشاورزی است و می‌تواند امنیت غذایی کشورها را به خطر بیندازد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها