تعداد بازدید: ۱۴۷۱
کد خبر: ۵۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۸ - 2018 04 November
محمد جلالی، نی‌ریزان فارس: در حاشیه سفر مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید به نی‌‌ریز وی از مسئولان خواست تا رانت مولد در نی‌ریز ایجاد شود و مرکز تحقیقات و توسعه راه‌اندازی گردد.

با وی گفتگویی ترتیب دادیم که در زیر می‌خوانید:
در ابتدا هدف از حضور و رهاورد سفرش به نی‌ریز پرسیدیم و نوراله‌زاده گفت: یکی از اهداف سفر ما به شهرستان‌ها بررسی نقاط قوت آنان می‌باشد تا در هدف‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تأثیر مثبت داشته باشیم.


هدف دیگر ارائه پیشنهادات قابل اجرا به مدیران شهرستانی می‌باشد. هدف ما کمک به مناطق روستایی است. باغداران و صنعتگران باید بتوانند در هزینه فرآوری محصول و بسته‌بندی گام بردارند.


کسب و کار پیشرو
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: ما منابع محدودی داریم و قرار است در حوزه اشتغال و کسب و کار تأثیرگذار باشیم. به دنبال این هستیم تا در هر شهرستان کسب و کارهای پیشرو را شناسایی و آنها را تقویت کنیم. اگر کارهای پیشرو تقویت شوند مجموعه‌ای از کارهای مختلف ایجاد و افراد بسیاری شاغل می‌شوند. به عنوان مثال در نی‌ریز محصول انار می‌تواند اشتغال پیشرو ایجاد کند به همین دلیل ما باید به این مسئله بپردازیم. اگر ما بتوانیم فرآوری‌های انار را افزایش دهیم بی‌تردید با رونق باغات انار و افزایش سطح زیر کشت این محصول روبرو می‌شویم.


دستگاه‌های مختلف و ما می‌توانیم با آماده سازی پکیج‌های مختلف در امر فرآوری به مردم اطلاعات ارائه دهیم.


عملکرد ضعیف صندوق
وی در رابطه با عملکرد ضعیف صندوق کارآفرینی امیدنی‌ریز  در اعطای وام به کارآفرینان گفت: باید پرونده این افراد بررسی شود تا ببینیم مشکل آن‌ها چه بوده است. برخی مواقع انتظارات کارآفرینان بیش از توان صندوق می‌باشد. متأسفانه مردم کمتر حاضر می‌شوند تا در صندوق سپرده‌گذاری کنند و در افزایش سرمایه مشارکت داشته باشند. سیستم صندوق کارآفرینی امید به صورت قرض‌الحسنه است و در این سیستم نمی‌توان بدون مشارکت مردم کار را پیش برد.


متأسفانه در برخی از شهرستان‌ها مردم عادت به مصرف منابع تسهیلاتی دارند و حاضر نیستند در این رابطه مبلغی را سرمایه‌گذاری کنند و بعد از مدتی وام مورد نظر را دریافت نمایند به همین دلیل با مشکل روبرو می‌شوند.


 اعتبارات واگذار شده قابل نشر نیست
وی در پاسخ به این سؤال که خبرنگاران نی‌ریزان فارس بارها به صندوق کارآفرینی امید مراجعه و اعلام آمادگی کرده‌اند که حاضرند نوع طرح و مبالغ اعطایی به افراد را رایگان در هفته‌نامه چاپ کنند اما مدیر سابق صندوق با این مسئله مخالفت کرد و عملاً حجم انتقادات به صندوق بیشتر شد، گفت: خود من هم با این موضوع موافق نیستم. شاید کسانی که این وام‌ها را دریافت کرده‌اند موافق این امر نباشد. اطلاعات اشخاص قابل انتشار نیست اما ما می‌توانیم افرادی را به شما معرفی کنیم تا به عنوان الگو با آنها گفتگو کنید و از کسب و کارشان گزارش تهیه نمایید. 


مشاوره به کارآفرینان
نوراله‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا شما در زمینه کسب و کار به کارآفرینان مشاوره می‌دهید یا خیر؟ گفت: اینکه مرکز مشاوره‌ای برای راه‌اندازی کسب و کار داشته باشیم اینگونه نیست اما ما مشاوره‌هایی در زمینه بازار کسب و کار و نحوه ارائه محصولات به مراجعه کنندگان ارائه می‌کنیم.


تصمیمات سلیقه‌ای
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در رابطه با نظارت صندوق کشور بر صندوق‌های شهرستانی گفت: ما برای اینکه نظرات سلیقه‌ای در شهرستان‌ها به حداقل ممکن برسد با برخی از وزارتخانه‌ها، تفاهم‌نامه‌هایی را به امضاء رسانده‌ایم به عنوان مثال با وزارت ورزش تفاهم کرده‌ایم تا جوانانی که متقاضی راه‌اندازی باشگاه‌های ورزشی یا کسب و کارهایی هستند اگر از طریق ادارات ورزش و جوانان به ما معرفی شوند، ما به آنها تسهیلات بدهیم و یا اینکه با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفاهم نامه داریم تا کسانی که در حوزه بوم‌گردی و گردشگری محلی کار می‌کنند، اگر سازمان میراث فرهنگی به آنها مجوز بوم‌گردی دهد ما برای اعطای تسهیلات آنها اقدام خواهیم کرد.


در حوزه صنایع دستی هم به همین شکل است و می‌توانم بگویم که ما یکی از معدود صندوق‌هایی هستیم که در حوزه صنایع دستی تسهیلاتی را برای این افراد در نظر می‌گیریم  و تاکنون اکثر فعالان حوزه‌های صنایع دستی از ما تسهیلات گرفته‌اند و همین امر سبب شده تا بخش زیادی از اعتبارات به صورت هدایت شده باشند. 


متأسفانه افراد بدون مراجعه به سازمان‌های مرتبط به ما مراجعه می‌کنند و با توجه به اینکه اعتبارات ما بر اساس کدها و سرفصل‌ها است با جواب منفی روبرو می‌شوند.


این سرفصل‌ها سبب شده تا مسئولی که در استان یا شهرستان قرار دارد آنچنان دستش برای اعطای تسهیلات باز نباشد. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد منابع صندوق در شهرستان‌ها هدف گذاری شده است.


اطلاع‌رسانی ضعیف 
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در پاسخ به این سؤال که چرا هدف‌ها و برنامه‌های صندوق اطلاع رسانی نمی‌شوند تا مردم بهتر بتوانند از اعتبارات و تسهیلات صندوق استفاده کنند؟ گفت: بله کاملاً درست است و نیاز است اطلاع‌رسانیمان را در این حوزه بیشتر کنیم.


اگر نماینده عالی دولت بودید 


از او پرسیدیم اگر نماینده عالی دولت در یکی از شهرستان‌ها بود برای تقویت کارآفرینان چه اقدامی انجام می‌داد گفت: بنده در سطح ملی سالیان سال است که تجربه دارم و اگر من نماینده عالی دولت در یکی از شهرستان‌ها بودم رانت مولد را ایجاد می‌کردم. رانت مولد هیچ اشکالی ندارد و در تمام دنیا هم اجرا می‌شود. باید برای جذب سرمایه‌گذار سیاست‌های انگیزشی ایجاد شود و اگر شما این کار را نکنید هرگز سرمایه‌گذار نخواهد آمد. به عنوان نمونه در همین بختگان طرح‌های بسیار مناسب گردشگری را می‌شود ایجاد کرد. این وظیفه منِ مسئول است تا بتوانم مجوزهای قانونی را بررسی کنم و سرمایه‌گذاران را جذب نمایم. 


از طرفی باید بتوانیم مرکز تحقیقات توسعه را در این منطقه راه‌اندازی کنیم و مسئولیت راه‌اندازی مرکز تحقیق و توسعه الزاماً با جهاد نیست و می‌توان بخش‌های خصوصی به این مسئله وارد کرد. 


مرکز تحقیقات توسعه در نی‌ریز به عنوان نمونه باید بر روی انار بررسی‌هایی انجام دهد تا نتایج فرآروی‌های نوین را اعلام کند. مثلاً  چگونه از پوست انار می‌شود پماد ایجاد کرد یا قرص قلب ساخت.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها