تعداد بازدید: ۱۱۷۶
کد خبر: ۵۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷ - 2018 09 December
وعده رئیس شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز:
/ اگر سایر ادارات و خیرین خوابگاه‌های غیر فعال را در اختیار ما قرار دهند، می‌توانیم مشکل را حل کنیم / از حضور بخش خصوصی در کنار خود استقبال می‌کنیم

رئیس جوان شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز از حدود ٣ ماه پیش به این سمت منصوب شده است. در همین زمینه با وی گفتگویی کوتاه داشتیم و پاره‌ای از مشکلات را که بخش درمان با آن روبرو است، با وی در میان گذاشتیم و از برنامه‌هایش برای شهرستان آگاه شدیم. لازم به ذکر است که این گفتگو در ٢٩  آبان ماه انجام شده است.


دکتر داور آل‌داود متخصص قلب و عروق، متولد سال ١٣٦٢ شیراز و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی این شهر است که حاصل مصاحبه ما با ایشان را می‌خوانید: در بخش کودکان، جراحی و زنان، بیمارستان شهدای نی‌ریز با کمبود و نبود متخصص روبرو بود. با توجه به این که تقسیمات از نیمه آذرماه آغاز شده است... با پیگیری بیمارستان، نماینده مجلس ‌و فرماندار، خوشبختانه از نیمه دوم آذرماه ٣ متخصص زنان، ٢ متخصص کودکان و متخصص جراحی و بیهوشی به طور ثابت در شهرستان حضور خواهند داشت. 


همچنین کلینیک فعال‌تر و پویا‌تری را در شهرستان خواهیم داشت. لازم به ذکر است که در بعضی رشته‌ها در استان هم کمبود داریم. اما برنامه پزشکان شهرستان تقریباً کامل شده است. در تقسیم‌بندی امسال ٣ متخصص زنان به شهرستان تخصیص یافته که ٢ نفرشان تاکنون مطب زده‌اند. این متخصصان هم در بیمارستان حضور داشته و هم در مطب هستند. ٢ نفر پزشک کودکان به بیمارستان شهدا اختصاص یافته است و در کلینیک تخصصی و بیمارستان شهدا خدمات ارائه خواهند داد.


اما مشکل اساسی برای حضور متخصصان در نی‌ریز، کمبود پانسیون (محل سکونت) است. چون اغلب غیر بومی‌هستند، اگر سایر ادارات و خیرین بتوانند خوابگاه‌های غیر فعال را که کسی از آنها استفاده نمی‌کند در اختیار ما قرار دهند، شبکه بهداشت و درمان می‌تواند مشکل را به مرور حل کند.


ما از متخصصان نی‌ریزی که بتوانند کمک کنند و در نی‌ریز خدمات ارائه دهند، با روی باز استقبال می‌کنیم و سرویس، درمانگاه و کلینیک را در اختیار آنها قرار می‌دهیم. از متخصصان جدید احتمالاً یک یا ٢ نفر نی ریزی هستند.


دکتر آل‌داود درباره بخش NICU یا بخش مراقبتهای ویژه کودکان که چند سال است مکان و تجهیزاتش آماده شده گفت: با توجه به هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی فارس، قول می‌دهم از نیمه دوم آذرماه بتوانیم این بخش را فعال کنیم.


نیاز شهرستان به آمبولانس جدید 
با توجه به گستردگی شهرستان، هم بیمارستان شهدا و هم اورژانس ١١٥ نیاز به آمبولانس دارند. در زمان چاپ این گفتگو ٢ آمبولانس به اورژانس ١١٥ شهرستان اختصاص یافته است. آمبولانسهای مدرن به اورژانس آباده‌طشک و نی‌ریز تعلق گرفته و اکنون آمبولانسها وارد شهرستان شده‌اند.


نیاز به اورژانس هوایی
با توجه به این که نی‌ریز دومین شهرستان گسترده فارس و ورودی شرقی استان است و با توجه به کوهستانی بودن و فاصله‌اش از مرکز استان، ما و نماینده مجلس در حال پیگیری اورژانس هوایی هستیم و شاید بتوانیم خبر خوبی برای شهرستان داشته باشیم.


مجمع خیرین سلامت شهرستان نی‌ریز
مجمع خیرین سلامت نی‌ریز بعد از شیراز، تنها مجمع ثبت شده و قانونی در استان است و با توجه به این که توسط بزرگان و نیکوکاران و افراد سرشناس اداره می‌شود، کمکها زیر نظر آنها هزینه می‌گردد. لذا هر چه مردم و نیکوکاران بیشتر کمک کنند و هر چه بیمارستان رشد کند و قویتر باشد، به نفع مردم است. با توجه به وجود معادن و کارخانجات در شهرستان نیازمند حضور و کمک آنان و مردم هستیم. 


استقبال از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی
اکنون ٢ نفر برای گرداندن برخی قسمتها به صورت خصوصی در بخش درمان اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال پیگیری و رایزنی با استان هستند. ما از حضور بخش خصوصی به دلیل نداشتن محدودیت و ارائه خدمات بهتر به مردم در کنار خود استقبال می‌کنیم.


دستگاه‌های عکسبرداری
بعضی دستگاه‌ها بسیار گرانقیمت هستند و هزینه انتقال و نصب آن نیز بالا است. با توجه به راه‌اندازی بیمارستان جدید، دانشگاه این دستگاه‌ها را در آنجا تعویض و تجدید خواهد کرد. فقط در صورتی که مثلاً دستگاه سی تی اسکن اکنون به طور کامل از کار بیفتد، ما مجبور به تعویض آن هستیم.


درمانگاه‌های خصوصی
ما در این بخش نیاز به ورود بخش خصوصی داریم و حتی زمین به ما اختصاص داده شده است؛ اما امکان راه‌اندازی آن را نداریم. البته درمانگاه سپاه به زودی راه‌اندازی خواهد شد. فعال شدن این درمانگاه‌ها در٢٤ ساعت شبانه‌روز و روزهای تعطیل، باری از روی دوش بیمارستان بر خواهد داشت و این نیز کمک به مردم است.


 قولهای اجرا نشده و نیازها را پیگیری می‌کنم
با توجه به این که رؤسای قبلی و جدید دانشگاه علوم پزشکی هنگام حضور در شهرستان قولهایی داده‌اند، و یا نیازهای درمانی و بهداشتی شهرستان را بر شمرده‌اند که اجرایی نشده است، من وظیفه پیگیری و به ظهور رساندن این وعده‌ها را دارم.


تغییر و تحولات زیادی را شاهد خواهیم بود
به زودی از نظر عملکرد فردی، مدیریتی و درمانی شاهد تغییرات و تحولات زیادی در بخش درمان خواهیم بود و نظم بهتری به سیستم خواهیم داد. این مستلزم عمل کردن استان به قولها و نیز همکاری مردم است. با توجه به بیمه سلامت، یک سری محدودیتها ایجاد شده است و بیمارستانها را از بعضی درآمدها محروم کرده‌اند و به دنبال آن، مرکز نیز نتوانسته مشکل مالی بیمارستانها را در کل کشور رفع کند.


طلبکاری پزشکان متخصص
آخرین پرداخت به متخصصان، مربوط به شهریورماه ١٣٩٦ بوده است و مختص کل کشور است. در بعضی شهرستانها صندوقهایی با کمک مردم راه‌اندازی شده تا از طریق آن به بخش درمان کمک شود و در زمان پرداخت دولت و بیمه، پول آن دوباره جایگزین گردد. من تنها کاری که می‌توانم انجام دهم، پیگیری این خواسته در مرکز استان است. حتی با بانکها نیز رایزنی شد؛ اما به دلیل سودهای بالا عملاً ناکارآمد بود و نتیجه‌ای نگرفتیم.


همکاری شبکه بهداشت با شرکت فولاد نی‌ریز 
شرکت فولاد نی‌ریز قول ایجاد پایگاه اورژانس ١١٥ در بخش قطرویه را داده و در حال کمک و ساخت پایگاه اورژانس ١١٥ قطرویه است که ما در اینجا از آن شرکت تشکر می‌کنیم.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها