تعداد بازدید: ۴۹۶۷
کد خبر: ۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱ - 2016 25 September

پرونده‌ای دیگر بسته شد و مجرمی که ستایش کوچک را از هستی ساقط کرده، و خانواده‌ای را به سوگ نشانده، و احساسات مردم را جریحه‌دار کرده  بود، به مجازات خود رسید.


این پرونده اگرچه با تلاش مجموعه دادگستری و کارآگاهان و مأموران انتظامی شهرستان نی‌ریز و استان فارس در زمانی کوتاه رسیدگی و بسته شد، اما پرونده‌ای دیگر همچنان بسته نشده و آن، زمینه‌های وقوع چنین جرم‌های خشنی در اطراف ما است.


خیلی عوامل دست به دست هم می‌دهند تا جرمی رخ دهد و مجرمی پدید آید. برای نمونه در سرقت خودرو عوامل مختلفی زمینه‌ساز هستند: بیکاری، اعتیاد، تبعیض، شکاف طبقاتی، عقده‌های روانی، ناآگاهی، و ...


وقتی این عوامل در جامعه وجود دارند، وقوع جرم، راحت و کم‌هزینه خواهد بود و به دنبال آن سیل پرونده‌های جورواجور در دستگاه قضا تشکیل می‌شود.


به اعتقاد این قلم، شاید بتوان عامل اصلی وقوع جرم و علت‌العلل مشکلات کشور ما را «ناآگاهی» دانست.


هر پرونده‌ حقوقی یا کیفری را اگر ریشه‌یابی کنیم، به ناآگاهیِ دو طرف یا یکی از طرف‌های درگیر می‌رسیم.


حقیر در مطالعات اجتماعی و در کار روزنامه‌نگاری هرچه بیشتر پیش می‌روم، این مسأله را ملموس‌تر می‌بینم.

چه این که اگر طلاقی رخ می‌دهد، حاصل ناآگاهی هر دو یا یکی از زوجین در مورد وظایف و حقوق زناشویی است.


اگر حادثه ترافیکی اتفاق می‌افتد، به دلیل عدم آگاهی راننده از عواقب سرعت و بی‌توجهی در رانندگی و البته نشناختن خودرو  و جاده است.


اگر کلاهبرداری می‌شود، به دلیل بی‌اطلاعی مالباخته است.


از طرفی در کلیت مسأله، درصد بالایی از مجرمین، یا کم‌سواد هستند یا مهارت راه‌اندازی شغل پردرآمد و آبرومند را ندارند، و یا از عواقب کار خود بی‌خبرند.


همچنین در بیشتر پرونده‌ها، اگر شاکیان و قربانیان آگاه باشند، مجرمین مجال انجام جرم را نمی‌یابند، مثل: سرقت، کلاهبرداری، کلاه‌گذاری، ضرب و شتم، و ...‌‌


انسان آگاه و باسواد، از جایگاه شهروندی خود مطلع است و می‌داند که در برابر دیگران و جامعه چه وظایف و حقوقی دارد.


با این پیش‌فرض به این نتیجه می‌رسیم که برای پیشگیری از وقوع جرم و داشتن جامعه‌ای سالم و پویا، باید «آگاهی» افراد جامعه بالا برود.


نکته مهم و البته مغفول در این زمینه این است که گام اول را باید مادرها و سپس پدرها بردارند؛ چرا که عمده شخصیت افراد در دوران کودکی و حتی پیش از آغاز تحصیل شکل می‌گیرد.


دکتر محسن رهامی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان که تحقیقات زیادی در مورد راه‌های رسیدن به توسعه انجام داده، می‌گوید: «ما نمی‌توانیم هیچ تحولی را در کشور به پیش ببریم، مگر این که توسعه را از حوزه آموزش آغاز کنیم.»


او عقیده دارد: «بیش از ٨٠ درصد از ظرفیت‌های دوران کودکی قبل از دبستان قابل هدایت و مدیریت است و تنها ممکن است ٢٠ درصد از آن در دبستان شکل بگیرد. این در حالی است که ما درباره بیش از ٨٠ درصد از ظرفیت کودکانمان، هیچ برنامه‌ای نداریم و این ظرفیت به طور خود‌به‌خودی و تصادفی در ارتباطات مختلف کودک با محیط به صورت غیر جهت‌دار پر می‌شود و شکل می‌گیرد. در یک کلام: ظرفیت وجودی کودکان ما به صورت تصادفی شکل می‌گیرد. این که پدر و مادرشان کی باشد، کجا ساکن باشند، بچه‌های اطرافشان چگونه باشند، شغل پدرشان چه باشد، مهد کودک بروند یا نه و مربی مهدشان چه رفتاری داشته باشد و نظایر این‌ها، به طور تصادفی شخصیت کودک ما را شکل می‌دهد.»(*)


ما اگر می‌خواهیم جامعه‌ای عاری از جرم بسازیم، راهی نداریم جز این که آموزش را از همان کودکی آغاز کنیم.


البته منظور از آموزش  فقط سواد خواندن و نوشتن و حتی یادگیری زبان انگلیسی یا موسیقی نیست؛ بلکه بسیار مهم‌تر و حیاتی‌تر از آن، پرورش کودکانی با اعتماد به نفس، مثبت‌اندیش، با اراده و باانگیزه، و دارای منش انسانی است؛ نه کودکی تحقیر شده و بی‌اراده و ضعیف‌النفس.


برای این کار البته باید مادرانی آگاه و پدرانی مسئول داشته باشیم. این مهم از راه آموزش به دست می‌آید.


امید که در شهرستان نی‌ریز نهادهای مسئول از جمله: فرمانداری، آموزش و پرورش، بهزیستی، فرهنگ و ارشاد، دادگستری، ورزش و جوانان، شبکه بهداشت و درمان، کمیته امداد، دانشگاه‌ها، هلال احمر، فنی و حرفه‌ای، و ... هرکدام به سهم خود در راه آگاهی‌بخشی به جامعه کاری کنند.


از جمله:
- برگزاری دوره‌های آموزشی کاربردی (و نه کلیشه‌ای) برای والدین در شهر و روستا


- برگزاری همایش‌های مفید برای مردم در زمینه‌های مختلف


- آموزش کارآفرینی


- مشاوره‌های پیش و پس از ازدواج


- آموزش‌های پیش و پس از تولد فرزند


- نظارت بر کار مهدهای کودک و کار مربیان مهدها و راه‌اندازی مهد کودک در روستاهای فاقد آن


- مشاوره به مربیان و مدیران مهدهای کودک


- و ...


اگر پایه‌ها را بسازیم و به جامعه آگاهی ببخشیم، بی‌تردید ستایش‌ها و نازنین‌ها زندگی شاد و آرام و امنی خواهند داشت.


چنین باد
پی‌نوشت:
*- بی‌نام (٣/٦/٩٥) سخنان مهم دکتر محسن رنانی درباره «کودکی در ایران» - چرا ما ایرانیان در مسیر توسعه درجا زده‌ایم؟ ، سایت خبری عصر ایران، (٤/٦/٩٥)

برچسب ها: ستایش ، قاتل ، مجرم ، ناآگاهی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
امين
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
0
0
كاملا درست و بجا
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها