تعداد بازدید: ۲۴۴۹
کد خبر: ۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸ - 2019 01 April
آیین نکوداشت استاد فرامرز نجفی تهرانی از مرشدان برجسته کشوری با حضور جمعی از اهالی موسیقی و ورزشکاران باستانی نی ریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی ریز، این برنامه که با حضور نوازندگان نی ریزی و همچنین مرشدها و ورزشکاران باستانی نی ریز انجام شد از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی نی ریز از استاد فرامرز نجفی تهرانی تجلیل شد.

ایمان نصیرزاده مدیر اجرایی برنامه گفت : این نشست به عنوان تجلیل از استاد بزرگ فرامرز نجفی تهرانی به پاس تلاش و زحمات این بزرگ مرد در پیشبرد این ساز پهلوانی برگزار شد.

نصیرزاده ادامه داد:  کسی که بخواهد مرشد شود، ابتدا باید ورزشکار خوبی باشد، سپس وارد حیطه موسیقی شود؛ علاقه مندان مرشدی باید صدای خوبی هم داشته باشند و بتوانند ضمن خواندن شعر، نواها و ضرب آهنگ ها را با ورزش هماهنگ کنند. مرشدها ضمن اینکه موسیقی می دانند، شعرهای حماسی و مذهبی نیز استفاده می کنند.

گفتنی است: ورزش باستانی( زورخانه ای) که با فرهنگ قومی، ملی، اساطیری و دینی ایرانیان عجین شده است و شامل حرکاتی متنوعی است که هر یک با ابزاری شبیه به یکی از ادوات جنگی عهد باستان اجرا می شوند. اجرای حرکات ورزش باستانی با نواختن ضرب و زنگ و قرائت اشعار حماسی، دینی و عرفانی که توسط مرشد اجرا می شود. در گود زورخانه تنها ریتم است كه عواطف گوناگون و انسانی ورزشكاران را بازگو می‌كند.
 
 پا زدن و انواع حركات زورخانه نظیر شنای پیچ، گورگه گرفتن، سنگ و چرخ و میل بازی و كباده كشیدن همه حكایت از سابقه دیرین این ورزش با موسیقی و ضربهای متنوع آن دارد. برای هر یك از اجزاء ورزش زورخانه‌ای ، قطعات موسیقی( سازی و آوازی ) وجود دارد كه مرشد آن را اجراء می‌كند . وی ریتم این قطعات را بر اساس حس و حال موجود در فضای زورخانه و در بین ورزشكاران، تغییر می‌دهد .

ملودیهای موسیقی زورخانه در گذشته با سازهای مختلفی مانند ضرب، نی و سه تار انجام می‌شده ولی امروزه موسیقی زورخانه تنها شامل آواز به همراهی ضرب زورخانه با ساز تنبک است و غالباً هر دو را مرشد اجراء می‌كند.

بطور معمول تمام حرکات و سخنانی که در زورخانه انجام و یا گفته می شود همراه با ریتم موسیقی و تمبک مخصوص زورخانه است( بجز در موارد دعا) زنگ زورخانه که در بالای سر مرشد آویزان می شود در اجرا کارکردهای متعددی دارد که مهمترین آن سلام زورخانه و شروع حرکات است، همچنین در موعد تغییر ریتم و حرکات جدید و نیز به نشانه احترام نواخته می شود.

اشعار در موسیقی زورخانه ، بیشتر حماسی است ، امّا بر حسب موضوع، از اشعاری در باب فضائل اولیاء و انبیاء دین و موضوعات اخلاقی از دیوان شعرایی همچون مولوی، سعدی ،حافظ و شعرای معاصر نیز در این موسیقی استفاده می‌شود. موسیقی زورخانه از نظر فرم، مانند دیگرانواع موسیقی قدیم ایرانی، در چارچوب موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی محلی ایران جای می‌گیرد. ملودی و ریتم در موسیقی زورخانه با توجه به محتوای شعر، وزن شعر و حركت ورزشكاران ازمیان گوشه‌های موسیقی ردیف یا موسیقی محلی ایران انتخاب و اجراء می‌شود.
 
 
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها