تعداد بازدید: ۲۰۳۴
کد خبر: ۶۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷ - 2019 07 April
خبرنگاران: عابد نعمتی، محبوبه ناصری، بیتا فسایی

نی‌ریز با توجه به هم‌مرز بودن با چند استان غالباً یکی از مکان‌های اسکان موقت مسافران نوروزی می‌باشد؛ مسافرانی که قرار است از استان‌های شرقی کشور همچون کرمان، سیستان و بلوچستان و یزد به شیراز بروند و یا این که از استان‌های شمالی به استان‌هایی که اشاره شد مراجعه کنند.


در اسکان‌های موقت پارک معلم و مدارسی که برای اسکان شبانه مسافران نوروزی در نظر گرفته شده مراجعه کردیم و در خصوص آشنایی‌اشان با شهر نی‌ریز، اماکن تفریحی، تاریخی و فرهنگی و همچنین از نحوه خدمات‌رسانی به آنها سؤال کردیم.


 در زیر گفتگوی ما را با تعدادی از آنها می‌خوانید:

بی‌اطلاع
علی خواجه ۴۸ ساله که در مدرسه آیت‌ا... کاشانی یک شب اقامت داشته، به همراه خانواده خود از کرمان آمده و قصد سفر به شیراز و بوشهر را دارد. او با اماکن دیدنی نی‌ریز آشنایی ندارد؛ اما امکاناتی را که در این مدرسه در اختیار آنها بوده، خوب توصیف می‌کند.

امکانات مناسب
سیاوش صدیقی و روح‌ا... حامد، به همراه خانواده‌های خود از تهران به نی‌ریز آمده‌اند و قصد سفر به بندرعباس را دارند. آنها که اصالت کرمانشاهی دارند، با لهجه شیرین خود می‌گویند: «امکانات در مدرسه آیت‌ا... کاشانی خوب بود و حمام و محیط تمیزی داشت. »


سیاوش صدیقی می‌گوید: «امکانات مدرسه بیشتر از این نیست؛ اما همین که کار مسافران را راه می‌اندازند، خیلی خوب است. هرچند اتاقها تلویزیون و یخچال ندارد. البته در شهرهای دیگر اتاق‌های مدارس را درجه یک و دو کرده‌اند که کار خوبی است. به این صورت که اتاق‌های درجه یک یخچال و تلویزیون دارد. البته در این مدرسه هم یخچال بود که در آشپزخانه قرار داشت.»


روح‌ا... حامد هم می‌گوید: «اینجا خیلی بهتر از بندرعباس بود؛ آنجا مبلغ زیادی از ما گرفتند و به علت شلوغی در حیاط مدرسه خوابیدیم.»


آنها هم از اماکن تاریخی و دیدنی نی‌ریز شناختی ندارند.

اگر شناخت داشتیم...
مهدیه دینارزهی که به همراه سه خانواده از ایرانشهر آمده، قصد سفر به شیراز را دارد و یک شب در نی‌ریز اقامت داشته است. می‌گوید: «اگر از اماکن دیدنی نی‌ریز شناخت داشتیم، شاید می‌رفتیم.


دینارزهی هم امکانات مدرسه کاشانی را خوب توصیف می‌کند و می‌گوید: «فقط کمی سرویس‌های بهداشتی آن قدیمی بود و بوی بد می‌داد.»

نی‌ریز را می‌‌شناسد
سیاوش نبی به همراه دو خانواده از مرودشت آمده و از شهرهای استان فارس دیدن می‌کند؛ از جمله استهبان، نی‌ریز و ارسنجان. او می‌گوید: «به خاطر بارندگی، نتوانستیم از هفته اول به مسافرت برویم. برای همین مسیر کوتاهی را انتخاب کردیم؛ وگرنه قصد سفر به قشم را داشتیم.»


او اماکن دیدنی شهرستان نی‌ریز را در هفته‌نامه نی‌ریزان فارس خوانده و تا حدودی از آن شناخت دارد. می‌گوید: «امروز می‌خواهیم به مسجد جامع کبیر، دره پلنگان و دریاچه بختگان برویم.»


نبی امکانات رفاهی در مدرسه شهید اکبری را خوب توصیف می‌کند؛ از جمله سرویس بهداشتی و کلاس‌ها که به نظر او خوب و تمیز بود.

هزینه‌ها کمتر شده
محمد عسکری که به همراه دو خانواده از کرمان آمده، به جهرم و فیروزآباد سفر کرده و در راه برگشت به شهر خود است. او تنها یک شب را در نی‌ریز اقامت داشته؛ اما قبل از این مسجد جامع کبیر و دره پلنگان را دیده است. او می‌گوید: «استان فارس امسال خیلی بهتر از سالهای قبل بود و هزینه‌های مدارس نیز کمتر شده بود.»

توجه بیشتر به تارم
ایمان حسن‌نژاد به همراه همسر و فرزند خود از تهران آمده و از استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس دیدن کرده است. وی ۲۴ ساعت در نی‌ریز اقامت داشته و در همین مدت کوتاه از آبشار تارم، پلنگان و دریاچه بختگان دیدن کرده است. می‌گوید: «متأسفانه نی‌ریز در مقایسه با شهرهای دیگر دستشویی عمومی خیلی کم دارد. من که اصلاً ندیدم. حتی پارکها به دستشویی مجهز نیستند و مسافران سردرگم می‌شوند. خود من اول که رسیدم، از دستشویی پمپ بنزین استفاده کردم.»


 او در مورد آبشار تارم می‌گوید: «همین که هزینه ندارد، خیلی خوب است؛ ولی متأسفانه این مکان تفریحی رها شده و مردم آن را مدیریت می‌کنند. جاده آن بسیار باریک و کم عرض است. مردم همه زمین‌های اطراف را گرفته‌اند و انگار آبشار حریمی ندارد که دو ماشین بتوانند از کنار هم رد شوند. نمی‌دانم این مربوط به منابع طبیعی است یا سازمان دیگر. ولی به نظر من، عنوان بلندترین آبشار فصلی خاورمیانه برای تارم که برازنده آن است، می‌طلبد که بیشتر به آن توجه شود و در راستای حفظ حریم آن بکوشند.»

غرفه‌های آداب و رسوم نی‌ریز خوب بود
علی‌محمد باتوانی به همراه همسرش از فریدونشهر اصفهان آمده و قصد سفر به بندرعباس و شیراز را دارد. او که به بازار نی‌ریز رفته و با برخی اماکن دیدنی آن آشنا شده است، می‌گوید: «اگر وقت شود، به تارم هم می‌رویم. من برای سال دوم است که به نی‌ریز می‌آیم. غرفه‌های آداب و رسوم نی‌ریز در پارک معلم خیلی خوب بود. همچنین مدیریت این پارک جالب بود و روشنایی قابل توجهی داشت.»


وی ادامه می‌دهد: «از نی‌ریز به دلیل آب و هوای خوب و برخورد مردمش راضی‌ام. این شهر سطح فرهنگی بالایی دارد و هر جا سؤالی داشتیم، مردم خیلی خوب راهنمایی می‌کردند و فروشندگان تخفیف زیادی می‌دادند.»


او در مورد امکانات مدرسه شهید اکبری هم می‌گوید: «این مدرسه نسبت به جاهای دیگر خیلی خوب است. حمام و دستشویی دارد و برخورد سرایدار آن هم بسیار خوب است.»

وقت نداریم
حسین عسکر‌پور به همراه سه خانواده از کرمان آمده و قصد سفر به شیراز را دارد. او که در دبیرستان زینبیه اقامت دارد، می‌گوید: «اگر وقت شود، به اماکن دیدنی نی‌ریز هم می‌رویم. هر چند با آن آشنایی نداریم.»


وی از هزینه‌های ۵۰ هزار تومانی اتاق‌های این مدرسه گلایه دارد. همچنین می‌گوید: «موکت، قالی و پتوی زیادی نداشتند و جای زیادی نبود که خانواده در آن اقامت کند. البته برخورد سرایدار این مدرسه خیلی خوب بود.»

امکانات محدود
سید‌محمد اکبرزاده به همراه دو خانواده از مشهد آمده و قصد سفر به شیراز را دارد. او می‌گوید: «با اماکن تاریخی آشنایی نداریم؛ چون چیزی به ما ندادند. امکانات اینجا هم کم بود و سماور و کبریت نداشتند.»

اماکن فرهنگی به ما معرفی نشد
حسین آیگانی به همراه خانواده خود از کرج آمده و قصد سفر به بوشهر را دارد. او که به نظر می‌رسد از مسیر کمربندی وارد نی‌ریز شده، می‌گوید: «ابتدای هر شهری که وارد می‌شدیم، شعبه‌ای بود که اماکن دیدنی آن را معرفی می‌کردند. اما اینجا ندیدیم. اما بالاخره من چند جای دیدنی این شهر را در اینترنت جستجو و پیدا کردم. اما کسانی که با اینترنت کار نمی‌کنند، باید چه کنند؟ همچنین تابلوهای ستاد اسکان در این شهر خیلی کم بود و ما سردرگم شدیم. او می‌گوید: «در دبیرستان زینبیه دستشویی کم بود و زنانه و مردانه آن تفکیک نشده بود. آشپزخانه‌اش هم کیفیت زیادی نداشت.»

از مردم راهنمایی می‌گرفتیم
محمد‌عمر کرد و عبدالرحیم ریگی به همراه دو خانواده از خاش آمده‌اند و به شیراز می‌روند. آنها از اماکن دیدنی نی‌ریز اطلاع زیادی ندارند؛ ولی قبلاً دریاچه بختگان را دیده‌اند و قصد دارند از کنار آن رد شوند. می‌گویند: «سرایدار اینجا بسیار خوش‌اخلاق است و برایمان سنگ تمام گذاشته. امکانات هم خوب بود. اما تابلو‌های راهنمایی و ستاد اسکان در شهر کم بود که البته مردم با خوشرویی ما را راهنمایی کردند.

ورودی نامناسب شهری
سلیمه حسن‌زاده که به همراه خانواده خود از یاسوج آمده و قصد سفر به بندرعباس را دارد، از نامناسب بودن سرویس بهداشتی پارک معلم می‌گوید. به گفته او ورودی شهر نی‌ریز به نسبت دیگر شهرها کمتر توجه مسافران را به خود جلب می‌کند. وی اما از غرفه‌های نوروزی این پارک خوشش آمده است.

از برنامه‌های نوروزی لذت بردیم
رضا نظیری ۴۸ ساله از تربت حیدریه به نی‌ریز آمده. همانطور که در حال درست کردن قهوه است می‌گوید: اولین بار است که به نی‌ریز می‌آییم. قرار است به کرمان برویم و برای استراحت توقف کرده ایم.


در ادامه می گوید: همه چیز خیلی خوب است و امنیت اینجا عالی است. برنامه های نوروزی که اجرا کردند هم خیلی جالب بود و لذت بردیم.

عکس با لباس عشایر
محمدرضا جعفری ۳۸ ساله و اهل مازندران است‌. او که با خانواده‌اش در گوشه‌‌ای از پارک معلم نشسته، می‌گوید: چندساعتی است که به نی ریز رسیدیم و فردا صبح به شیراز می رویم. همه چیز خوب است و از برنامه ها راضی هستیم.


در همین حال یکی از افراد خانواده که لباس عشایر پوشیده نزدیک می‌شود و به بقیه می‌گوید: این لباس را به ما دادند و یه عالمه عکس گرفتیم! ببنید چه قشنگه.

مردمان بسیار خوب و مهمان نواز
مریم داروزایی ۲۷ ساله از افراد دیگری است که از زاهدان به نی‌ریز آمده.


او می‌گوید: اولین بار است که به نی‌ریز می‌آییم. دو ساعتی است که به نی‌ریز رسیده‌ایم و تا فرداصبح همین جا می‌مانیم.


از امکانات و برنامه‌های نوروزی بسیار راضی است و ادامه می‌دهد: واقعاً تحسین برانگیز است. نی‌ریز مردمان بسیار خوب و مهمان نوازی دارد. خیلی خوب با ما رفتار کردند.

پلنگان
خانم افسری از اهالی جهرم است که به همراه خانواده، پارک معلم نی‌ریز را برای اسکان موقت انتخاب کرده است.
او در مورد اینکه آیا از نی‌ریز چیزی می‌دانید یا نه؟ می‌گوید: فقط می‌دانم پلنگان دارد! 

مردم خیلی خوب آدرس می‌دهند
سمیه کریمی ۳۶ ساله از اهالی خوزستان که چندساعتی است برای استراحت در پارک توقف کرده، مقصدش بافت کهنوج است و می‌‌گوید: جای خاصی نرفتیم و از مکان‌های دیدنی و تاریخی نی‌ریز هم اطلاعی نداریم.


از امکانات رفاهی پارک راضی است و در ادامه با خنده می‌گوید: مردم اینجا خیلی خوب آدرس می‌دهند! 

همیشه همین پارک
خانم بداقی ۳۸ ساله یکی از سیرجانی‌هایی است که به نی‌ریز آمده. او که تازه به نی‌ریز رسیده می‌گوید: تا به حال زیاد به نی‌ریز آمده‌ام. همیشه همین پارک را برای استراحت انتخاب می‌کنیم. پارک خوبی است.

نظافت کلاس‌ها خوب نبود
به محض ورود به اسکان نوروزی مدرسه سحاب با خانواده‌ای روبرو می‌شویم که از خوزستان عازم زاهدان هستند. 


اتومبیلشان خراب شده و مجبور شده‌اند شب را در نی‌ریز بمانند‌. از آنها در مورد میزان رضایتشان از اسکان می‌پرسم و پدرخانواده می‌گوید: همه چیز عالی بود، تنها چیزی که ما را اذیت کرد نظافت کلاس‌ها بود. 


مادرخانواده ادامه می‌دهد: سرویس بهداشتی‌ها تمیز بود و ما هیچ مشکلی نداشتیم، اما لباسهایمان به خاطر فرش‌های کلاس‌ها حسابی کثیف شد. 

مشکلات جزیی
صحبت با این خانواده که تمام می‌شود به داخل مدرسه می‌روم. تعدادی زیادی از مسافران مشغول آماده کردن ناهار هستند و یکی از مسافران سیرجانی می‌گوید: از شب گذشته اینجا هستیم و همه چیز عالی است، فقط برای تهیه گاز پیک‌نیک مشکل داشتیم که با راهنمایی مسئول مدرسه توانستیم مکان پرکردن گاز پیک‌نیک را پیدا کنیم. 

مکانی برای شارژ گوشی‌ها
در پارک معلم خانواده‌ای سیرجانی مشغول خوردن ناهار هستند. دو ساعتی می‌شود وارد شهرستان شده‌اند. 


مادر خانواده می‌گوید: ما هرساله از نی‌ریز عبور کرده و به شیراز می‌رویم. همیشه امکانات پارک برای مسافران عالی است و ما هیچ مشکلی نداریم. 


دختر خانواده با خنده می‌گوید: ای‌کاش یک تابلو برق در وسط پارک نصب بود تا ما راحت‌تر گوشی‌ا‌مان را شارژ کنیم.

قیمت‌های مناسب
خانواده‌ای در چادر مسافرتی نشسته و مادرخانواده دارد چای درست می‌کند. نزدیکشان می‌روم و از آنها در مورد اینکه از کجا آمده‌اند می‌پرسم.


پدر می‌گوید: از بم آمده‌ایم و عازم شیراز هستیم. یک ساعتی است که در نی‌ریز هستیم. آنها از امکانات راضی هستند و در این باره می‌گویند: همه چیز عالی بود و ما مشکل خاصی نداشتیم. تا به حال به هر شهری رفته‌ایم از نظر تهیه خوراکی مشکل داشتیم اما در اینجا هم در پارک سوپرمارکت بود و هم قیمت‌ها مناسب بودند. 

قصد ماندن نداریم
از خانواده‌ای که از کرمان عازم شیراز هستند در مورد مکان‌های دیدنی نی‌ریز و آیا قصد بازدید از این مکان‌ها را دارند می‌پرسیم.


پدرخانواده می‌گوید: وارد شهر که شدیم در ورودی پارک کاتالوگ معرفی نی‌ریز را دریافت کردیم. نی‌ریز مکان‌های زیبایی دارد اما ما قصد ماندن نداریم. 

ورودی نازیبا
در اقامتگاه سرای آبی‌بی تمامی اتاق‌ها رزرو و مدیریت این مجموعه درحال تهیه شام است.


برنامه عمو نوروز ویژه کودکان مسافران نوروزی در حال اجرا است.


زن و شوهر جوانی در گوشه حیاط می‌گویند: از تهران آمده‌ایم واز شروع سفرمان چندین اقامتگاه در شهرهای دیگر را بازدید کرده‌ایم، اما اینجا امکانات بسیار خوبی داشت و ما واقعاً راضی هستیم. 


از آرامگاه احمد نی‌ریزی بازدید کرده‌ایم و نان سنتی خریده‌ایم. همه چیز عالی بود و به نظرم اگر چند مشکل کوچک برطرف شود کیفیت کار ستاد نوروزی این شهرستان بسیار عالی می‌شود. یکی اینکه ورودی شهرستان جهت جذب میهمانان نوروزی زیاد جالب نبود و نسبت به شهرهای دیگر نیاز به طراحی بیشتری داشت.


وجود تعمیرگاه‌ها در ورودی شهر و نخاله‌ها چهره ورودی را نازیبا کرده و فکر می‌کنم این بیشتر مربوط به عملکرد شهرداری می‌شود.


نکته بعدی اینکه ما وارد هر شهری شدیم هر دو سمت شهر هم ورودی و هم خروجی بنر بزرگی نصب و اطلاعات و نشانی اقامتگاه‌ها، مکان‌ها و جاذبه‌های دیدنی در آن آمده بود. شاید در اینجا کاتالوگهایی هم تهیه شده باشد اما خیلی از مسافران با دیدن این بنر بیشتر اطلاعات دریافت می‌کنند. 


وی ادامه می‌دهد: دیگر مشکلی که ما با آن در این سفر مواجه بودیم مربوط به همین اقامتگاه سرای آبی‌بی بود که لبه ایوان‌ها نرده‌کشی نداشت و ما مدام نگران این بودیم که فرزندمان به پایین پرت شود.



غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
0
0
در صحبتهاي مسافران اين نظر را خواندم كه جاده تارم مناسب نيست.
من ميخواستم بگويم كه اتفاقا" با احداث جاده هاب خاكي در دامان طبيعت و ساخت و سازهاي غير قانوني چهره طبيعت نيريز بهم ريخته شده است و ديگر صفاي سابق را ندارد.
در بسياري از مناطق ديگر منابع طبيعي از احداث جاده و ساخت و ساز جلوگيري ميكند مشخص نيست چرا در نيريز همه چيز به حال خود رها شده است . و اينگونه طبيعت مورد تعرض انسان واقع شده است .
لطفا" سري به دامان كوههاي قبله بزنيد تا از عمق فاجعه تعرض انسان به طبيعت آگاه شويد. هر جايي جاده احداث شده است . اگر اين موضوع به حال خود رها شود بايد بزودي شاهد جاده كشي در بالاي كوهها باشيم و دراين صورت شاهد كوچ حيوانات و پرندگان زيبا از اين منطقه . چرا كسي به فكر نيست!!!
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها