تعداد بازدید: ۲۰۸۱
کد خبر: ۵۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲ - 2018 02 December
فاطمه زردشتی نی‌ریزی، نی‌ریزان فارس: با توجه به تأکید وزیر آموزش و پرورش بر حذف مشق شب، هنوز دانش‌آموزان نی‌ریزی مشق می‌نویسند.

چندی پیش بیانیه‌ای صادر شد با این مضمون که مشق شب دانش‌آموزان حذف شده و تکالیف ‌مهارت‌محور جای آن را خواهد گرفت. پس از تأکید اجرای این دستور توسط وزیر، برخی از مدارس کشور نسبت به اجرای آن اقدام کردند و تکالیف برخی دانش‌آموزان حذف شد، این در حالی است که در نی‌ریز هنوز که هنوز است دانش‌آموزان مشق می‌نویسند و خبری از حذف تکلیف‌های مدرسه نیست.

هنوز دستورالعملی نیامده!
امیر ولی‌زاده سرپرست آموزش‌ و پرورش نی‌ریز با بیان اینکه هنوز دستورالعملی به صورت مکتوب برای آنان صادر نشده، گفت: خبرهای فضای مجازی قابل استناد نیست و تا برای ما دستورالعمل به صورت مکتوب ابلاغ نشود، نمی‌توانیم این برنامه را اجرا کنیم. 

جایگزین مشق
در ادامه نظر چند معلم را در خصوص این موضوع جویا شدیم:
ناصر سلطانی یکی از دبیران ابتدایی معتقد است برای اجرای این طرح باید ابتدا نظر معلمان را جویا شد که برای جایگزین مشق، چه برنامه‌ای دارند؟
او ادامه می‌دهد: برای حذف مشق شب باید جایگزین‌های تکلیف از جمله تحقیق، آزمایش و داستان و در کنار آن مطالعه دانش‌آموزان وجود داشته باشد. 

کم اما باکیفیت
مریم مکی‌آبادی اما با حذف مشق موافق نیست. او از کسانی است که عقیده دارد مشق باید کم اما باکیفیت باشد.
او که در پایه اول تدریس می‌کند، می‌گوید: به نظرم حذف مشق در پایه‌های اول، دوم و سوم درست نیست و شاید در پایه‌های بالاتر که دانش‌آموزان می‌توانند کار تحقیقی و پژوهشی انجام دهند، بازخورد خوبی داشته باشد؛ اما با این حال، با تکلیف زیادی هم که برخی همکاران به دانش‌آموزان می‌دهند، مخالفم. 
خانم مکی‌آبادی که قرار است برای دو سه هفته این کار را به طور امتحانی در کلاس خود اجرا کند، ادامه می‌دهد: این تصمیمی نیست که بشود یک شبه آن را به طور حتم اجرا کرد. وزیر آموزش و پرورش امشب می‌خوابند و صبح به فکرشان می‌رسد که یک طرح را اجرا کنند، در حالی که باید حداقل دوسه ماه این طرح اجرا شده، مورد آزمایش قرار بگیرد و بعد در مورد آن تصمیم قطعی گرفته شود.

اینجا ایران است نه خارج!
مریم مصطفوی از معلمان دیگری است که با حذف مشق مخالف است. 
این دبیر پایه اول می‌گوید: اگر دانش‌آموزی خصوصاً در کلاس اول ننویسد و تمرین نکند، چطور می‌خواهد یاد بگیرد؟ اینجا ایران است و کلاس‌های درس ٣٥ نفره با کلاس‌های درس ١٢ نفره‌ ژاپن فرق دارد. ما الان تصحیح کردن مشق هم برایمان سخت است، چه برسد به اجرای این طرح. این طرح برای کشورهای خارجی خوب است که همه چیزشان با نظم و ترتیب و طبق قانون است نه اینجا!

تمرین و تکرار در پایه اول
حجت افتخاری راهبر آموزشی و معلم راهنماست. 
او هم از کسان دیگری که با حذف تکلیف در پایه اول مخالف است.
می‌گوید: در پایه‌های اول تکرار و تمرین ضروری است، به گونه‌ای که با این تعداد دانش‌آموزان وقت سه چهار ساعته کلاس جوابگو نیست اما در سایر پایه‌ها، باید تکلیف به گونه‌ای باشد که با مسائل روزمره زندگی دانش‌آموزان مرتبط باشد و باعث دلزدگی آنها از درس و مدرسه نشود.

معلمان باید دوره ببینند
«حذف تکلیف بدون برنامه‌ریزی فایده‌ای ندارد.» این را حلیمه اصغری معلم پایه دوم می‌گوید. 
او که عقیده دارد تکلیف پایه اول نباید حذف شود، می‌گوید: در پایه‌های دیگر نیز باید تکالیف مهارتی جای تکالیف نوشتنی را بگیرد و معلمان در این زمینه توجیه شوند و دوره ببینند. چون در کشور ما سطح کارهای مهارتی بسیار پایین است. 

عواقب بد اجرای طرح
مجید کشاورز معلم پایه پنجم است. او که با حذف ناگهانی مشق شب خصوصاً در پایه ‌اول اصلاً موافق نیست، می‌گوید: گرفتن چنین تصمیمی به صورت ناگهانی اصلاً درست نیست. باید قبل از اجرای آن پژوهشی بر روی آن انجام شده و با توجه به شرایط فرهنگی و خصوصاً امکانات جامعه، معایب و مزایای آن در نظر گرفته شود. خصوصاً در پایه‌ی اول که دانش‌آموز با تمرین و ممارست در نوشتن باید پایه‌اش را قوی کند و در این مورد چه چیزی بهتر از نوشتن مشق. 


در پایه‌های دیگر هم به امکانات نیاز است. به طور مثال وقتی در روستا دانش‌آموزان برای انجام کارهای تحقیقی امکانات ناچیزی مثل بریده روزنامه یا برگه A٤ در دسترس‌شان نیست، چگونه می‌توان از آنها توقع انجام کارهای تحقیقاتی سنگین‌تری داشت؟ اگر در کشورهایی مثل فنلاند این طرح‌ها اجرا می‌شود، باید به این نکته توجه داشت که مدارس آنها حتی در کوچکترین روستاها، تفاوت چندانی از لحاظ امکانات با پایتخت ندارد. در کشور آنها مدارسی مانند انتفاعی و غیرانتفاعی وجود ندارد و همه با هم برابرند. همچنین با توجه به حجم دروس، مشکلات معلمان دوچندان می‌شود و در نهایت من فکر می‌کنم چنین تصمیمی عواقب بسیار بدی در پی خواهد داشت.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها